Bukefalos 28 år!

Skriva bokanalys på universitetsnivå

Lillagoajag

Trådstartare
Hjälp mig. Är det någon här som har läst litteraturvetenskap på universitetsnivå? Eller som bara råkar sitta på den här kunskapen ändå?


Uppgiften är att analysera en fritt vald roman utifrån några olika punkter. So far so good. Jag fattar ju att jag ska beskriva, ex hur språket är, men sen då? Ska jag dra egna slutsatser från detta? Ska jag gå in på vad jag tror saker kan betyda (typ symboler osv.)?

HUR GÖR MAN?

Ja, jag har googlat men hittar bara typ den infon som redan finns i uppgiften alternativt analyser skrivna på högstadiet....
 
Sv: Skriva bokanalys på universitetsnivå

Jag tycker att det hör till en analys att dra en slutats, sen får man ju backa den med de kunskaper man fått i kursen.

Men jag skulle hålla mig till ämnet, om frågan handlar om hur författaren använder röda blommor i sin text skulle jag inte börja dilla om symboliken med de blåa bilarna tex.
 
Sv: Skriva bokanalys på universitetsnivå

Dög inte mitt PM? Hade tänkt göra mitt bästa för att hjälpa till.
 
Sv: Skriva bokanalys på universitetsnivå

Har läst litteraturvetenskap på universitetsnivå, och först och främst måste jag fråga om det endast står att du ska analysera boken? I sådana fall krävs det att du gör just det, analyserar innehållet, språket, strukturen osv. Vid tolkning ska man dra slutsatser också.

Tycker att det rent generellt inte är så stor skillnad på sättet man analyserar böcker mer än att man går mer in på djupet och tänker ett steg längre. Dessutom har man (förhoppningsvis) ju fått lite extra verktyg från föreläsningarna.

Lycka till!
 
Sv: Skriva bokanalys på universitetsnivå

Glömde svara på det ang. symboler osv. Om det har tagits upp i kursen kan det vara bra att ha med. Men som alltid gäller det att kunna understödja sina teorier med relevanta källor.

Och sen är det alltid bra att kolla med läraren om något är oklart ;)
 
Sv: Skriva bokanalys på universitetsnivå

Jag var övertygad att jag hade svart? Uppenbarligen inte. Jodå, ditt PM "dög", dock kom det lite sent så i mitt svar (som tydligen inte skickades iväg/kom fram) så tackade jag för erbjudandet.

Fia: tack! Nu är dock analysen redan inskickad, förhoppningsvis blev den bra :) Men tack i alla fall :)
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp