Skriva manligt och kvinnligt

MJLee

Trådstartare
Jag hänger på ett forum som är ca 99% (möjligtvis mer) manligt och har haft många diskussioner. Mitt kön har aldrig kommit upp men av någon anledning gjorde det, det. Fick då höra av några stycken att jag inte 'skriver kvinnligt' och att man aldrig skulle tro att jag är kvinna. Det fick mig att fundera, skriver män och kvinnor olika? Jag har alltid tagit för givet att en av fördelarna med nätet är att man är anonym och inte har de vanliga fördomarna gällande kön, ålder, etnicitet osv.

Skriver jag annorlunda på Buke som är kvinnodominerat som på mitt andra forum? Någon annan som har haft en liknande erfarenhet?
 
Jag hänger på ett forum som är ca 99% (möjligtvis mer) manligt och har haft många diskussioner. Mitt kön har aldrig kommit upp men av någon anledning gjorde det, det. Fick då höra av några stycken att jag inte 'skriver kvinnligt' och att man aldrig skulle tro att jag är kvinna. Det fick mig att fundera, skriver män och kvinnor olika? Jag har alltid tagit för givet att en av fördelarna med nätet är att man är anonym och inte har de vanliga fördomarna gällande kön, ålder, etnicitet osv.

Skriver jag annorlunda på Buke som är kvinnodominerat som på mitt andra forum? Någon annan som har haft en liknande erfarenhet?

Ja... flera som uttrycker sig välformulerat och sansat här på Buke har jag tidigare trott vara kvinnor. De är enligt deras egen utsago män :o

Jag har ingen aning om hur jag uppfattas i skrift vad gäller mitt kön (identifierar mig som ciskvinna).
 
Det beror ju en hel del på ämnet huruvida sånt skiner igenom, skulle jag tycka. Som generalisering finns det nog absolut tendenser som gör att man kan känna igen om den som skriver är man eller kvinna utan megastora svårigheter.

Sen kanske det är själva grejen i ditt exempel, du skriver då på ett forum där de flesta är män. Det vet säkert fler än du om, och därmed antas det som utgångspunkt att även du vore en man, utan en väldig analys av hur du skriver.

Skulle tro att du mycket möjligt för en lite annorlunda ton om du vet att du pratar med 99% män än om du vet att du pratar med 99% kvinnor.
 
Ser jag en text rakt upp och ned så har jag nog svårt att avgöra om den är skriven av en man eller kvinna. Det skulle eventuellt kunna vara så att en kvinna kanske är mer försiktig med att uttrycka sig på ett tvärsäkert sätt medan män kanske oftare drar till med absoluta sanningar. Men det är bara min egen reflektion.
 
Dels tror jag att många av oss anpassar oss en del efter mottagaren, dock inte nödvändigtvis för om de är män eller kvinnor utan efter tonen generellt. Det handlar väl lite om vår vilja att ”passa in” så det görs nog ofta omedvetet. Som exempel, om jag får ett väldigt formellt skrivet mail så svarar jag ju i regel relativt formellt tillbaka, då skippar jag ju en avslappnad ton och smileys. Medan om jag får ett mail skrivet väldigt avslappnat och med smileys svarar jag ju på ett liknande sätt tillbaka.

Lite samma blir det väl på forum, man anpassar sig något efter ”jargongen” även där. Och jargongen kan säkert vara annorlunda beroende på vilken typ av grupp som är majoritet på forumet, även om jag inte tror det är så enkelt som ”män och kvinnor”. Tror det låter annorlunda på ett gay-community än ett intresseforum som lockar främst cis-män, precis som att jag tror att det skiljer sig om majoriteten vore överklassmän jämfört med ”förortsmän” (i brist på bättre ord).

Jag tror nog det framförallt handlar om fördomar och om någon avviker från ”normen” på det aktuella forumet antar man att den är från en annan grupp - så på ett kvinnodominerat forum tänker man väl gärna att det är en man, medan en som låter som ”alla andra” tänker man väl automatiskt då är en kvinna, och tvärtom på ett mansdominerat forum.

Jag märker t.ex själv att jag gärna förutsätter att en ”anonym” (sett till användarnamn, avatar och personlig info) användare här på Buke är kvinna, tills jag får motsatsen bevisad, typ. Medan jag på ett mansdominerat forum på samma sätt förutsätter att en sån användare är man. Så jag tror ju det handlar om sammanhang och fördomar snarare än sätt att skriva på.
 
Jag märker t.ex själv att jag gärna förutsätter att en ”anonym” (sett till användarnamn, avatar och personlig info) användare här på Buke är kvinna, tills jag får motsatsen bevisad, typ. Medan jag på ett mansdominerat forum på samma sätt förutsätter att en sån användare är man. Så jag tror ju det handlar om sammanhang och fördomar snarare än sätt att skriva på.
Det där tror jag verkligen spelar in. Att den som läser texten förutsätter vilket kön den som skrivit texten har (ex. beroende på vilket forum man är inne på), och därefter tolkar in saker i texten. Saker som kanske inte ens finns där, utan det är något man "läser mellan raderna".
 
Det där tror jag verkligen spelar in. Att den som läser texten förutsätter vilket kön den som skrivit texten har (ex. beroende på vilket forum man är inne på), och därefter tolkar in saker i texten. Saker som kanske inte ens finns där, utan det är något man "läser mellan raderna".
Detta med tolkning har vi väl sett ofta här på buke?

Någon tar illa upp av ett inlägg och när hen uppmanas att läsa inlägget högt i ett vänligt tonfall inser att det inte alls är varken insinuant eller aggressivt :)

Jag tror att kvinnor generellt uttrycker sig med fler adjektiv och fler nyanser. Men det är antagligen en fördom...
 
Jag tror inte att det generellt finns någon skillnad i mäns och kvinnors sätt att skriva. Dvs inte i själva språket. Men det finns kanske en skillnad i vad man vill skriva om där män hellre svarar på konkreta frågor (helst om traktorer) men saknas helt i trådar om känslor?

Sen är det ju ett katastrofalt dåligt betyg för manligheten om det är som @athena_arabians skriver att om det är sansat och välformulerat så är det förmodligen en kvinna som skriver.
 
Jag tror inte att det generellt finns någon skillnad i mäns och kvinnors sätt att skriva. Dvs inte i själva språket. Men det finns kanske en skillnad i vad man vill skriva om där män hellre svarar på konkreta frågor (helst om traktorer) men saknas helt i trådar om känslor?

Sen är det ju ett katastrofalt dåligt betyg för manligheten om det är som @athena_arabians skriver att om det är sansat och välformulerat så är det förmodligen en kvinna som skriver.

Jag skäms för min fördom där, absolut.

Men efter att personligen läst och hört från vänner hur män uttrycker sig, i synnerhet på dejtingsajter, blir man luttrad. Det är inte bara texten i sig utan att det alltför ofta och snabbt blir flagrant mansplaining och killgissning. En ska inte sätta sitt ljus under en skäppa men det kan ju vara bra ibland att inse att en kan inte allt heller...
 
Jag skäms för min fördom där, absolut.

Men efter att personligen läst och hört från vänner hur män uttrycker sig, i synnerhet på dejtingsajter, blir man luttrad. Det är inte bara texten i sig utan att det alltför ofta och snabbt blir flagrant mansplaining och killgissning. En ska inte sätta sitt ljus under en skäppa men det kan ju vara bra ibland att inse att en kan inte allt heller...
Du ska inte skämmas för det. Det är ju som du skriver baserat på grund av en orsak. ;)

Jag tycker nog att vi sett ett par exempel på det i det här forumet också genom åren. Men då menar jag att det inte är språket per se som är skillnaden. Utan snarare vad man skriver om och hur man ser på sin egen gudagivna kunskap om saker och ting.
 
Jag skäms för min fördom där, absolut.

Men efter att personligen läst och hört från vänner hur män uttrycker sig, i synnerhet på dejtingsajter, blir man luttrad. Det är inte bara texten i sig utan att det alltför ofta och snabbt blir flagrant mansplaining och killgissning. En ska inte sätta sitt ljus under en skäppa men det kan ju vara bra ibland att inse att en kan inte allt heller...
Kanske är inte onlinedejting ett bra underlag för att dra den slutsatsen dock ;) Min erfarenhet av såna, om jag nu skulle döma kvinnors sätt att skriva utifrån dem, vore detta:
Kvinnor uttrycker sig väldigt tråkigt.
De har ingen just humor/skämtsamhet.
De är ganska fega (eller lata) och vågar inte riktigt ha åsikter.
De vill helst inte skriva nått alls, utan vill bli serverade med intressant konversation, och uppmanar män att "få dem att skratta".
När de skriver nått som sig själva, vad de gillar att göra, så är det i ~64% av fallen "dricka rödvin och träffa kompisar".
Väldigt många tjejer på dejtingappar vill inte ens dejta, de vill få fler följare på instagram.


Fast, nu tror jag ju inte detta är bra slutsatser om kvinnor generellt sett i samhället liksom :)
 
Kanske är inte onlinedejting ett bra underlag för att dra den slutsatsen dock ;) Min erfarenhet av såna, om jag nu skulle döma kvinnors sätt att skriva utifrån dem, vore detta:
Kvinnor uttrycker sig väldigt tråkigt.
De har ingen just humor/skämtsamhet.
De är ganska fega (eller lata) och vågar inte riktigt ha åsikter.
De vill helst inte skriva nått alls, utan vill bli serverade med intressant konversation, och uppmanar män att "få dem att skratta".
När de skriver nått som sig själva, vad de gillar att göra, så är det i ~64% av fallen "dricka rödvin och träffa kompisar".
Väldigt många tjejer på dejtingappar vill inte ens dejta, de vill få fler följare på instagram.


Fast, nu tror jag ju inte detta är bra slutsatser om kvinnor generellt sett i samhället liksom :)

Givetvis är min fördom inte enbart baserad på dejtingsajter. Mansplainandet har jag sett på många icke-dejtingrelaterade ställen och det är enormt tröttsamt. Män generellt behöver inse att det finns faktiskt kvinnor som kan mer än dem och är experter inom sitt gebit.

Sedan kommer jag aldrig att tycka unkna sexistiska skämt är kul så i det avseendet är jag och kommer att förbli humorlös.
 
Kanske är inte onlinedejting ett bra underlag för att dra den slutsatsen dock ;) Min erfarenhet av såna, om jag nu skulle döma kvinnors sätt att skriva utifrån dem, vore detta:
Kvinnor uttrycker sig väldigt tråkigt.
De har ingen just humor/skämtsamhet.
De är ganska fega (eller lata) och vågar inte riktigt ha åsikter.
De vill helst inte skriva nått alls, utan vill bli serverade med intressant konversation, och uppmanar män att "få dem att skratta".
När de skriver nått som sig själva, vad de gillar att göra, så är det i ~64% av fallen "dricka rödvin och träffa kompisar".
Väldigt många tjejer på dejtingappar vill inte ens dejta, de vill få fler följare på instagram.


Fast, nu tror jag ju inte detta är bra slutsatser om kvinnor generellt sett i samhället liksom :)


Män är typ ganska lika enligt detjingsajter.

Fråga om du vill veta.
Allmänt vulgära.
Idrott, resa och jakt som intressen.
Allmän klagan på att kvinnor inte skriver först.
Längd (eftersom det verkar viktigt).
Träffas hellre än chattar. Helst samma dag/kväll.
Mina vänner beskriver mig som....

Dessvärre speglar det verkligheten rätt bra.
 
Lite OT:

Jag har märkt något irriterande som tidigare nästan bara män höll på med; tron att folk är intresserade av vad du har att säga om allt och inget.

T.ex Artikel om Så mycket bättre på AB
Man 1: Tycker denna säsong är så dålig.
Kvinna 2: Silvana är dålig.

Alltså allvarligt varför har kvinnor börjat med detta otyg? Kommentera gör man om man har något vettigt att säga, annars fungerar scrollfunktionen svinbra.
Män lever oftast i tron att folk verkligen bryr sig om vad Göran 58 i Borås tycker men kvinnor borde fan veta bättre :p
 
Ja män och kvinnor kan skriva väldigt olika, men det är innehållet mer än skrivsättet. På ett annat kvinnodominerat forum där man uppger kön när man registrerar sig förekommer det med jämna mellanrum "kvinnor" som uppenbart är män. De brukar avslöja sig snabbt. :)
 
Jag är ju en kille på forumet som ofta tros vara tjej/kvinna. Jag tror inte det handlar så väldigt mycket om sättet jag skriver på dock utan fördomar kring vad jag skriver om. T.ex. att jag skrev i en tråd nyligen att jag längtar tills jag har tillräckligt långt hår för att fläta det.

Om det är någon skillnad i sättet att uttrycka sig så tänker jag också som folk varit inne på att män generellt uttrycker sig lite mer kategoriskt och självsäkert. Inget som jag tycker är särskilt bra (kanske på grund av min akademiska bakgrund, läst så mycket vetenskapsteori att jag vet att inget är kategoriskt eller självsäkert) så jag försöker undvika det.

Läser mycket, och tycker inte det är så stor skillnad på kvinnliga och manliga författare. Inte i språkbruk, handling, eller val av ämne. Om något så är det skillnad på hur män skriver kvinnor/transpersoner och hur kvinnor gör detsamma. Samlas en del exempel på detta här (ibland skrattretande, ibland bara förfärligt): https://www.reddit.com/r/menwritingwomen/
 
Varför det är så kvinnodominerat här är inte så konstigt. Det är ett svenskt hästforum. Hit har många som på ett eller annat sätt sökt sig till hästdelen och slutligen hamnat på allmänt. Att det i grunden är en hästsida gör att icke kvinnor dvs män sticker ut. Alla som inte hör till majoriteten sticker ut. Vissa av dem är här på samma grunder som alla andra medan ett fåtal verkar vara här men inte tycka om att de är här. Som om de vore tvingade. Med en stark tro att predika just sin syn på något område. Ofta dessutom med felaktiga påståenden.
Det skulle kunna vara ett intressant ämne att forska vidare inom. Jag tror det i grunden handlar om en inre osäkerhet hos dessa män.
 
Män är typ ganska lika enligt detjingsajter.

Fråga om du vill veta.
Allmänt vulgära.
Idrott, resa och jakt som intressen.
Allmän klagan på att kvinnor inte skriver först.
Längd (eftersom det verkar viktigt).
Träffas hellre än chattar. Helst samma dag/kväll.
Mina vänner beskriver mig som....

Dessvärre speglar det verkligheten rätt bra.
Haha, trist för dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min pensionerade pappa har hängt alldeles för mycket på olika internetforum där man har en sjuklig fixering vid att förneka könsdysfori...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 125
Senast: Roheryn
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
  • Omröstning
Kropp & Själ I varenda förhållande jag som kvinna har haft så har min sexlust överstigit mannens sexlust med rätt mycket. Tittar man i media så ska...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 081
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp