Skriva reklamationsmail häst

Barbabelle

Trådstartare
Jag köpt en häst i mars i år som jag inte har ridit sen början på maj och ska nu reklamera köpet. Pratade nyss med en jurist som inte kunde hjälpa mig att formulera ett reklamationsmail, någon här som vet hur man skriver?
 
Det viktiga är ATT det reklameras snarast efter att felet upptäckts, att felet tydligt beskrivs och varför det bör utgöra grund för reklamation (dvs vara så allvarligt att just reklamation är rimligt). Det är nog också vettigt att beskriva hur man menar att felet fanns vid hästens övergång och inte kunde upptäckas av köpare vid besiktning. Eller om man hävdar att säljaren visste utan att berätta för att man kan anta att det var så med stöd i någon slags bevisning.
 
Det viktiga är ATT det reklameras snarast efter att felet upptäckts, att felet tydligt beskrivs och varför det bör utgöra grund för reklamation (dvs vara så allvarligt att just reklamation är rimligt). Det är nog också vettigt att beskriva hur man menar att felet fanns vid hästens övergång och inte kunde upptäckas av köpare vid besiktning. Eller om man hävdar att säljaren visste utan att berätta för att man kan anta att det var så med stöd i någon slags bevisning.
Var lite otydlig men antog att reklamationen avsåg att häva köpet i mitt svar ovan.
 
Jag tar för givet att det gäller samma häst som i tidigare tråd, så kan jag tyvärr inte se någon legitim anledning till reklamation. Hästar kan förändras vid flytt, inget som går att reklamera. Sälj, så sparar du både tid och energi. Ibland blir det så att man förlorar pengar på köp, händer de allra flesta 🤷‍♀️
 
Att reklamera kan dra ut på tiden, du står med ytterligare månatliga kostnader, och med största sannolikhet kommer inte reklamationen gå igenom. Så försök att sälja själv.
 
Jag tar för givet att det gäller samma häst som i tidigare tråd, så kan jag tyvärr inte se någon legitim anledning till reklamation. Hästar kan förändras vid flytt, inget som går att reklamera. Sälj, så sparar du både tid och energi. Ibland blir det så att man förlorar pengar på köp, händer de allra flesta 🤷‍♀️

Har inte läst nån annan tråd.
Om det inte är nåt uppenbart fel såsom en skada som säljaren dolt, då tycker jag att det är klokare för alla parter att försöka sälja. Kan man inte rida själv, kan man kanske ta hjälp av försäljningsstall. Det behöver inte vara nåt fel på en häst bara för att en ny ägare inte vill eller kan rida den. Ibland blir det bara felmatchning. Jag tycker att man Inte i första hand ska försöka gå den dyra, långsamma och rättsliga vägen. Att göra felköp är rätt sällan säljaren fel.
 
Du fick bra svar i förra tråden och prio är att man ska reklamera så fort som möjligt när fel upptäckts och det har du ju inte gjort.

Istället har du väntat i -hittills- 3 månader och även om det hade funnits något fel på hästen hade detta faktum försvårat en reklamation.

Att du blir rädd efter att ha dråsat i backen är dock inte grund för en reklamation.
 
Du fick bra svar i förra tråden och prio är att man ska reklamera så fort som möjligt när fel upptäckts och det har du ju inte gjort.

Istället har du väntat i -hittills- 3 månader och även om det hade funnits något fel på hästen hade detta faktum försvårat en reklamation.

Att du blir rädd efter att ha dråsat i backen är dock inte grund för en reklamation.
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
 
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Fast nu låter det som att du försöker hitta fel som är sekundära för att kunna häva köpet. Inte fel som är de egentliga skälen till att du vill få det hävt. Det brukar vara ett tecken på att man är fel ute.

Men nej, det är inte för sent att reklamera om det går att påvisa ett tydligt ursprungligt fel.
 
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Så det suspekta i travet som hon inte skulle vara förvånad om en veterinär hittade något på kan alltså inte ha uppstått dag två hemma hos dig?
 
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.
Har du varit iväg till veterinär för utredning? Jag tror inte att "traven ser suspekt ut" räcker för reklamation. Men om du åker iväg och hittar en gammal skada som orsakar "suspekt rörelsemönster" är det såklart en möjlig grund till reklamation. I annat fall skulle jag bara ringa säljaren och fråga om de är villiga att köpa tillbaka hästen. Är den dessutom inte riden sen i maj skulle jag förvänta mig att få mindre än jag köpte hästen för tillbaka.
 
Har du varit iväg till veterinär för utredning? Jag tror inte att "traven ser suspekt ut" räcker för reklamation. Men om du åker iväg och hittar en gammal skada som orsakar "suspekt rörelsemönster" är det såklart en möjlig grund till reklamation. I annat fall skulle jag bara ringa säljaren och fråga om de är villiga att köpa tillbaka hästen. Är den dessutom inte riden sen i maj skulle jag förvänta mig att få mindre än jag köpte hästen för tillbaka.
Vi skulle till veterinären men han ville absolut inte gå på transporten så vi kom inte dit.
Jag förväntar mig inte att få tillbaka samma summa jag köpte honom för.
 
Vi skulle till veterinären men han ville absolut inte gå på transporten så vi kom inte dit.
Jag förväntar mig inte att få tillbaka samma summa jag köpte honom för.
Vad har säljaren svarat dig när du hört av dig om problemen som du har med hästen?
Finns det inga veterinärer som åker ut i ditt område? Så kan ni kolla hästen hemma eller droga den för att kunna åka in till klinik om den är svår att lasta
 
Juristen sa att det inte är försent att reklamera. Och att det är bra att jag börjat utreda vad som kan vara orsaken till att han beter sig så här. Tex har han träffat en person som är utbildad i hästars rörelsemönster och hon menar att han ser suspekt ut i traven och skulle inte bli förvånad om en veterinär hittar något.

Försent är det inte, men ju längre man väntar desto mer kommer naturligtvis reklamationen att ifrågasättas.

Det kommer också ifrågasättas varför du först 1 månad efter avramling och sen igen 2 månader senare efter att du lyfter frågan offentligt, men inte till säljaren om hur man reklamerar -pga du ramlat av och blivit rädd- börjar "felleta".

Hästreklamationer är notoriskt svåra att lyckas med, ens om man gör allt rätt. Dvs hittar ett tydligt bevisligt fel kort efter köp och omedelbart reklamerar.

Att skriva på nätet att man ramlat av och vill reklamera, inte ta kontakt med säljaren öht på flera månader och sedan, i efterhand försöker hitta något fysiskt fel på hästen är liksom inte rätt väg 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 826
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
946
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp