Skrota bil

Wille

Trådstartare
Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till skroten månaden ut. Jag planerar också att ta av sommardäcken och sätta på vinterdäcken innan jag kör dit den. Sommardäcken sitter på fina fälgar och däcken är nya för säsongen. Nu är två av dem onormalt slitna men de andra två är i fint skick. Borde väl kunna sälja dem för ett par tusen? Sen är väl frågan vad jag får på skroten för bilen. Förstår att det varierar men någon som har en ide?
 
Sen är väl frågan vad jag får på skroten för bilen. Förstår att det varierar men någon som har en ide?

Här får man 1000 kr om man lämnar bilen till skroten och om den är nyare än -88.

Jag skulle nog säga att alla bud över 3000 är mer än du får av skrot + fälgar, såvida de inte är special av något slag. Ordinära fälgar, hur gott skick de än är i genererar ingen större summa pengar.
 
Max ett par tusen brukar man få på skroten, men det beror helt på bil och skrotfirma.

Bildäck beror på märke, själv köpte jag nyss 4 nya sommardäck utan fälg på ett företag som krängde på fälg och monterade på bilen för några tusen sammanlagt. Så två däck i fint skick och två slitna för några tusen hade jag inte köpt.
 
När jag skrotade min bil lät jag ett företag hämta den för att köra den till skroten (de hämtade gratis, gissar att de fick nån liten slant för den på skroten. Företaget jobbar också med bilbärgning.). Jag ställde av den, så fick tillbaka en del från skatt och försäkring vilket jag var nöjd med (det blev mer sammantaget än vad jag räknade med att få ut om jag sålt den).

Häromkring har jag sett annonser där det erbjuds upp till några tusenlappar för en skrotbil, men då ska det vara en lite nyare modell. När jag sålde min förra bil (en lite äldre Seat, minns inte årsmodell - det är ca två år sen nu..) fick jag en del bud på typ 2-4 tkr (om jag minns rätt, annonserade på Blocket), en del av den utgav sig för att köpa just skrotbilar. Den såldes till slut till en som kunde fixa det som var fel på den, istället.

Begagnade däck i slitet skick är inte värda så mycket, enligt min erfarenhet. Jag har sålt en del däck/hjul, både fräscha och mer slitna, alltifrån ett par hundralappar till ett par tusenlappar. Min sambo betalade nån tusenlapp för en komplett uppsättning fräscha vinterdäck härom året, om jag minns rätt. Men nån extra tusenlapp är ju inte fy skam, om en ändå inte har användning för däcken längre!
 
Senast ändrad:
Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till skroten månaden ut. Jag planerar också att ta av sommardäcken och sätta på vinterdäcken innan jag kör dit den. Sommardäcken sitter på fina fälgar och däcken är nya för säsongen. Nu är två av dem onormalt slitna men de andra två är i fint skick. Borde väl kunna sälja dem för ett par tusen? Sen är väl frågan vad jag får på skroten för bilen. Förstår att det varierar men någon som har en ide?
Vill du behålla däcken så byt nu, ställ av den och lägg ut den för 5000:- och se vad du får.
 
Kolla hur det ser ut i din kommun - fram till 2007 fanns en sk Skrotningspremie, för att folk skulle lämna in sina gamla bilar och inte låta dem stå i naturen etc. Idag är det kommunen som bestämmer, så kolla med dem!
 
Kolla hur det ser ut i din kommun - fram till 2007 fanns en sk Skrotningspremie, för att folk skulle lämna in sina gamla bilar och inte låta dem stå i naturen etc. Idag är det kommunen som bestämmer, så kolla med dem!
Jo, jag tänkte göra det, men det är söndag idag och jag ville ha lite snabbare svar.
 
Kan du inte sälja den till nåt företag som köper "alla bilar"? Jag sålde min till en sån, de prutar på plats, iallafall gjorde de jag sålde de till. Fick 5000 kr. Då kunde inte bilen startas, plåten var intryckt på dörren samt klädseln helt förstörd. gått nära 26 000 mil.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 934
Senast: ptr
·
Fordon Är det nån idé sälja vinterhjul nu? Är stora 19 tums däck och fälg. Dubbar. Vi byter bil i september och får nya hjul då så behöver inte...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 248
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp