Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Alexandra_W

Trådstartare
Ska köpa en skrivare, men vad ska man eg satsa på?

Egentligen vill jag 'lägga så lite som möjligt', då jag inte skrivr ut hysteriskt mycket. Men inköpspris är ju en sak, och driftskostnad en annan.

Kollat runt lite, och en bläckstråleskrivare får man ju för ca 500-lappen. Färgpatroner kostar cirka 300 - 400 kr för ett set (dvs svart + alla färger).

Men då räcker de ju inte till lika många sidor som en lasertoner, så de jag räknat på blir kostnaden för färg/toner ungefär likvärdig per sida om man jämför en färg-bläckstråleskrivare med en svart-vit laserskrivare. Dvs för 1500 sidor skiljer det en - två hundralappar. Men då är det ena i färg och det andra i svart/vitt.

En svart/vit laserskrivare får man för kring 1000-lappen. Toner landar på kring 700 - 800 kr.

Färglaser så är vi uppe på 2500 kr (men då får jag kopieringsfunktion också), och då börjar det skena iväg med toner, då det ju inte bara ska köpas svart toner enligt ovan, utan färgerna med.

Frågan är hur mycket färg gör man av med om man skriver ut som jag. Dvs skriver ut något mail här, en följesedel där, ett antal paketlappar/adresslappar, lite artiklar, vissa med bilder osv.

Sen finns ju en uppsjö av multinfunktionsskrivare, bläckstrålediton. Som kan kopiera också, skriva ut foton etc. Men då kostar ungefär som en färglaser eller svartvit laser (finns ju olika prisklasser). Jag har svårt riktigt se vitsen med dem, men kan ju missat något?

Vad är vettigast att satsa på helt enkelt?
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jag har ju en svartvit Samsung laserskrivare som jag har haft sen jag började på lärarprogrammet och är supernöjd. Den har funkat utan minsta problem och tonern kostar runt 600 kr för 3000 utskrifter.
Sen köpte jag en HP multiskrivare, den dyrare varianten dock tog patronerna slut direkt så jag har inte testat den så mycket än ,ska mest ha den för att scanna in bilder och kopiera och även skriva ut ett foto, emn jag gillar inte riktigt bläckskrivare, de tar slut direkt och har haft mkt krångel så satsa på laser:)
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Ska du skriva ut fotografier: köp bläck
Skriva ut dokument: laser
Speciellt för saker som adresslappar är laser önskvärt då det håller bättre i väder.
Multifunktionsenheter däremot...betalar mer för att få sämre delar ihopbyggda så man är fast med alla som en enhet. Imho bara ett alternativ om man verkligen vill ha kompaktheten.

Notera att för bläckstråleskrivare är det stor skillnad mellan märken och modeller. En del behöver man byta patroner konstant och går dessutom sönder rätt fort (dåliga skrivhuvuden), andra räcker patronerna länge och håller en halv evighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jo att mina patroner tog slut berodde nog på att de var de som satt i vid köp, brukar räcka längre än så här.
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jag har ju en svartvit Samsung laserskrivare som jag har haft sen jag började på lärarprogrammet och är supernöjd. Den har funkat utan minsta problem och tonern kostar runt 600 kr för 3000 utskrifter.
Sen köpte jag en HP multiskrivare, den dyrare varianten dock tog patronerna slut direkt så jag har inte testat den så mycket än ,ska mest ha den för att scanna in bilder och kopiera och även skriva ut ett foto, emn jag gillar inte riktigt bläckskrivare, de tar slut direkt och har haft mkt krångel så satsa på laser:)

Vilken Samsung? Jag har kollat lite på en ML-1915, som ju är just svart vit laser. Men då kostar 1500 sidors patron ca 700 kr. (Ungefär samma som 'alla andra' iofs, men)
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Ska du skriva ut fotografier: köp bläck
Skriva ut dokument: laser
Speciellt för saker som adresslappar är laser önskvärt då det håller bättre i väder.
Multifunktionsenheter däremot...betalar mer för att få sämre delar ihopbyggda så man är fast med alla som en enhet. Imho bara ett alternativ om man verkligen vill ha kompaktheten.

Notera att för bläckstråleskrivare är det stor skillnad mellan märken och modeller. En del behöver man byta patroner konstant och går dessutom sönder rätt fort (dåliga skrivhuvuden), andra räcker patronerna länge och håller en halv evighet.

Foton skriver jag aldrig ut. Kostar ju knappt ngt alls att framkalla på labb och få hem, så det är ev nån enstaka bild från nätet, men det kan jag sas 'leva utan'.

Något som däremot skulle kännas väldigt behändigt är kopieringsfunktion, frågan är om man kan få det med en enkel laserskrivare? Jag kopierar INTE jättemkt, mest veterinärpapper till f-bolaget och liknande dokument jag ska skicka. Då brukar jag kopiera på jobbet, men vore ju himla smidigt kunna göra det hemma anytime.

Men annars så det är till 99.9% dokument med rent text jag skriver ut/kommer skriva ut. Sen tror jag att med en vettig skrivare kommer jag skriva ut en hel del studier och avhandlingar samt artiklar, som ju kan innehålla foton/färgbilder. Som väl antagligen är helt oviktigt få i färg iofs i de flesta fall.

Hur mycket kommer man ångra om man inte köper en färgskrivare måntro?
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

jag använder aldrig färgskrivaren.. privat alltså.. på högskolan använder jag den en handfull gånger per år för att skriva ut konceptskisser, cadritningar etc... men hemma? nej då klarar jag mig utan.. en svart/vit laser alla gånger!

en svartvit laser+scanner är ju inte så dumt alternativt..

själv har jag en epson bläckstråle multiskrivare med inbyggd nätverkkort i.. väldigt praktiskt då alla kommer åt skrivaren via nätverket utan att någon dator måste stå på, alla kan scanna, kopiera, skriva ut från sina resp datorer..

dessvärre så använder jag bara scanner, kopiatorn och svartvit skrift på den..
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Fast scanner begriper jag inte riktigt vitsen med, det skulle jag nog inte använda mer än max 2 ggr/år. Kopiator däremot..
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

*kl*

När vår färgbläckstråleskrivare gick sönder blev det en svart/vit laser. Vi bedömde att det var bättre ekonomi i det - bläckstråleskrivaren slukade bläckpatroner som om det vore godis och det var mycket krångel och kladd. Bilder hade vi inte skrivit ut på flera år och då maken gärna skriver ut större dokument (avhandlingar etc.) ville vi ha en snabb skrivare. Det är en Brother (HL-2035 tror jag den heter) och tonern utges skriva 1500 sidor, drygt 500 kr. kostar den. Skrivaren kostade under tusenlappen.

Jag kopierar en del och för det har jag hittills använt en flatbäddsscanner. ("Hittills" därför att jag inte kan få min scanner att fungera med Windows 7. Skrivaren var det däremot inga problem med.)

Jag köpte skrivaren i somras och än så länge är jag helt nöjd. Den fungerar precis som den ska och jag har inte ångrat avsaknaden av färg en enda gång.
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Den är också med på min lista över skrivare jag kikat på =) Så bra få lite 'recension'!
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

I händelse av att man vill skriva ut bilder så blir det bra resultat även i svartvitt: Maken har fotograferat stora mängder handskrivet arkivmaterial (från slutet av 1600-talet med tillhörande handstil) och sedan skrivit ut det och utskrifterna är knivskarpa och fullt läsbara.
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jag har en samsung ml-1610 kommer inte ihåg uppdateringen vad den heter men den har funkat super!!! köpte en toner nu 3000 utskrifter 660 m frakt..
Skriver ut mkt iom studierna.
En kopiator kanske du kan få tag i begagnat?
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

jag köpte nog från inkclub sist tror jag emn ingenstan har den kostat mer än 700 för 3000 utskrifter
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Vi råkade få en helt ny skrivare-kopiator-scanner. Innan hade vi något gammalt åbäke från stenåldern som ingen hade tid att bråka med. Jag trodde inte att jag skulle ha så stor användning för den nya mirakelmaskinen, men vad jag älskar den. Jag har använt alla funktioner ohc den är underbar. Jag använder den inte ofta, men när jag väl gör det är det så skönt att ha något man kan lita på. Man blir bortskämd, när man vant sig vid något nytt är det alltid nästa nivå man suktar efter. Jag skulle aldrig idag köpa en svart-vit skrivare, men det är jag. Det beror så klart på vad man pysslar med, allt är relativt.
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jag ledsnade ju på alla förbiskade bläckskrivare som inte funkade trots nya patroner osv. Min svartvita laser har ALDRIG strejkat *älskar* men nu är ju färglasrarna billigare med, min sv vita laser kostade runt 1500 när jag köpte den och nu ligger den under 1000lappen.
Visst är min skivare scanner kopiator bra emellanåt men jag hade kunnat leva utan den med:)
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Skriver aldrig ut med färg eg så , men nu ville jag ha för att barnet ska kunna skriva ut bilder och kunna lattja med bildprogrammen osv, men det är inte livsnödvändigt:)
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Jag har en kombinerad bläckskrivare-scanner-kopiator med själva utskriftsfunktionen som ALDRIG funkar trots nya patroner.. :mad: Blir bara dassiga urvattnade färger och den svarta funkar aldrig.
Så jag tänkte nu när jag har sett den här tråden köpa en svartvit laserskrivare o ha den jag har som bara scanner.. Får väl scanne in och skriva ut i stället för kopiera, gör de så sällan.
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

*KL* Ni har övertygat mig om laser, iofs lutade det åt det redan innan, men nu är jag övertygar. Återstår 'bara', färg eller ej, och kopiator eller ej?
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

ja färglaser kan man ju få för en 1550 men ska man ha kopiator på den så får man nog lägga på mer, men jag är övertygad laserfantast:)
 
Sv: Skrivare - vad ska man eg satsa på?

Vilken färglaser för det priset?

Färglaser för kopiator kan man få för strax under 2500 iaf (råkar jag veta för jag köpte nyss en till jobbet *s*), men inte kollat så nog annars just på var man hamnar om man vill ha prompt kopiator med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp