Skriva om andra på internet?

Andromedae

Trådstartare
En intressant tanke som slog mig. Hur tänker ni om att skriva om andra på internet?
Är det skillnad på ett öppet och ett stängt forum, t ex öppet forum vs lösenordsskyddad blogg? Vad tycker ni är okej och vad är inte okej att skriva? Är det skillnad om det är någon ni är i nära relation med? Tänker ni överhuvudtaget på vad ni skriver eller går det automatiskt? Hur känner ni själva inför att andra skriver om er?

Ja, vad tänker ni?
 
Superintressanta funderingar @Andromedae
Jag är nog inte helt på det klara med vad jag tänker och tycker, eftersom det verkligen tåls att funderas på. Det jag däremot inte tycker är ok är såklart att fara med osanningar som tenderar att få en enorm spridning och verkligen kan skada andra människor.

Jag försöker också tänka lite att det jag inte kan berätta för mina bekanta (om t.ex min sambo/min mamma/vem jag nu har någon form av relation till) ska inte ut på nätet. Skulle det vara något som jag mot all förmodan skulle behöva ventilera (ex "min mammas brors ex är galen, hur ska vi hantera henne) så får jag dock se till att verkligen göra det så anonymt som möjligt eftersom det är min upplevelse och mina tolkningar - inget som ska slå tillbaka på personen i fråga eller spridas vidare. Inte heller tycker jag att det är befogat att skriva om random person (typ spårvagnschaffören i förrgår på 9an var så ful) på ett sätt som är rena personpåhopp. Att skriva om min uppfattning och vara tydlig med det, tycker jag nog är okej (Jag tyckte att spårvagnschaffören var otrevlig i sitt bemötande gentemot mig) så länge det antingen finns möjlighet för personen att kommentera det alternativt att det är så allmänt hållet att jag inte hänger ut någon.

Så tycker nog jag, tror jag..
 
En intressant tanke som slog mig. Hur tänker ni om att skriva om andra på internet?
Är det skillnad på ett öppet och ett stängt forum, t ex öppet forum vs lösenordsskyddad blogg? Vad tycker ni är okej och vad är inte okej att skriva? Är det skillnad om det är någon ni är i nära relation med? Tänker ni överhuvudtaget på vad ni skriver eller går det automatiskt? Hur känner ni själva inför att andra skriver om er?

Ja, vad tänker ni?

Jag använder aldrig andras namn när jag av någon anledning pratar om dem på internet (skriver tex "mindre ungen" eller "syrran"), använder heller inte mitt eget eller detaljer om vem jag är bland annat just för att de jag eventuellt pratar om inte kan identifieras heller.

Jag tycker absolut man ska vara försiktig med vad man skriver om andra, men i saker som relationer till andra människor eller exempel på hur man kan ha löst något eller en erfarenhet man delar så ser jag det som oundvikligt att andra kommer upp också. Att enbart hålla sig till en själv tror jag blir väldigt snävt.

När det kommer till saker som "person i kassan" som kanske varit otrevlig eller otroligt hjälpsam, då är det ju absolut en annan person man diskuterar och det tycker jag man måste få göra. Men utan att hänga ut den personen, man kan hålla sig till själva upplevelsen. (Alltså "Hen sa si och så, gjorde si och så" är OK, medan "Hen hade brunt hår och en jättestor näsa, sa si och så och läspade som bara den, och när hen gjorde si och så var hen ful och klumpig" är det inte. Typ. :crazy:)
 
Jag har en blogg och där är jag inte anonym men andra får heta "stallägaren", "stallägarens dotter", "sambon" osv.
Försöker i största mån undvika att skriva negativa saker om personer utan istället hålla mig till "fenomen".

Lägger jag ut bilder på andras hästar (utom typ hagbilder på hagkompisarna, de får faktiskt tåla att vara med ibland ;)) försöker jag att göra det hyfsat anonymt det med. Skulle aldrig skriva negativt om en häst jag ridit som inte är min även om det är ett riktigt ök.

De som kan identifiera hästar eller sig själva är personer som jag känner och jag skriver aldrig något jag inte kan säga eller har sagt till dem irl.
Vet att det säkert ligger bilder på min på Facebook som jag själv aldrig skulle publicera (hur roliga är de där skolkorten från trean, egentligen? :meh:) men jag har inte Facebook så blir ju inte automatiskt ihopkopplad med dem av främlingar i alla fall..
 
Jag tycker att man får tänka lite på hur man uttrycker sig, och att man ska hålla sig till sanningen.
Har själv fått oerhört mycket skit pga ett inlägg jag skrev här på buke för många år sedan, då jag bad om hjälp och råd i en situation som bara rörde mig själv som person egentligen - men där jag rätt snart blev tvungen att dra bakgrundshistorian till varför förutsättningarna var som dom var. Det tog hus i helvete, trots att jag inte nämnde någon vid namn och trots att allt jag skrev var sant, eftersom en annan inblandad i situationen kom in och påstod att jag ljög. Det var helt galet. Där stod jag och hade inte sagt något påhittat eller överdrivet (det gällde dessutom en allvarlig grej), och så fick jag slängt i ansiktet av både en person jag känner och flertalet gamla rävar här på forumet (som alltså bara valde att tro på den andra personen, som precis skapat sitt nick) att jag var en lögnare som sökte uppmärksamhet. Det spreds dessutom vidare till fler personer jag känner som ringde upp och skällde ut mig i telefonen för att jag skrivit så elaka saker om den personen. Man kan lugnt säga att mitt förtroende för vuxenvärlden sjönk som en sten där.
Några år senare fick jag dock en rejäl ursäkt, när dom fått reda på att det jag skrivit faktiskt var sant, och att personen som reggade sig och skrev här vetat precis vad som försiggått men inte ville att omvärlden skulle veta något.

Numera bloggar jag en hel del och där nämner jag vänner vid förnamn, men självklart aldrig på ett negativt sätt. Dom vet alla om att jag bloggar och skulle dom vilja att jag plockar bort text eller bild så görs det självklart.
När jag däremot var medryttare på en häst som i sin tur var utlånad på foder åt hon som hade hand om den skrev jag aldrig hästens namn på bloggen. Just eftersom jag inte kunde kolla med ägaren om det var okej. Hon fick alltså gå under ett kodnamn.

När det gäller ett visst beteende/liknande man vill diskutera anser jag att man inte behöver nämna exakt vem som väckte funderingen, mer än exempelvis "jag råkade ut för en sak idag när jag skulle betala i kassan". Eftersom det i den situationen inte tillför något att säga precis vem som satt där (är det klagomål så kan man framföra sånt som kopplar en person till problemet direkt till den aktuella butiken).
Men ja, jag kan fortfarande ta upp en situation som är starkt knuten till en specifik person och skriva om det. Så länge jag kan stå för det jag skriver så ser jag inga problem i det. Dock använder jag gärna fingerade namn istället, om det inte gäller en offentlig person där namnet är av betydelse (som t.ex. i en aktuell debatt).
 
Jag vill helst inte figurera i andras texter eller på bilder (big NO!) så försöker tänka att så tänker nog många andra också... Men ibland slinter jag nog på tangenterna.

Jag funderar mest på uthängning av barn i text och bild... Undrar hur många som frågar sitt barn innan publicitet om det är ok? Min dotter säger oftast nej!

Föreställer mig hur jävla förbittrad jag skulle vara idag om min mor tex bloggat om min uppväxt. :banghead: Känner i hela själen hur arg och kränkt jag skulle vara. Sjukt respektlöst :yuck:
 
Jag har ju blivit anklagad för att sprida skit på nätet av en person som dessutom försökt fabricera bevis för detta. DET var så fruktansvärt kränkande. I det läget ångrade jag mig. Jag fick ju skit för något jag inte hade gjort, då önskade jag att jag verkligen hade öppnat mitt hjärta och skrivit allt. Jag fick ju skit ändå.

Jag tycker det får finnas gränser åt bägge hållen för vad man publicerar och när det blir överdrivet åt andra hållet som när folk blir kränkta för att de finns omnämnda eller med på bild.
 
Jag har ju blivit anklagad för att sprida skit på nätet av en person som dessutom försökt fabricera bevis för detta. DET var så fruktansvärt kränkande. I det läget ångrade jag mig. Jag fick ju skit för något jag inte hade gjort, då önskade jag att jag verkligen hade öppnat mitt hjärta och skrivit allt. Jag fick ju skit ändå.

Jag tycker det får finnas gränser åt bägge hållen för vad man publicerar och när det blir överdrivet åt andra hållet som när folk blir kränkta för att de finns omnämnda eller med på bild.

Ja det var ju helt jävla absurt!!!

För att svara på frågan så försöker jag alltid att vara försiktig, både vad gäller människor och andras hästar. Det absolut värsta jag vet är facebookinlägg i stil med "det finns någon som" eller liknande som insinuerar skitsnack. Sånt som man inte säger rakt ut men gärna vill få uppmärksamhet med.
 
Ja det var ju helt jävla absurt!!!

För att svara på frågan så försöker jag alltid att vara försiktig, både vad gäller människor och andras hästar. Det absolut värsta jag vet är facebookinlägg i stil med "det finns någon som" eller liknande som insinuerar skitsnack. Sånt som man inte säger rakt ut men gärna vill få uppmärksamhet med.

Ja de där insinuationerna är verkligen gräsliga .Typ: "Nu gjorde hen det IGEN"
 
Jag är väldigt restriktiv med vad jag lägger upp och vad jag skriver om andra. Jag lägger bara upp bilder om personen är ok m det och jag taggar bara personer som jag vet är ok att tagga.

Om jag fått väldigt bra service någonstans så brukar jag skriva, men inte så ofta om servicen varit dålig, om den inte varit extremt kass. Jag tänker alltid efter innan jag skriver något negativt överhuvudtaget och ex skriver jag aldrig något negativt om jobbet eller kolleger. Jag skriver heller aldrig om hur jag egentligen mår för då skulle det bli alldeles för mycket prat.
 
Jag skriver just aldrig om andra. Jag kan inte riktigt komma på någon situation där jag skulle behöva göra det.
Möjligen slinker väl någon annan med i en kommentar eller foto om man t.ex. "checkar in" någonstans via Facebook eller sådant, men då vet ju personen om det. Att skriva om andra över huvudet på dem? Vet inte varför/när det skulle vara meningsfullt.

Tillägg: Här på buke har jag i och för sig nämnt både min sambo och andra personer på olika sätt, men här är jag hyfsat anonym och det har antingen handlat om något jag vill ventilera och som egentligen handlar om mig eller så har det handlat om helt oförargliga saker.
 
jag skriver aldrig nåt om nån jag känner privat. Nån gång har jag väl skrivit om nån kändis ,typ Robinsonkändis
 
Jag har bara en regel egentligen, om jag inte kan säga det till personen/personerna face to face då skriver jag det inte. Samma med mina åsikter, om jag inte kan stå för dom i RL då skriver jag det inte. Förstår inte riktigt inställningen att bara för att det är på nätet, twitter, etc, så kan man skriva saker som man aldrig i livet skulle kunna säga eller stå för i 'verkligheten'. Att hänga ut sig själv är en sak, vänner, familj etc, nope!
 
Just nu är det här forumet det enda jag använder, och om jag någon gång skriver om någon annan än mig själv så är det för att jag har gjort någonting tillsammans med någon annan "idag var jag ute och red med en kompis i stallet" eller "idag tog jag en promenad med min syster", det vill säga inga namn och heller inte första bokstaven i någons förnamn.

Jag har bloggat tidigare, inte anonymt/lösenordsskyddat men med ett väldigt litet antal läsare, och i början skrev jag ut namn på folk jag umgicks med (naturligtvis inga elaka/dåliga/negativa grejer, utan som det jag skrev här ovan men att jag skrev namnet istället), sen bytte jag ut det till exempelvis "träffat A idag". Bloggar inte längre, och de gamla bloggarna är numera lösenordsskyddade mest för att jag inte kan med att helt radera dem.

Om andra skriver saker om mig på sociala medier som det jag varit inne på här (att vi har träffats, ridit tillsammans, tagit en fika eller vad som helst som är positivt) gör det mig ingenting. Om de däremot börjar skriva negativa saker/förtal är det en helt annan femma, och har alldeles säkert förekommit också.
 
Om man vill är det väldigt enkelt att lista ut vem någon är. Folk skriver sällan alla upplysningar i ett enda inlägg men lite här och där kryper det fram var de bor, vad hästen/hunden heter, hobbys, yrke, bilder osv. Via internet och offentliga register kan man få reda på det mesta...

Tycker att jättemånga här ger ut väldigt personliga upplysningar trots att många vet vem de är och resten kan ta reda på det hur lätt som helst! Man vet heller aldrig vem som går in och läser! Skriver du om problem med din pojkvän så kan han råka läsa det, eller hans syster, mamma eller kompis. Klagar du på chefen offentlig kan det också sluta illa.

Du bör inte skriva något på ditt stammisforum som du inte kan stå för IRL.
 
En intressant tanke som slog mig. Hur tänker ni om att skriva om andra på internet?
Är det skillnad på ett öppet och ett stängt forum, t ex öppet forum vs lösenordsskyddad blogg? Vad tycker ni är okej och vad är inte okej att skriva? Är det skillnad om det är någon ni är i nära relation med? Tänker ni överhuvudtaget på vad ni skriver eller går det automatiskt? Hur känner ni själva inför att andra skriver om er?

Ja, vad tänker ni?
Samma som IRL. Att prata om folk kallas skvaller. Är det negativa förtecken kan det betraktas som förtal och det finns det lagar mot. Jag tycker positiva nyheter som nya friska bebisar och giftermål är ok.

Skvallerbytta bing bång,
går i alla gårdar,
slickar alla skålar
när han/hon kom till prästen
fick han/hon smäll på käften

När hen kom tillbaka fick hen saft och kaka.
 

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 984
Senast: zassoo
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 053
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 841
Senast: Twihard
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 180
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp