Bukefalos 28 år!

Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

MaRomer

Trådstartare
Har en kille som e ren rotta men ej reggad (Diskutionen ska ej handla om detta)

Han är försäkrad som Rottweiler. Frågan är om jag ska fortsätta ha honom som det eller som Blandras?

Skiljer det något kring var försäkringarna täcker? Jag betalar det dubbla nu när han står som Rottweiler. Jag talade om för försäkringsbolaget att han var oreggad rottweiler när jag försäkrade honom.

Försäkringen är:
Liv 5000:-
Vet Dubbel vet 40 000:-
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Alltså, det är ju inte säkert en rottis så då ska han ju stå som blandis.
Det beror ju på vad du tycker själv sas.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Alltså, det är ju inte säkert en rottis så då ska han ju stå som blandis.
Det beror ju på vad du tycker själv sas.

Som sagt försäkringsbolaget sa inget om detta, så då blev han ju satt som rotta.

Jag undra mest om den ena försäkringen täcker nått osm den andra inte gör.
Vill ju inte "byta ner" mig om du förstår.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Det var ju jag som startade tråden nu om BC och reggningar och har ju fått förklarat hur det funkar med dem.

Men för att lära mig mer,varför reggar man inte om den är renrasig?Är det dyrt eller vad handlar det om?Är det även så inom andra raser att de ska klara vissa prov,vara röntgade eller liknande för att vara godkända?

Från mig,som har en blandras och aldrig tagit reda på fakta men försöker lära mig för framtiden;)
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Det var ju jag som startade tråden nu om BC och reggningar och har ju fått förklarat hur det funkar med dem.

Men för att lära mig mer,varför reggar man inte om den är renrasig?Är det dyrt eller vad handlar det om?Är det även så inom andra raser att de ska klara vissa prov,vara röntgade eller liknande för att vara godkända?

Från mig,som har en blandras och aldrig tagit reda på fakta men försöker lära mig för framtiden;)

Fortsätt denna diskution i den tråd du redan har;)


Han är ej reggad då mamman ej klarade ett av testen. Hon var för feg.

Men som sagt INGET jag tänker diskutera i denna tråd!

Tack på förhand!
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Oftast beror det på att något eller båda föräldradjuren inte uppfyller kraven för att få regga valpar i fråga om hälsa, meritering, mentalitet etc.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

vad spelar det för roll för denna dikussion? hunden är och förblir oreggad oavsett anledning. men ska hon betala försäkring för en renrasig eller blandras? jag hade utan tvekan valt att betala för blandras om det var billigare och försäkringsbolaget säger ok till ett byte. det ger inga försämrade villkor på vetvården i alla fall.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Fast vissa raser finns det ju restriktioner på, jag vet inte om det är så på rottisar dock. Kanske man slipper de restriktionerna om man försäkrar som blandras istället? Eller tvärtom.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

restriktioner angående vad? det är ju en helt normal brukhundras vi pratar om, ingen kamphund eller något annat konstigt.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Det är just en sådan här diskussion jag vill ha! Dvs finns det restriktioner ang blanras vs Rottweiler?


Tror jag får sätt mig och ringa dem sen=)

Man tack för svaren!
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

får jag skriva ut bolaget utan att tråden stängs/låses?
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

kolla vilka grupper som respektive ligger i. försäkra i den grupp som blir billigast, det har inte med sämre försäkring att göra.
Fast å andra sidan vet jag inte vad som händer om du har i fel grupp...blandis ÄR rätt.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Skriver ut bolaget här:

Har honom försäkrad i Folksam.

Betalar nu 2945. Skulle jag sätta honom som blandras skulle detta nästan halveras.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

*KL*

Tror inte bolaget går med på att försäkra som blandras faktiskt, eller snarare jag tror inte premien förändras. Mer än ett fall med blandraser där de ansett att t ex 'korsning med rottweiler' ska ha samma premie som rottweiler.

Så, försöka går ju, ring bolaget och fråga, men jag har svårt att tro att du får ner premien dock.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Ring dem du. Krånglar de och frågar varför du sa att han var råtta förut så kan du säga att det har kommit fram att han inte är helt renrasig. Han ska vara försäkrad som blandras. Det är som om jag hade försäkrat min beardis som rottweiler. ANnars kanske du kan byta bolag?
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Ja för min del spelar pengarna ingen större roll. Försäkrad ska han ju vara och jag räknar han som rotta. Så varför inte ha en försäkring för en då=)

Men ska ringa å prata med dem då.

Tack för alla svar!
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

restriktioner angående vad? det är ju en helt normal brukhundras vi pratar om, ingen kamphund eller något annat konstigt.

Det skriver jag ju att jag inte vet, jag kan inte rottisar. Men restriktioner finns i andra raser så då är det möjligt att det finns det hos rottisar också. Därför rådde jag TS att ringa försäkringsbolaget och fråga.

Höftledsproblem kanske? Skador till följd av hundslagsmål? Även om det är en "helt normal brukshundras" vi pratar om så baserar bolaget sina beslut på statistik och där har rottisen tyvärr otur nog att ibland hamna i fel händer.
 
Sv: Skrivs han som blandras eller Rottweiler?

Ring dem du. Krånglar de och frågar varför du sa att han var råtta förut så kan du säga att det har kommit fram att han inte är helt renrasig. Han ska vara försäkrad som blandras. Det är som om jag hade försäkrat min beardis som rottweiler. ANnars kanske du kan byta bolag?

Nyfiken vad du baserar åsikten på att han ska vara försäkrad som blandras? Om vi antar att det är som TS säger, att hunden har rent rottweilerblod, men inte är registrerad, så från rasklubbens sida, i utställnings och tvlingssammanhang är det en blandras ja. MEN om det flyter rent rottisblod i ådrorna, har han EXAKT samma risk som en registrerad rottweiler.

Så jag anser faktiskt att han ska vara i rottis-rasgruppen. Möjligen då som vissa bolag gör, skriva 'blandras med rottweiler', men basera premien på rottis. Vet dock inte om alla bolag gör samma sak, men vissa gör så. Om det är en blandras med kända raser i, beräknas premien på den ingående rasen med högsta risken. Både på häst och hund. Dvs 'korsning med halvblod' har en högre premie än 'korsning med fjording'. (Och är det fjording/halvblod åker den i en premiegrupp baserad på att halvblod är en dyrare ras att försäkra än fjording)
 

Liknande trådar

Avel Fosterförsäkrar ni? Om ni gör det försäkrar ni i rätta livvärdet eller väljer ni bara veterinärvård? Kollade upp och om jag skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 394
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 714
Senast: Piranesi
·
Hundhälsa Jag försäkrade valpen i "det dyra bolaget" och i den vevan bad jag också att få flytta över försäkringen för den vuxna hunden. Blev lite...
Svar
10
· Visningar
1 396
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
13 928
Senast: Picky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp