Skriver dagens barn dagbok?

Lena Furberg

Trådstartare
När jag var liten (och långt upp i åren...) skrev jag alltid dagbok. Mina kompisar skrev också. Fina dagböcker med litet hänglås på. Många av dem har jag fortfarande kvar.

Skriver dagens barn dagbok? För hand, med penna i en liten bok? Med lås på?

Dels är jag nyfiken, dels är jag intresserad då jag fått en liten förfrågan som jag är osäker kring.
 
När jag var liten (och långt upp i åren...) skrev jag alltid dagbok. Mina kompisar skrev också. Fina dagböcker med litet hänglås på. Många av dem har jag fortfarande kvar.

Skriver dagens barn dagbok? För hand, med penna i en liten bok? Med lås på?

Dels är jag nyfiken, dels är jag intresserad då jag fått en liten förfrågan som jag är osäker kring.

Min äldsta går i åk 2 och i deras gemensamma läsebok (som de läser med ett kapitel/vecka i skolan och som läxa) skriver en av huvudpersonerna dagbok (för hand, men inte med lås på). Med anledning av det fick vi ha en diskussion om vad en dagbok är och vad poängen med den är :p. Så min uppfattning är nej (men mitt mellanbarn som är sex verkade mer intresserad, fastän han skriver väldigt begränsat än, så det kanske är en personlighetsfråga också.)

Sedan undrar jag överlag hur det blir med handskrivningen för dagens barn - nioåringen är en avancerad läsare men skriver väldigt ogärna något mer avancerat än listor för hand.
 
Min äldsta går i åk 2 och i deras gemensamma läsebok (som de läser med ett kapitel/vecka i skolan och som läxa) skriver en av huvudpersonerna dagbok (för hand, men inte med lås på). Med anledning av det fick vi ha en diskussion om vad en dagbok är och vad poängen med den är :p. Så min uppfattning är nej (men mitt mellanbarn som är sex verkade mer intresserad, fastän han skriver väldigt begränsat än, så det kanske är en personlighetsfråga också.)

Sedan undrar jag överlag hur det blir med handskrivningen för dagens barn - nioåringen är en avancerad läsare men skriver väldigt ogärna något mer avancerat än listor för hand.
Jag undrar också över handskrivningen. Hade en tråd här för en tid sedan om att barn idag inte får lära sig skrivstil i skolan. Många menade då att det vore slöseri med lektionstid då nästan ingen idag skriver för hand överhuvudtaget...
 
Jag undrar också över handskrivningen. Hade en tråd här för en tid sedan om att barn idag inte får lära sig skrivstil i skolan. Många menade då att det vore slöseri med lektionstid då nästan ingen idag skriver för hand överhuvudtaget...
Det är nästan ingen i de yngre (myndiga) generationerna som verkar kunna skriva sin namnteckning, de flesta textar när de ska t ex skriva under ett kontrakt.
 
Det är nästan ingen i de yngre (myndiga) generationerna som verkar kunna skriva sin namnteckning, de flesta textar när de ska t ex skriva under ett kontrakt.
Jag har stött på en del ur äldre generation som också textar, bl.a. är min pappa en av dem.

Jag undrar också över handskrivningen. Hade en tråd här för en tid sedan om att barn idag inte får lära sig skrivstil i skolan. Många menade då att det vore slöseri med lektionstid då nästan ingen idag skriver för hand överhuvudtaget...
Det är inget som de "behöver" lära sig. Med tanke på allt annat som ska klämmas in så kan jag förstå det.
Vi erbjuder det i vår åk 2 (en av de extra uppgifter som görs när det finns tid kvar i slutet av en lektion) och det är väl hälften som tycker det är urkul och andra som inte förstår vitsen med det. Tänker att det hade gällt detsamma om det var obligatoriskt.

Vi har en del både flickor och killar som skriver dagbok.
 
Jag känner att jag skrev lite barskt, nu när jag läser det i efterhand. Det var verkligen inte meningen. :nailbiting:
Tänkte mer att jag skulle vara koncis.
Nejdå! Inte alls! Jag tycker det är intressant. Och funderar över vad som tillkommit i undervisningen som gjort exempelvis handskrift överflödigt och vad som anses viktigare? Kunde handskrift inkluderas i ämnet Bild?
 
Nejdå! Inte alls! Jag tycker det är intressant. Och funderar över vad som tillkommit i undervisningen som gjort exempelvis handskrift överflödigt och vad som anses viktigare? Kunde handskrift inkluderas i ämnet Bild?
Nu är det väldigt mycket programmering och att jobba digitalt bl.a. Det arbetas väldigt mycket ämnesövergripande, men allt tar ju sån tid!
Det ska ju fås plats med matte, bild, engelska, musik, simning, idrott, värdegrund, klassråd, elevråd, matråd, svenska, programmering, so, no, elevens val, slöjd, tematiskt arbete som hela skolan ska arbeta med, o.s.v. i all oändlighet. :) Därefter finns det riktlinjer där man vill elever ska utveckla vissa färdigheter (kunna leka lekar, samarbetsövning o.s.v) studiebesök och hinna göra praktiska saker om man t.ex har trafik, åka till brandstationen.
 
Jag bor i Österrike och våra barn lär sig skrivstil från början, sån riktigt gammeldags fin skrivstil. Den äldsta som går i fyran skriver jättefint men yngre i tvåan har det svårt. Hon har lite problem med finmotoriken och då blir skrivstilen svår och knappt läsbar. Hemma textar hon oftast och då går det att läsa vad hon skriver.

Men med det digitala ligger vi lågt efter Sverige.
 
jag tror inte att det gör så jättestor skillnad i viljan att skriva tex dagbok om man tvingas skriva på papper i skolan faktiskt. Jag tror det är något vissa barn gillar och vissa inte helt enkelt. Jag har alltid gillat att skriva, helst på papper (men kan knappt skriva skrivstil) men trots att jag gick i skolan på en tid där vi skrev det mesta på papper så hade jag en vän som HATADE det, hon tyckte det var lidande att behöva skriva. När vi hade någon uppgift så skrev hon exakt längden man behövde medan jag kunde skriva många sidor mer. Jag har skrivit dagbok från och till genom alla år.

Jag tror att hade vi två gått i skolan idag hade det blivit ungefär samma, möjligtvis att det hade varit lättare för henne eftersom hon hade lite svårt med stavning ibland och hade säkert föredragit att skriva på dator med rättstavning, men jag gissar att jag ändå hade gillat att skriva och antagligen hade jag åtminstone velat skriva på papper ibland eftersom det är en annan form av något jag gillar och hon hade tyckt att det va aptrist.
 
När jag var liten (och långt upp i åren...) skrev jag alltid dagbok. Mina kompisar skrev också. Fina dagböcker med litet hänglås på. Många av dem har jag fortfarande kvar.

Skriver dagens barn dagbok? För hand, med penna i en liten bok? Med lås på?

Dels är jag nyfiken, dels är jag intresserad då jag fått en liten förfrågan som jag är osäker kring.
Inte mitt, men jag skrev inte heller.
 
Min äldsta går i åk 2 och i deras gemensamma läsebok (som de läser med ett kapitel/vecka i skolan och som läxa) skriver en av huvudpersonerna dagbok (för hand, men inte med lås på). Med anledning av det fick vi ha en diskussion om vad en dagbok är och vad poängen med den är :p. Så min uppfattning är nej (men mitt mellanbarn som är sex verkade mer intresserad, fastän han skriver väldigt begränsat än, så det kanske är en personlighetsfråga också.)

Sedan undrar jag överlag hur det blir med handskrivningen för dagens barn - nioåringen är en avancerad läsare men skriver väldigt ogärna något mer avancerat än listor för hand.
Jag är orolig för det, jag har fått uppfattningen att de bara lär "eliten" i klassen skrivstil. Dvs de som lyckas bäst med att lära sig skriva av sig själva.

Och jag fick en känsla av att de bara visar hur siffror och bokstäver ser ut, de berättar inte hur man håller pennan och hur man gör bokstäver och siffror mest effektivt. (böckerna hade pilar men de har inte tydligt visat, eller egentligen övat speciellt mycket) De visar inte heller tydligt handskrivsalternativen till siffran 9 osv utan kör på att de får härma tryckbokstäverna. Det har jag fått visa hemma (kapar en del tid i matten och är tydligare).

Sedan har de ju inte lutande bänkar heller så jag tror de får det svårt (det är lättare att lära sig skriva på lite lutande underlag).

Vem bryr sig tänker vissa? Men vid föreläsningsanteckningar har det visat sig att handskrivet fastnar bäst och utvecklingen går mot ritplattor där man kan skriva med pennan på dataskärmen som vore den ett skrivblock och datorerna kan läsa skrivstil.
 
Senast ändrad:
Jag undrar också över handskrivningen. Hade en tråd här för en tid sedan om att barn idag inte får lära sig skrivstil i skolan. Många menade då att det vore slöseri med lektionstid då nästan ingen idag skriver för hand överhuvudtaget...
Den tråden skulle jag vilja läsa. (jag är ganska irriterad på hela lära skriva biten, som sagt de får inte ens lära sig hålla i pennan eller skriva utan skrivstil. Utan det är mer, lär dig själv eller ... inte...)
Faktum är att jag börjar undra över om de kommer att få lära sig stava nu.
 
Mina barn i tysk skola lär sig skrivstil (den ena nu i tvåan, den andra som själv var väldigt intresserad har precis fått en övningsbok, hon går i ettan. Från ungefär tredje klass skriver de med reservoarpennor. Hon har också en dagbok med lås. :)

Jag tror inte alls att det är onödigt (men jag tyckte det var skitlarvigt när en granne berättade att de hade fått kasta sig iväg en lördag och hetsköpa en ny reservoarpenna när dotterns gick sönder, för de får bara skriva läxorna med den. Hon går i femman...). Utan att kunna mycket om neurologi eller så, så tror jag mycket på att hand och huvud sitter ihop.

Min son lär sig t ex också "den kinesologiska (?) multiplikationstabellen". Där kopplas gångertabellen ihop med rörelser och det ska hjälpa barnen väldigt mycket tydligen.

Sedan bör sannolikt barn med motoriska problem inte tvingas att skriva skrivstil med reservoarpenna och digitalisering är också viktigt.
 
En sak i det hela är att det kan förstöra relationer mellan generationer också. Min mamma kunde ju lätt läsa min farmors brev, men jag kunde knappt läsa ens min mammas shoppinglista eftersom jag fick lära mig den nya fula skrivstilen (alla barn tyckte den var ful och värdelös och de hade rätt). Jag fick lära mig den fina snabbskrivna själv, och om min son inte får lära sig skrivstil får han problem med mina och sin pappas listor.

Men jag får nog lära ut det inser jag. Jag är ju i realiteten rädd att skolan kommer att "anta" att bara flickor vill lära sig skrivstil och uppmuntra dem undermedvetet mer åt välskrivning varpå pojkarna får ett ännu större handikapp genom skoltiden och senare på universitetet än de redan har. I samma ögonblick det blir lite fler flickor på en sak så blir det fel av en pojke att också få den fördelen.

Men svaret på din ursprungsfråga, nej de får inte lära sig, de får försöka och lyckas eller misslyckas såvitt jag förstått. (lära sig tänker jag innebär, visa, öva, visa, öva prova själv. De kör bara prova)
 
Senast ändrad:
Plus jag har en liten liten teori som folk säkert kommer att mörda mig för.

Men jag är ganska övertygad om att man övar mycket finmotorik genom skrivstil, handskrivning. Få andra saker tvingar händerna att göra precis exakt just "det" som måste göras, utmanar. Allting annat är mer fritt. Väldigt många ritade och målade helt fantastiskt "förr i tiden", vanliga "lekmän" kunde illustrera sina böcker otroligt vackert. Till och med både min mamma och min pappa ritar riktigt bra.

Jag tror att lära sig skriva vackert och flytande hjälper upp ritteknik och tränar den finmotorik som kan krävas om man vill rita. Att bara rita och rita tror jag inte alltid behöver pusha någon in i att göra exakt just -det, man kan göra någonting annat. Sedan kan man tänka att det spelar väl ingen roll hur det ser ut när man ritar, men jag tror ändå många barn och vuxna tycker det är roligare om man kan få det att likna det man tänkte sig rita.

Sedan övade man naturligtvis teckning också och ansåg det viktigt att kunna rita vackert, vilket hade lite att göra med att fotografi inte var lika allmänt. Mindre allmänt ju längre tillbaka man kommer.

Men de politiker och personer som tycker att teckning, sömnad, träslöjd osv är oviktig blaha kunskap tänker inte på att arkitekter, ingenjörer, industridesigners, illustratörer osv säkert drar nytta av att de haft just det i skolan.

(rent bortsett då från hur mycket mer en person som kan skrivstil kan skriva på en tenta, uppsats med mindre möda på kortare tid och då tänka mer på nästa uppgift. Det är där jag oroar mig mest.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp