Skriva en barnbok

Problematisk

Trådstartare
Visst har vi några författare här, har nån av er någonsin skrivit en barnbok?
Eller nån kanske har svar på mina funderingar ändå.
Det första jag undrar är, skickar man manus med eller utan illustrationer? Finns det nåt rätt och fel?
Sen andra frågan, skickar man till ett förlag åt gången och inväntar svar, eller kan man skicka till flera samtidigt? Vad gör man isåfall om det osannolika händer och två olika förlag är intresserade av ens manus?
 
Visst har vi några författare här, har nån av er någonsin skrivit en barnbok?
Eller nån kanske har svar på mina funderingar ändå.
Det första jag undrar är, skickar man manus med eller utan illustrationer? Finns det nåt rätt och fel?
Sen andra frågan, skickar man till ett förlag åt gången och inväntar svar, eller kan man skicka till flera samtidigt? Vad gör man isåfall om det osannolika händer och två olika förlag är intresserade av ens manus?

De flesta förlagen vill inte ha illustrationer till, men det finns undantag som t ex Opal. Och man kan skicka till flera förlag samtidigt, det tar oftast ett antal månader att få svar så annars skulle det ta väldigt lång tid.
 
@Lena Furberg är väl en av bukes experter :)
Oj, jag känner mig verkligen inte som en expert..... Jag har ju mest halkat in på ett bananskal via mina serier (Mulle och Tuva) så jag har ingen aning om hur man bär sig åt, egentligen. Jag har bara haft tur.

Men jag skulle testa att skicka in manuset till diverse bokförlag, kolla upp först om de vill ha det digitalt eller utprintat. Har du teckningar till så skicka i alla fall med en eller två. Många bokförlag säger, att de "vet" redan efter en halv sida om boken är av intresse eller ej, så se till att inledningen är snygg och fångande. Och att ev illustrationer är riktigt intressanta.

Det är svårt idag att få en bok antagen, MEN just barnböcker säljer bra OCH är de som lånas ut mest på biblioteken! Så kör, bara kör!!!
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
916
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 460
Senast: karl_h
·
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp