Bukefalos 28 år!

Skriva riddagbok?

pixietail

Trådstartare
Är det något ni gör? Vad skriver ni ner då? Dokumenterat hur ni ridit, hur länge och hur det gick, eller? är det utvecklande i efterhand?
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag försöker skriva dagbok så ofta jag orkar och hinner.

Jag skriver ned vilken häst och vad vi gjort, vad som gick bra och mindre bra, eventuella funderingar och allt jag själv tycker är värt att skrivas.

Det är mycket roligt att läsa sen om ca två år, kolla vad man hade för problem, har problemen försvunnit eller kommit igen, vad har vi lärt oss sen dess och sånt. Mycket lärorikt.
 
Sv: Skriva riddagbok?

Ja, jag skriver dagbok i stallet för min häst. Dels för att jag vill läsa senare om vad jag gjort, och dels för att jag har medryttare och det är bra att hålla koll.
Dessutom skriver jag upp foderstat och när jag skor honom. Och när jag köper nya saker :p
 
Sv: Skriva riddagbok?

Vi har dagbok till alla hästar. Skriver jämt i hur vi ridit, hur länge etc. e jätte bra tycker jag! Det blir som en rutin att alltid skriva...
 
Sv: Skriva riddagbok?

Har precis börjat skriva, men fråga är hur länge det kommer att hålla :smirk: Har försökt förut men det fungerade inte så bra :o
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver varje dag faktiskt. Vad vi gjort,. hur det har gått osv. Om vi tränat skriver jag hur länge, vad vi gjort, hur damen kändes. Jättenyttigt att ha och plocka fram. Om det är något man övar extra mycket på kan man gå tillbaka och kolla "ja just det, så gjorde hon då, och då kändes det så". Eller bara "i dag var damen mysig, myste länge och plockade med öronen" ;) . Särskilt med ston tror jag det är bra, så man håller koll på brunstperioder och humör i övrigt.... :smirk: Bara skogspromenader skriver jag var vi ridit osv för att variera rundorna...
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver dagbok varje kväll. Jag har Hästens dagbok i mitt
nattbord. Så när jag går och lägger mig så skriver jag vad
vi har hittat på hur det gick, antal upprepningar,om han har varit svullen i något ben, om han stått lindad under natten mm mm
Jag skriver ner allt.Jag har gjort det sen ca 1 år tillbaka. Håller sig hästen frisk och kry och ser fin ut är bra musklad så är träningen rätt och man kan gå tillbaka och se hur man började. Det är roligt om man tar kort i bland och sätter in dem i dagboken så man kan se hur hästen har ändrats.

Jag har även schema för hur han ska gå, hur länge och när. Detta planerar jag 1 månad i taget. mYcket effektivt tycker jag om man har dålig fantasi så har man förslag på vad man kan/ ska göra den dagen.:idea:
 
Sv: Skriva riddagbok?

*kl*

Jag skriver varje dag! Det är ett bra sätt att dokumentera vad som händer och sker i utvecklingen, både för sig egen del och för hästen.
Tar även temp ca 2 gånger i månaden och skriver upp för att veta vad han normalt ligger på. Skriver upp allmän tillståndet och hur träningspasset för dagen har gått.
TAr även mycket kort och filmar rid pass för att kunna följa utvecklingen!
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver riddagbok, mest för att ägaren ska se vad vi gjort. Men nu när det bara är jag som rider så tröttnar man lite på det. Men det är ju kul att läsa om hur dåligt det gick i början! Haha!
 
Sv: Skriva riddagbok?

Skriver varje dag, vad vi har gjort, om det har hänt något speciellt (hovis, vacc, skada, äter dåligt, vadsomhelst). De speciella sakerna, hovis, vacc, träning, tävling, flera dagars vila skriver jag upp på en årsöversikt så att det ska vara lätt att hitta när det hände.

Har Stallboken och skriver i. Förut hade jag medryttare och det var väl då det började, nu är det mer tvångsmässigt.

Ridpassen bestämmer jag påvägen till stallet, om jag ska rida ut; vart jag ska rida, om vi ska rida på banan; vad vi ska göra. Har en pärm med ridövningar, det är jättebra, får ut väldigt mycket mer genom att planera ridpassen. Egentligen borde jag planera en vecka i förväg ungefär...
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver riddagbok på ett annat hästforum, skriver nästan varje dag, sammanfattar alltid alla pass.
 
Sv: Skriva riddagbok?

*kl*

Skriver ner vad jag gjort med varje häst om det varit dressyr, skog eller hoppning och när hovslagare mm. varit hos oss. men inget annat. inte hur det gått eller något sådant
 
Sv: Skriva riddagbok?

jag försökte att skriva för en tid sen men tröttnade:p
 
Sv: Skriva riddagbok?

Det var meningen att jag skulle göra det, men det blev inte av :D Har försökt flera ggr att komma ihåg de, men nu har jag gett upp :p
 
Sv: Skriva riddagbok?

jag och medryttarhästens ägare skriver våra dagar i en liten bok.
handlar om allt möjligt, hur humöret är på damen, vad vi gjort (ridit, tömkört etc) och hur det har gått, om vi gjort nåt spec. som att massera, haft besök av ET, tränat och lite andra kuriosa saker som kan vara kul att minnas.

blir ofta minst en sida i boken, ibland två :angel: och det är grymt roligt att gå tillbaka och läsa vad man gjorde för ett år sen, eller en månad sen!
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver varje dag, det är kul att blicka tillbaka och se hur långt man kommit. skriver om ridpasset, hur hästen vart och känts förövrigt, tankar och funderingar. super bra!
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver varje dag vad jag gjort med hästarna.
Har medryttare till den ena så de är nästan tvång. Så vi kan läsa av hästen hur han reagerar osv.

Anna-Carin
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver ner hur länge jag har ridit, vart jag har ridit och allmänt hur det gick.

Skriver även om hon fått något sår, tappsko eller liknande i den boken.
 
Sv: Skriva riddagbok?

Jag skriver alltid dagbok. Mest för att min medryttare ska veta hur mycket jag ridit, vad jag tränat på ochhur hästen har gått, och att jag ska få veta det samma om hennes ridning.

När jag ridit lektion för tränare har jag en egen bok jag skriver i. Där skriver jag upp vad jag bör tänka på, vad vi tränade och hur jag ska lösa vissa problem.

det är jättebra, för sedan kan man gå tillbaka och se hur man löste ett visst problem, och vad man bör undvika.
Tycker det är toppen! :bump:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 850
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
307
Senast: sweep
·
Tjatter Håller på att svimma av min medicin flera gånger nu på morgonen skulle bara vilja skriva med någon är ensam hemma.
Svar
2
· Visningar
430
Övr. Barn Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp