Skruva upp nedfallen hatthylla

Wysiwyg

Trådstartare
Min hatthylla fick lite väl mycket belastning och skruvarna på ena sidan ramlade ur med pluggar och allt. Den andra sidans två skruvar satt kvar.

Kan jag på något sätt ordna så jag sätter upp den igen i de gamla hålen? Kan man sätta in något material och sen borra, plugga och skruva på nytt? Har försökt googla men hittar inte så mycket nyttigt. Har aldrig gjort något sånt och skulle behöva en steg-för-steg manual á la IKEA typ.
 
Om jag hade en hatthylla som skulle tåla en del last, och sitta på en gipsvägg så skulle jag först och främst försöka placera infästningarna i väggens reglar snarare än i öppen gipsskiva.
I andra hand skulle jag (och har gjort) montera en plywoodskiva på väggen, litet större än själva hatthyllan, och fästa hyllan i den. Skivan kan man kantfräsa och måla/tapetsera snyggt, så att man antingen nästan inte tänker på den eller så att den funkar som designdetalj i sig själv. Den kan monteras antingen med ett starkt sättlim (om det är ren/målad gips eller bara något enstaka lager tapet) eller skruvas med ett större antal expanderplugg som kan försänkas och spacklas om man vill. Man kommer inte att kunna belasta hyllan hur tungt som helst, men avsevärt mycket mer än om den bara sitter med sina egna infästningar i fri gipsskiva.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Hemmet I badrummet har vi ett sånt här system från ikea (se bild) som jag råkade slita loss vajern från när jag halkade i badkaret. På ena...
Svar
1
· Visningar
680
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 297
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp