Skriva testamente

Magiana

Trådstartare
Jag har i flera år nu funderat på att skriva ett testamente men kan inte lägga tusentals kronor på det. Genom facket kan jag få rabatt på avtal genom avtal24, men deras onlineverktyg funkar inte bra alls. Ska man t.ex. testamentera bort pengar så måste man veta hur mycket man har när man dör, men det är ju omöjligt att veta. Likaså om man ska testamentera bort sin bil. Jag har ingen aning om vilken bil jag har när jag dör och vill inte skriva nytt testamente för varje bilbyte.

Så hur gör man för att skriva ett testamente som inte kostar multum?
 
Jag har i flera år nu funderat på att skriva ett testamente men kan inte lägga tusentals kronor på det. Genom facket kan jag få rabatt på avtal genom avtal24, men deras onlineverktyg funkar inte bra alls. Ska man t.ex. testamentera bort pengar så måste man veta hur mycket man har när man dör, men det är ju omöjligt att veta. Likaså om man ska testamentera bort sin bil. Jag har ingen aning om vilken bil jag har när jag dör och vill inte skriva nytt testamente för varje bilbyte.

Så hur gör man för att skriva ett testamente som inte kostar multum?
Ska du dela upp pengar mellan olika arvtagare? Annars ska det väl inte behövas några siffror? Vi har skrivit testamente innan vi gifte oss. Nu prövades det ju aldrig då vi inte dog men där pratade man om delarna. Barnet hade laglotten ofc men bilmodellen specificerades aldrig, man pratade om delar av ägorna och inget annat. Utöver hästen då som jag då testamenterade till uppfödaren.

Vi gjorde detta genom en jurist i sthlm. Vad kan det ha kostat? ~2000?
 
Du behöver varken skriva summa eller bilens märke. Du skriver vem/vilka du vill ska ärva och vilken procentsats du vill att de ska ärva av det du har när den dagen kommer.

Kolla med banken du har dina huslån i. De har ofta bra pris om man går till deras jurist. Vårt testamente var inte speciellt dyrt att göra trots att det var av lite krångligare slag då vi båda har barn på varsitt håll.
 
Jag har i flera år nu funderat på att skriva ett testamente men kan inte lägga tusentals kronor på det. Genom facket kan jag få rabatt på avtal genom avtal24, men deras onlineverktyg funkar inte bra alls. Ska man t.ex. testamentera bort pengar så måste man veta hur mycket man har när man dör, men det är ju omöjligt att veta. Likaså om man ska testamentera bort sin bil. Jag har ingen aning om vilken bil jag har när jag dör och vill inte skriva nytt testamente för varje bilbyte.

Så hur gör man för att skriva ett testamente som inte kostar multum?

Det finns mallar på nätet. Eftersom du inte har sambo eller barn så blir det enklare - jag är i samma situation - så du har inga direkta bröstarvingar och behöver inte tänka på laglotter och liknande. Skriver du inte testamente ärver dina föräldrar dig i första hand sedan syskon men de har ingen rätt till arv. Så du kan bestämma vad du vill göra med arvet. Jag är inte jurist men har för mig att man bara kan skriva att samtliga ägodelar eller liknande ska tillfalla XXX eller katthemmet YYY. Behöver inte räkna upp i detalj konton, bilar eller liknande. Sedan bör man väl se till att någon man litar på har en kopia/original av testamentet.
 
Jag skrev testamente med hjälp av avtal24 och behövde inte ange pengasumma eller något liknande? Iofs så skrev jag mest om att "dela min kvarlåtenskap lika mellan" och så några villkor om var den skulle gå till om jag skulle avlida utan arvingar.
 
Skriv ett testamente. Låt två personer som vet vem du är bevittna. Skicka in för bevakning.
 
Skriv ett testamente. Låt två personer som vet vem du är bevittna. Skicka in för bevakning.

Vart skickar man in det? Jag har skrivit testamente flera gånger (ffa vad som ska hända med hästarna, men även mina "dyra" modellhästar) men aldrig skickat in nånstans...
 
Vart skickar man in det? Jag har skrivit testamente flera gånger (ffa vad som ska hända med hästarna, men även mina "dyra" modellhästar) men aldrig skickat in nånstans...
Du kan lämna in det hos en auktoriserad begravningsbyrå för bevakning, och jag kan rekommendera att lämna in det
Har på ganska nära håll sett vad som kan hända om det inte är gjort och parterna inte är överens, då kan plötsligt original-testamentet "försvinna"
 
Ska du dela upp pengar mellan olika arvtagare? Annars ska det väl inte behövas några siffror? Vi har skrivit testamente innan vi gifte oss. Nu prövades det ju aldrig då vi inte dog men där pratade man om delarna. Barnet hade laglotten ofc men bilmodellen specificerades aldrig, man pratade om delar av ägorna och inget annat. Utöver hästen då som jag då testamenterade till uppfödaren.

Vi gjorde detta genom en jurist i sthlm. Vad kan det ha kostat? ~2000?
Ja, arvet ska delas upp.

Jag skrev testamente med hjälp av avtal24 och behövde inte ange pengasumma eller något liknande? Iofs så skrev jag mest om att "dela min kvarlåtenskap lika mellan" och så några villkor om var den skulle gå till om jag skulle avlida utan arvingar.
De har gjort om formuläret. Helt värdelöst. Förr körde jag fast på att jag inte visste hur jag skulle formulera mig. Nu går det inte att använda alls.

Skriv ett testamente. Låt två personer som vet vem du är bevittna. Skicka in för bevakning.
Ett testamente måste vara korrekt skrivet. Annars gäller det inte. Jag har ingen aning om hur man formulerar sig.
 
Du kan lämna in det hos en auktoriserad begravningsbyrå för bevakning, och jag kan rekommendera att lämna in det
Har på ganska nära håll sett vad som kan hända om det inte är gjort och parterna inte är överens, då kan plötsligt original-testamentet "försvinna"
Ja eller på testamentsbanken. De kör uppdateringar ofta och avisering om att testamente finns går ut till dödsboet omgående. Hos begravningsbyrå gäller det att anhöriga anlitar just den begravningsbyrån, annars kommer inte testamentet fram.
 
Ett testamente måste vara korrekt skrivet. Annars gäller det inte. Jag har ingen aning om hur man formulerar sig.
Det viktiga är väl att man skriver begripligt och entydigt, så det inte kan bli tolkningstvister. Du har ju inte heller några bröstarvingar som påverkar att du inte kan testamentera precis som du vill.

Vad jag kan hitta så berör inte formkraven hur du formulerar själva innehållet, bara bevittnadet av namnteckningen.
Vilka formkrav behöver uppfyllas för att testamentet ska vara giltigt?
För att testamentet ska vara giltigt måste det vara upprättat i skriftlig form och undertecknat av dig och två vittnen. Vittnena ska vara minst 15 år och ni får inte vara släkt. De får inte heller vara mottagare av arv och således nämnas i testamentet. De båda vittnena måste närvara samtidigt när du signerar ditt testamente, de behöver veta att det är ditt testamente som signeras men de behöver inte ta del av innehållet i testamentet.

Här har du annars kampanjpris 0 kr (ingen uppfattning om det är bra eller inte)
 
Ett testamente måste vara korrekt skrivet. Annars gäller det inte. Jag har ingen aning om hur man formulerar sig.

Så märkvärdigt är det inte. Du kan formulera dig som du känner, men du bör känna till vissa bitar om du t ex har barn (inte aktuellt). Vittnen måste vara ojäviga och införstådd med att det är testamente de bevittnar men de behöver inte veta vad testamentet säger. Du kan alltså inte använda dem du vill testamentera till som vittnen.

Här finns bra information: https://www.lansforsakringar.se/goi...omitips/familjeekonomi/att-skriva-testamente/
 
Du kan lämna in det hos en auktoriserad begravningsbyrå för bevakning, och jag kan rekommendera att lämna in det
Har på ganska nära håll sett vad som kan hända om det inte är gjort och parterna inte är överens, då kan plötsligt original-testamentet "försvinna"

Jag har ju inga jättelika tillgångar (och inte heller nåt barn eller respektive som ska ärva), men bara att mina anhöriga vet vad jag vill ska ske med mina hästar, tycker jag är en lättnad åtminstone för mig själv. Ska ta tag i nytt testamente, nuvarande stämmer inte så bra då en häst är död och därmed påverkas också vart en del av mina pengar ska gå.
 
Jag har i flera år nu funderat på att skriva ett testamente men kan inte lägga tusentals kronor på det. Genom facket kan jag få rabatt på avtal genom avtal24, men deras onlineverktyg funkar inte bra alls. Ska man t.ex. testamentera bort pengar så måste man veta hur mycket man har när man dör, men det är ju omöjligt att veta. Likaså om man ska testamentera bort sin bil. Jag har ingen aning om vilken bil jag har när jag dör och vill inte skriva nytt testamente för varje bilbyte.

Så hur gör man för att skriva ett testamente som inte kostar multum?
Jag gjorde mitt genom avtal24 gick smidigt och vi hade telefonmöte och anpassade testamentet utifrån mina önskemål.
 
Jag gjorde mitt genom avtal24 gick smidigt och vi hade telefonmöte och anpassade testamentet utifrån mina önskemål.
När jag gått genom facket så har jag haft rabatt på avtal24 men det har ändå varit dyrt i mitt tycke. Nu verkar det dock som att jag kan få det gratis via mitt bolån.

Bara jag som ser sambandet mellan denna tråd och hennes dagbokstråd och blir orolig?
Själv är jag orolig över att det jag äger kan hamna i orätta händer. Jag kan ju bli överkörd i morgon. Det är det ingen som vet i förväg.
 
Är jag definivit blond?
Jag har nämligen levt i illusionen att ett testamente lätt kan skrivas på egen hand. Bara uppgifter vems tillgångar det gäller och vad som ska fördelas vart - plus en bevittning.

Är jag helt fel ute?
https://www.tidningenkonsulten.se/artiklar/formkrav-for-testamente/

https://lavendla.se/familjeratt/testamente/

Jag tycker det är krångligt att formulera det man vill i ett testamente. Får jag t.ex. kräva att egendom säljs först, och sedan att vinsten fördelas?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 537
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp