Skrotbil och sunk cost fallacy

Migo

Trådstartare
(Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?)

Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i största allmänhet verkar nu min bil se till att vi får ett avlsut som passar resten. Lite kort så är i princip varenda slitdel utbytt de senaste tre-fyra åren, bytte kamrem och avgassystem för ett år sedan, bromsar i våras osv osv. Det är en förhållandevis gammal bil (07) men den startar och går väldigt snällt och har har bara rullat 26000 mil (diesel).

I augusti började den pipa om att den vill ha service. Då jag är ensam med körkort och inte har nån i bekantskapen som kan hjälpa till att få bil till verkstaden och bussarna går extremt sällan, är det ett jäkla projekt att få iväg den. I september nångång fick jag den äntligen till verkstad efter att ha fått några tvååor på besiktningen (broms bak, trasiga lampor, trasig skyltbelysning). Verkstaden fixade "allt", jag åkte och besiktade med några dagars marginal och fick återigen tvåa på skyltbeysningen. Blev sen jävligt sjuk i tre veckor och kunde inte få iväg bilen till verkstad för än igår. Idag fixade de till slut skyltbelysningen, men ringde och frågade varför jag inte sagt till om de trasiga vindrutetorkarna. De funkade när jag ställde av bilen där igår... Dessutom gick tiden för ombesiktning ut - igår.

Så nu har de bilen kvar en dag till och ska fixa vindrutertorkarna, misstänker att jag vid ny fullbesiktning kommer få anmärkning på en skadad framskärm och därmed nya tvåor.

När verkstaden haft inne bilen för att släcka tvåor, tar betalt för det och sen ändå inte gjort jobbet, ska jag behöva betala för andra verkstadsbesöket då? Och när de lyckas döda vindrutetorkarna (som aldrig strulat!), ska jag behöva betala för reparation av dem också?

Med nuvarande livssituation, elpriser och allt annat så finns det inte pengar till något annat än skrotbil. Köp av skrotbil i min prisklass är i princip garanti för att det ska dyka upp dyra fel där med.

I efterhand skulle jag skrotat den för två år sedan och lagt de typ 30.000:- den har kostat sen dess i en ny bil, men det är ju lätt att säga nu.

Så... finns det nån som vill spränga min bil? :D
 
(Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?)

Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i största allmänhet verkar nu min bil se till att vi får ett avlsut som passar resten. Lite kort så är i princip varenda slitdel utbytt de senaste tre-fyra åren, bytte kamrem och avgassystem för ett år sedan, bromsar i våras osv osv. Det är en förhållandevis gammal bil (07) men den startar och går väldigt snällt och har har bara rullat 26000 mil (diesel).

I augusti började den pipa om att den vill ha service. Då jag är ensam med körkort och inte har nån i bekantskapen som kan hjälpa till att få bil till verkstaden och bussarna går extremt sällan, är det ett jäkla projekt att få iväg den. I september nångång fick jag den äntligen till verkstad efter att ha fått några tvååor på besiktningen (broms bak, trasiga lampor, trasig skyltbelysning). Verkstaden fixade "allt", jag åkte och besiktade med några dagars marginal och fick återigen tvåa på skyltbeysningen. Blev sen jävligt sjuk i tre veckor och kunde inte få iväg bilen till verkstad för än igår. Idag fixade de till slut skyltbelysningen, men ringde och frågade varför jag inte sagt till om de trasiga vindrutetorkarna. De funkade när jag ställde av bilen där igår... Dessutom gick tiden för ombesiktning ut - igår.

Så nu har de bilen kvar en dag till och ska fixa vindrutertorkarna, misstänker att jag vid ny fullbesiktning kommer få anmärkning på en skadad framskärm och därmed nya tvåor.

När verkstaden haft inne bilen för att släcka tvåor, tar betalt för det och sen ändå inte gjort jobbet, ska jag behöva betala för andra verkstadsbesöket då? Och när de lyckas döda vindrutetorkarna (som aldrig strulat!), ska jag behöva betala för reparation av dem också?

Med nuvarande livssituation, elpriser och allt annat så finns det inte pengar till något annat än skrotbil. Köp av skrotbil i min prisklass är i princip garanti för att det ska dyka upp dyra fel där med.

I efterhand skulle jag skrotat den för två år sedan och lagt de typ 30.000:- den har kostat sen dess i en ny bil, men det är ju lätt att säga nu.

Så... finns det nån som vill spränga min bil? :D
Min pappa klagade häromdagen på att hans nya bil har pekskärm och inte spelar cd-skivor, han ville att jag skulle ta över den så att han kunde köpa en gammal bil. Kanske kan du byta med en liknande gamling nära dig? :D
 
Jag kan trösta dig i stället.
Det tar slut med småkrafs som går sönder och sedan så rullar det på.
En annan bil för 30 000:- kommer ofelbart att komma med nya, andra och helt egna problem.
Bara motorn mår bra och klarar avgaskraven så är det mening att fortsätta.

Vi kör en Volvo XC 70 som har gått 50 000 mil och just kommit igenom en sådan där omgång med "allt går sönder".
Vi räknar nu iskallt med att komma "en kamrem" långt utan problem.
 
Du kan få en bra bil för runt 30 000. Jag krockade min bil utanför en bilfirma för 2 år sen, dagen innan julafton 😁 Gick in på bilfirman och sa att jag behöver köpa en bil NU och den får kosta max 30 000 som jag kan slänga upp nu, har en inbytesbil som står där ute på vägen, den är lite sne och jävlig, men finfin motor.
Jäklar vilken bra bil, har inte strulat nåt och besiktningarna glider vi igenom.

Hoppas det löser sig bra med din bil och att du slipper en till ombesiktning.
 
...

Så nu har de bilen kvar en dag till och ska fixa vindrutertorkarna, misstänker att jag vid ny fullbesiktning kommer få anmärkning på en skadad framskärm och därmed nya tvåor.

När verkstaden haft inne bilen för att släcka tvåor, tar betalt för det och sen ändå inte gjort jobbet, ska jag behöva betala för andra verkstadsbesöket då? Och när de lyckas döda vindrutetorkarna (som aldrig strulat!), ska jag behöva betala för reparation av dem också?
Absolut inte!!!
De har ju inte repat det du bett dem om, då ska de ju inte ta betalt för det! 🤬
Vad gäller skärmen håller jag med om tejp - jag valde bruntejp för det syns mindre på min bil! :angel1:
 
Min verkstad släcker tvåorna om jag har några, då behöver jag inte åka till besiktningen igen, trodde alla verkstäder gjorde det? Trist med vindrutetorkarna men man vet ju aldrig när saker slutar fungera.
 
Min verkstad släcker tvåorna om jag har några, då behöver jag inte åka till besiktningen igen, trodde alla verkstäder gjorde det? Trist med vindrutetorkarna men man vet ju aldrig när saker slutar fungera.
Jag trodde det var det som menades när verkstaden skulle släcka tvåor. Visade sig vara så att de lät en praktikant köra till bilprovningen med dem. Men då gör jag ju det hellre själv för köra bil behöver jag inte betala verkstaden för att göra...
 
(Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?)

Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i största allmänhet verkar nu min bil se till att vi får ett avlsut som passar resten. Lite kort så är i princip varenda slitdel utbytt de senaste tre-fyra åren, bytte kamrem och avgassystem för ett år sedan, bromsar i våras osv osv. Det är en förhållandevis gammal bil (07) men den startar och går väldigt snällt och har har bara rullat 26000 mil (diesel).

I augusti började den pipa om att den vill ha service. Då jag är ensam med körkort och inte har nån i bekantskapen som kan hjälpa till att få bil till verkstaden och bussarna går extremt sällan, är det ett jäkla projekt att få iväg den. I september nångång fick jag den äntligen till verkstad efter att ha fått några tvååor på besiktningen (broms bak, trasiga lampor, trasig skyltbelysning). Verkstaden fixade "allt", jag åkte och besiktade med några dagars marginal och fick återigen tvåa på skyltbeysningen. Blev sen jävligt sjuk i tre veckor och kunde inte få iväg bilen till verkstad för än igår. Idag fixade de till slut skyltbelysningen, men ringde och frågade varför jag inte sagt till om de trasiga vindrutetorkarna. De funkade när jag ställde av bilen där igår... Dessutom gick tiden för ombesiktning ut - igår.

Så nu har de bilen kvar en dag till och ska fixa vindrutertorkarna, misstänker att jag vid ny fullbesiktning kommer få anmärkning på en skadad framskärm och därmed nya tvåor.

När verkstaden haft inne bilen för att släcka tvåor, tar betalt för det och sen ändå inte gjort jobbet, ska jag behöva betala för andra verkstadsbesöket då? Och när de lyckas döda vindrutetorkarna (som aldrig strulat!), ska jag behöva betala för reparation av dem också?

Med nuvarande livssituation, elpriser och allt annat så finns det inte pengar till något annat än skrotbil. Köp av skrotbil i min prisklass är i princip garanti för att det ska dyka upp dyra fel där med.

I efterhand skulle jag skrotat den för två år sedan och lagt de typ 30.000:- den har kostat sen dess i en ny bil, men det är ju lätt att säga nu.

Så... finns det nån som vill spränga min bil? :D
Köp en riktigt gammal bil! typ en gammal 245 eller 740!
 
Visst är det kul med bilar 😂 Min första bil gick växellådan på, den andra kopplingen så i förra vintern så köpte jag en ny bil. Grämde mig länge för det men var trött på att laga och det kostade mer en vad det smakade. Tror jag skulle få ge 15 tusen på verkstad för att byta kopplingen på det gamla skrället vilket var mer en vad jag köpte den för 3 år innan.

Måste byta bromsarna bak nu på min bil in för besiktningen i vår men det är det ända jag kan komma på rak arm som det skulle kunna klaga på. Jag ogillar bilar, gillar inte att köra bil men måste ha körkort då vi har noll busstrafik här nuförtiden. Den ska ta mig från punkt a till b ungefär utan att krångla helst.
 
Det blir bättre och bättre. Verkstaden ringde igår och beklagade sig över att de fått rota massor i all elektronik för att hitta felet. Idag får jag följade sms (se bild). Nu har de plötsligt alltså inte alls rört nånting och bilen som inte haft ett elfel på 8 år har slumpmässigt fått en massa elfel...
 

Bifogade filer

  • 321277127_1178716659424298_4482108094425815450_n.jpg
    321277127_1178716659424298_4482108094425815450_n.jpg
    77,2 KB · Visningar: 181
Det blir bättre och bättre. Verkstaden ringde igår och beklagade sig över att de fått rota massor i all elektronik för att hitta felet. Idag får jag följade sms (se bild). Nu har de plötsligt alltså inte alls rört nånting och bilen som inte haft ett elfel på 8 år har slumpmässigt fått en massa elfel...

Men fyfan, en gammaldags omstart? Koppla ur o i batteriet.
Skärmkanten kan du slipa till själv o köpa en listbit på biltema o klistra dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp