Skulder och att bli skuldsatt (utbruten från Pengar)

Ok, jag tänker bara att lån inte är alls samma sak. Det betalar man tillbaka krona för krona efter studierna, på sjukersättningen finns inga återkrav senare. Det var därför jag tänkte att jämfört med studiebidraget (som inte heller återkrävs) var slutsatsen fel. Visst är det en frihet att kunna låna; men det är också en ekonomisk skuld som du slipper bära.

Och ja, det är svårt att leva långvarigt utan att kunna försörja sig själv alls - då är man beroende av att kunna hålla nere precis alla kostnader för att klara sig med den miniminivå som är bestämd. Och kan dessutom vara klurigt att få jobba i den utsträckning man skulle kunna senare, systemen är lite rigida på en del sätt.
Fattar absolut att ett lån ska betalas och att det hinner bli ett rätt stort lån att betala tillbaka. Men förhoppningsvis klarar dom flesta av att betala det eftersom majoriteten verkar göra det, men tråkigt att ha det hängande över sig. Jag skulle dock mycket hellre klara att studera och ta lån än att ha det som jag har det nu. Alla dagar i veckan.

Friheten att slippa lån är ingen frihet alltid. Jag skulle vilja kunna ta ett lån för att renovera mitt sjaskiga badrum och ett hål i väggen men har så låg inkomst att jag inte ens får ta lån.
 
Fattar absolut att ett lån ska betalas och att det hinner bli ett rätt stort lån att betala tillbaka. Men förhoppningsvis klarar dom flesta av att betala det eftersom majoriteten verkar göra det, men tråkigt att ha det hängande över sig. Jag skulle dock mycket hellre klara att studera och ta lån än att ha det som jag har det nu. Alla dagar i veckan.

Friheten att slippa lån är ingen frihet alltid. Jag skulle vilja kunna ta ett lån för att renovera mitt sjaskiga badrum och ett hål i väggen men har så låg inkomst att jag inte ens får ta lån.
Jag menade frihet att kunna få låna. Så jag förstår att det är en begränsning att inte kunna göra det. Samtidigt om utsikterna till att förbättra sin inkomst framåt är små, så är det ju bra att inte låna pengar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 126
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 416
Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 572
Senast: Oregano
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp