Skruvar som rostat

fejko

Trådstartare
Skruvarna på bakljuset i transporten har rostat fast. Hur får man bort dem? Huvudena har jag skruvat sönder. Vågar man borra sönder dem? Det är ju plast bakom som man skada.
 
Sv: Skruvar som rostat

Skruvarna på bakljuset i transporten har rostat fast. Hur får man bort dem? Huvudena har jag skruvat sönder. Vågar man borra sönder dem? Det är ju plast bakom som man skada.

Ja,men ta ett litet borr först så du får ett centrum.
Sedan kan du ta ett borr med diametern som skruvskallen,och borra bort den.
Resterande av skruven kan du säkert ta med en polygrip,och lite rostolja,efter du fått av "glaset".
 
Sv: Skruvar som rostat

Jag skulle först försöka med att ta en polygrip och skruva på hatten på skruven. Om inte det funkar skulle jag försöka göra ett jack på skruvhatten och försöka med en stor platt mejsel. Är skruven så sönderrostad så det inte funkar skulle jag borra bort den. Ta inte ett lika stort borr som hatten, speciellt om det som skruven är fastskruvad i inte är rostigt. Är det t.ex. en M5 skruv räcker det gott och väl med ett 4mm borr. Då kan man förhoppningsvis bara byta till en ny skruv. Resterna av skruven bör ha ramlat bort, gör det inte det är det bara att gänga om.
 
Sv: Skruvar som rostat

Skruvarna på bakljuset i transporten har rostat fast. Hur får man bort dem? Huvudena har jag skruvat sönder. Vågar man borra sönder dem? Det är ju plast bakom som man skada.
Eftersom skruvarna är gängade i plast (väl?) hjälper det tyvärr inte särskilt mycket med cola eller rostlösande olja. Och i bakljusglas brukar skruvarna vara rejält försänkta, så man inte kommer åt skallen med tång. Mitt första försök skulle vara att använda en lagom stor rak (spår-) mejsel som jag knackar/slår ner i den deformerade krysskallen. Med lagom tryck går det ofta att lossa sådana skruvat så.
 

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: vinkelina
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
15 637
Senast: Inte_Ung
·
Utrustning Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Corax
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 605
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp