Bukefalos 28 år!

Skriva in vaccinationer i passet, hur?

Presto

Trådstartare
När jag köpte min ponny "hittade" inte förra ägaren hennes vaccinations intyg. Dock på vet. besiktningen innan köpet valde säljaren att vaccinera henne mot stelkram o hästinfluensa. Detta gjordes på vaccinationsintyg och vet. skrev såklart att det var första sprutan på grundvaccinationen eftersom säljaren inte kunde visa att ponnyn var vaccinerad innan. Vi valde att fortsätta på vaccinationen (tur var väl det, nu, ett havlår senare har säljaren inte hittat vaccinationsintygen:grin:). Så nu är jag klar med grundvaccinationen. Alla vaccinationer är skrivna i samma vaccinationsintyg.

Men i passet (engelskt) så står det "Equine influenza only". Hur gör man då? Vi har ju kombinerat stelkramp o influensa, inte tagit det i var sin spruta eller vad man ska säga. Sen på dom sista sidorna står det "Diseases other than equine influenza". Är det där stelkramp hör hemma? :confused:

Sen tycker jag det är lite konstigt att inga vaccinationer står inskrivna sen tidigare :crazy: Ponnyn är ändå 14år och har impoterats från England som liten, hon borde väl vara vaccinerad nån gång?

Vi ska göra nytt pass snart.

Hur tycker ni jag ska göra? Vet sa att man ska ju helst ha vaccinationer i passet, men hon tyckte också vi skulle göra ett nytt o "modernare", eller vad man ska säga. :p

Dessutom på hennes ID grej så har dom ju målat i alla hennes tecken, förutom hennes fläck mellan näsborrarna. Men på den skrivna delen står det "Head: Dark Bay - flesh mark between nostrils". Så varför har dom inte målat i det? Sen är det bara två av hennes virvlar som är med (dom vid bakbenen som alla hästar har) men det är inte med någon pil som det som visar att det är en avlång virvel..

Hur tycker ni jag borde göra med vaccinationsintygen? Hur viktigt är det att dom står med i passet?

Dessutom har ponnyn behandlats med medel som det är livstids karens på till livsmedel, men vet. (en annan än den som vaccinerar) sa inget om det så det står inte med i passet? Borde man åka tillbaka o be vet skriva in det? Jag har verkligen inte tänkt att sälja ponnyn, så egentligen behövs inte det, men man har ju inga garantier för vad som händer i framtiden...
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

När jag köpte min ponny "hittade" inte förra ägaren hennes vaccinations intyg. Dock på vet. besiktningen innan köpet valde säljaren att vaccinera henne mot stelkram o hästinfluensa. Detta gjordes på vaccinationsintyg och vet. skrev såklart att det var första sprutan på grundvaccinationen eftersom säljaren inte kunde visa att ponnyn var vaccinerad innan. Vi valde att fortsätta på vaccinationen (tur var väl det, nu, ett havlår senare har säljaren inte hittat vaccinationsintygen:grin:). Så nu är jag klar med grundvaccinationen. Alla vaccinationer är skrivna i samma vaccinationsintyg.

Men i passet (engelskt) så står det "Equine influenza only". Hur gör man då? Vi har ju kombinerat stelkramp o influensa, inte tagit det i var sin spruta eller vad man ska säga. Sen på dom sista sidorna står det "Diseases other than equine influenza". Är det där stelkramp hör hemma? :confused:

Sen tycker jag det är lite konstigt att inga vaccinationer står inskrivna sen tidigare :crazy: Ponnyn är ändå 14år och har impoterats från England som liten, hon borde väl vara vaccinerad nån gång?

Vi ska göra nytt pass snart.

Hur tycker ni jag ska göra? Vet sa att man ska ju helst ha vaccinationer i passet, men hon tyckte också vi skulle göra ett nytt o "modernare", eller vad man ska säga. :p

Dessutom på hennes ID grej så har dom ju målat i alla hennes tecken, förutom hennes fläck mellan näsborrarna. Men på den skrivna delen står det "Head: Dark Bay - flesh mark between nostrils". Så varför har dom inte målat i det? Sen är det bara två av hennes virvlar som är med (dom vid bakbenen som alla hästar har) men det är inte med någon pil som det som visar att det är en avlång virvel..

Hur tycker ni jag borde göra med vaccinationsintygen? Hur viktigt är det att dom står med i passet?

Dessutom har ponnyn behandlats med medel som det är livstids karens på till livsmedel, men vet. (en annan än den som vaccinerar) sa inget om det så det står inte med i passet? Borde man åka tillbaka o be vet skriva in det? Jag har verkligen inte tänkt att sälja ponnyn, så egentligen behövs inte det, men man har ju inga garantier för vad som händer i framtiden...

Veterinaren brukar fora over det at dig.


Min veterinar lat mig dock pa senaste hasten fora over allt i forvag i passet. Men da galler det att man for in allt och vet var det hor hemma, aven batchnr. och vaccinerande veterinars namn. Jag separerade da influensa och stelkramp, vilket veterinaren sedan papekade att jag inte hade behovt gora nar det gavs vid samma tillfalle, utan bade ock skrevs pa influensa. Veterinaren ar sedan den som maste dubbelkolla att man fort in ratt och skriva under.

Halsning Maja
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

Men varför skrev inte vet in i passet direkt att den var vaccinerad?? är det inte i passet det ska stå ?? vaccinerade min häst mot stelkramp och botulism efter att vi vet besiktat han men hade inte fått passet från förra ägaren än då, så vi skrev in det när han kom ut för att ge han ler sprutor. Han klistrade in den där ettiketten på vaccinet.
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

det ska vet göra, dom ska ju föra in allt sådant i passet.
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

Det är så mycket som inte stämmer i hennes gamla...
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

Jag var inte med på besiktningen innan köp tyvärr. Men anagligen hade säljarna inte med Prestos pass så vet. skrev det i ett nytt vaccinationsintyg. Vet skrev upp siffrorna med satte aldrig in "etiketten". Den som vaccinerar min häst nu sätter in etiketterna. Men jag bara undrar hur man ska skriva in det.. Eftersom det är en kombinerad spruta. Eftersom det står endast hästinfluensa, men kan man skriva in det där ändå? O ska man skriva samma sak på dom andra sidorna där man skriver upp stelkramp? Alltså samma nummer på vaccinet o allt? Eller ska jag vänta tills jag ordnat nytt pass?

Men när jag var inne på kliniken med henne för en annan sak. Så bad jag dom veterinärerna där att skriva över vaccinationerna i passet, men dom sa att det inte behövdes:confused:
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

kan kolla i mitt pass tror han fick en botulsim spruta och sen kombinerad stelkramp/hästinfluensa.
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

på hästinfluensa/stelkramp så har han iaf klistrat in ettiketten på "Batch nr" och sen fyllt i datum, vaccinets namn, vets namnteckning mm.
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

Man kan väl inte skaffa nytt pass "hur som helst"? I vilken förening har din ponny sitt pass nu?
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

kanske inte behöver stå i passet men då måste du väl ha med dej vaccinations intyget, och kan ju vara enklare att ha allt på samma ställe. Men är det inte den vet som gedde vaccinet som måste skriva över, tänkte med namnteckning och så...
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

I min ponnys pass är alla vaccinationer inskrivna från och med 05 (tror jag det är). Det behövs inte mer, i alla fall har det inte gjort det hittills. Har "gammalt" vaccinationsintyg också där alla hans tidigare vaccinationer står med, men det använder vi aldrig i tävlingssammahnag osv, det är endast de senare vi behöver visa upp. Hans tidigare vaccinationer är alltså inte överförda till passet, men man kan ju göra som så att man har med vaccinationsintyget i passet, det gör vi på en annan ponny som jag har just nu.
 
Sv: Skriva in vaccinationer i passet, hur?

hon har sitt pass i swf (welsh). Sist jag pratade med dom på swf sa dom att om jag skickar in ny ID-grej (den gamla stämmer ju inte). Så kommer även passet få nytt omslag, eftersom mitt är mörkgrönt och dom ska tydligen vara gula nu (det gör ju inget om hon har grönt, men dom passar ändå på sa dom). Sen behövs ju nya sidor till vaccinationen, eftersom man tydligen inte kan skriva in kombinations vaccinationer. Sen behövs också nya sidor för att kunna skriva in att hon har behandlats med medel som det är livstid karens fär livsmedelproduktion (finns inte alls såna sidor nu). Jag vet inte om dom kommer fixa ett helt nytt pass, eller bara försöka byta ut nästan alla sidor, men det var enklare att skriva att jag skulle fixa nytt pass.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 839
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: MalanMjöl
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 671
Senast: hoppeloppe
·
Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Taefill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp