skriva personligt brev

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag sliter mitt hååååår!! :crazy:
Ska ha in en jobbansökan i kväll och personliga brev är min svaga sida. VAD ska man skriva??
Grejen är att det är ett industrijobb som i princip vilken okvalificerad arbetskraft som helst kan söka. Man kan ju inte bre på om vilket drömjobb det är man söker, för det är inget drömjobb att sköta en maskin på en industri.

Jag kan berätta varför de ska anställa mig men inte varför jag vill ha jobbet...
Det enda jag har kunnat prestera är att ett helgskiftjobb skulle vara perfekt att kombinera med mina studier, vilket är just vad jag söker.

Jag hinner förmodligen inte få jättemånga svar innan ansökan ska vara inne, men det är väl kanske inte heller sista gången jag ansöker, så svara på ändå....
 
Sv: skriva personligt brev

För mig räckte det, jag skrev att jobbet vore perfekt att kombinera med mina studier. Jag berättade även hur lång tid jag beräknade ha kvar av studietiden, så de inte blev överraskade av att jag inte ville jobba längre än 14 månader. För dem var det perfekt, de ville inte ha en timanställd som ville hålla sig kvar för att bli inlasad.
 
Sv: skriva personligt brev

Jag brukar alltid presentera mig själv dvs sånt som inte står i CV;et. Dvs mina starka sidor, lite om vem jag är som person och så varför jag söker jobbet. Att det fungerar bra som komplemet till studier är en sådan sak som jag har skrivit ibland.
Det jag ville tipsa om är att jag tror det finns mallar du kan kolla på.. har du kollat tex på Arbetsförmedlingens sida om de har ngt sånt?
 
Sv: skriva personligt brev

jag har kollat lite mallar, men kunde inte riktigt få ihop det med den här typen av jobb.

En fråga till:
Jag har ju en reumatisk sjukdom och visst har jag ont av den men den hindrar mig egentligen inte jättemycket från att utföra även tunga sysslor. tycker Ni att jag bör nämna sjukdomen i mitt personliga brev eller då jag träffar rekryteraren? Eller ska jag helt enkelt knipa käft om den?
 
Sv: skriva personligt brev

Jag tycker inte du ska skriva det i brevet, bättre att vänta tills de vill ha dig (om du ska berätta det, det beror ju på om du tror att det kommer att påverka och hur du är som person. Själv har jag svårt att inte vara ärlig om sånt, men det finns många som tänker helt tvärtemot också)

Att det är perfekt för dig tidsmässigt, och kanske som komplement till utbildningen (tänker att "göra något annat" än plugg, komma ut, ha kontakt med arbetslivet etc), är så gott skäl som något. Att beskriva ett "tråkigt" jobb som sitt drömjobb slår ganska fel tycker jag, det känns bara fånigt. Men förutsättningarna runt omkring kan ju också vara det som gör ett jobb rätt för en!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 357
Skola & Jobb Jag ska snart söka jobb, som lågstadielärare, då jag är färdig med min utbildning i juni. Men jag vill skriva ett roligt/intressant...
Svar
12
· Visningar
1 319
Senast: Fille
·
Skola & Jobb Jag har hittat ett jobb som skulle passa mig utmärkt i kombination med studierna men jag är lite fundersam på delen med personligt brev...
Svar
6
· Visningar
872
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Det finns många trådar om detta, men min sökning gav inget svar på just den här frågeställningen. Jag har hittat ett jobb att söka (vet...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp