Skulder och att bli skuldsatt (utbruten från Pengar)

Jag tycker att det är konstigt att tala om skyldig eller oskyldig i relation till lån och kreditköp som man själv har gjort och som man inte kan betala. När skulle någon i sammanhanget kunna sägas bära mer skuld för sin situation jämfört med någon annan?
Håller med.
Jag tycker det är mycket mer fruktbart att tala om ansvar. Och då ansvar för båda parter.

Att det finns ett ansvar betyder inte att man bara kan säga du tog ett lån, missade att skicka in en ansökan osv. Det finns diverse skäl till att det kan vara rimliga orsaker bakom att någon inte kunnat sköta sina förpliktelser. Och då bör det finnas sätt att lösa situationer som blir oproportionerliga och inte heller önskvärda ur ett samhällsperspektiv.

För mig känns det svårt att föra en balanserad diskussion kring det om man först ska värdera parterna som skyldiga eller oskyldiga.
 
Jag tycker att det är konstigt att tala om skyldig eller oskyldig i relation till lån och kreditköp som man själv har gjort och som man inte kan betala. När skulle någon i sammanhanget kunna sägas bära mer skuld för sin situation jämfört med någon annan?

Om jag beställer en tjänst av en hantverkare och den hantverkaren har kostnader på 100 000kr för att utföra tjänsten och vill ha 100 000kr för jobbet och allt det var specat innan och jag vägrar betala så har jag ju i princip blåst hantverkaren.

Om jag bli övertalad att teckna ett abonnemang och inte läste avtalet ordentligt och därmed inte förstod vad jag behövde förstå för att uppfylla avtalet, och borgenärens kostnad för mitt enskilda ärende varit 500kr och skulden varit tio gånger det beloppet redan dag 1 och därefter har själva skulden tiodubblats, så är min skuld till situationen i relation till konsekvensen, mindre än i fallet med hantverkaren.

En viss del till att situationen uppstått har man ju i bägge fallen men jag tycker att de här fallen känns väldigt olika rent moraliskt. Vad tycker du? Är båda lika ansvariga för storleken på sin skuld? Har båda handlat lika klandervärt?

Jag syftar alltså inte enbart på om man ens ingick ett avtal eller ej utan om konsekvensen är i rimlig proportion till vad man faktiskt gjorde och vilka problem man faktiskt orsakat.
 
Finns inte en suck att få ett hopbakslån när man har skulder hos kfm
Jo kanske med räntor på 25 % eller nåt.
Svea ekonomi har nåt skuldsaneringslån men det är över ett års väntetid minst.
Har tänkt att jag ska prova med dem, men det beror också på vilken ränta jag får.
Ska be kfm skicka info hur min skuld är idag och till vilka så jag kan skicka
Jag har dock inte så stort hopp till detta.
Aha, det visste jag inte 😔
Håller tummarna att det finns någon lösning ändå, känns så fel att möjligheten att göra sig skuldfri försvinner pga skyhöga räntor.
 
Håller med.
Jag tycker det är mycket mer fruktbart att tala om ansvar. Och då ansvar för båda parter.

Att det finns ett ansvar betyder inte att man bara kan säga du tog ett lån, missade att skicka in en ansökan osv. Det finns diverse skäl till att det kan vara rimliga orsaker bakom att någon inte kunnat sköta sina förpliktelser. Och då bör det finnas sätt att lösa situationer som blir oproportionerliga och inte heller önskvärda ur ett samhällsperspektiv.

För mig känns det svårt att föra en balanserad diskussion kring det om man först ska värdera parterna som skyldiga eller oskyldiga.

Ja skyldig har ju flera problem bland annat att moralisk och ekonomisk skuld är helt olika saker.

Men man kan även ta ansvar för saker som man inte varit vållande till. Och vara vållande till saker man inte behöver ansvara för. Svårt.

Gillade dock meningen som jag fetmarkerade i ditt citat. Man vill inte ha situationer som är oproportionerliga eller oönskade ur ett samhällsperspektiv.
 
Tycker det är så tråkigt att du måste försvara dej och förklara i så många trådar❤️.

Varför tar så många förgivet att det är folk som beter sig ala Lyxfällan som hamnar hos kronofogden.
Jag hoppas du inte menar att @Sonic76 skulle behöva försvara sig mot mitt inlägg ?
Isåfall ber jag @Sonic76 om ursäkt för det var verkligen inte min mening att skriva något som skulle behöva försvara sig emot.

Jag backar här, har inget uppsåt att göra någon ledsen.
 
Senast ändrad:
Bland annat JAK och Ekobanken.

Om man kombinerar ett sådant lån med att ringa runt och förhandla ner skulderna (alltså typ jag betalar 20% om en månad om ni skriver av resten, eller jag betalar kapitalskulden om ni skriver av räntorna) så kan man faktiskt ändra sin situation rätt mycket. Känner två som fått hjälp av JAK men de hade lite mindre skulder än dig.
Försökte det när jag fick arvet efter mamma
Tänkte lösa den stora skulden om man säger så, den var på 20000 frå n början
Ringde och sa att jag kan betala grundskulden idag om ni avstår resten
Nope.
Kunde inte betala hela skulden för så mycket hade jag inte.
Så jag löste några smågrejer istället men det gjorde inte nån skillnad på det stora hela.
 
Jag hörde någon gång att om man inte kan betala sina skulder inte överskådlig framtid så kan man få skuldsanering. Samtidigt så vet jag vissa som blviit nekade att få det trots att de inte kan betala inom de närmaste 10 åren och andra som fått skuldsanering och betalar en mycket liten summa i månaden och är sedan fri, trots bättre betalt jobb än första personen. Så ibland undrar jag om det inte är lite upp till handläggarens tycke och smak ibland?
De menar att 30 år är överskådlig framtid
 
Vad ska du förhandla med om du har löneutmätning och noll tillgångar?
Då är dina förslag om (extra?) inbetalningar mot att räntorna försvinner rena fantasier.

De som sitter och får ut pengar regelbundet via utmätningen har ingen anledning att förhandla ner något alls. Och de som inte får något för att utmätningen inte räcker till fler finns inget att ge till så de har ingen anledning att sänka några krav.

Det är så klart mycket lättare att förhandla om man saknar inkomst. Men om man lånar pengar för att lösa lånen får ju företagen pengar direkt istället för i framtiden. Det beror ju på det företaget vad som är mest gynnsamt. Vissa företag kanske inte ens planerar att finnas kvar så länge och vill hellre frigöra kapital så snabbt som möjligt. Jag vet minst ett fall där en person lyckades förhandla ner lån trots utmätning (Men som sagt handlade det om en person med lägre lön och mindre skulder än @Sonic76).
Jag vet också att flera banker erbjuder tjänsten att omförhandla gamla skulder, det skulle de ju inte göra om det var helt omöjligt. Jag utgår ifrån att alla som får ett lån till sina gamla skulder har en inkomst.
 
Tycker det är så tråkigt att du måste försvara dej och förklara i så många trådar❤️.

Varför tar så många förgivet att det är folk som beter sig ala Lyxfällan som hamnar hos kronofogden.
Men det är väl ingen som anklagar eller skammar @Sonic76 för något?? Jag har stor förståelse för att man kan hamna i skuld, utan att bete sig ’ala lyxfällan’
 
Jag hörde någon gång att om man inte kan betala sina skulder inte överskådlig framtid så kan man få skuldsanering. Samtidigt så vet jag vissa som blviit nekade att få det trots att de inte kan betala inom de närmaste 10 åren och andra som fått skuldsanering och betalar en mycket liten summa i månaden och är sedan fri, trots bättre betalt jobb än första personen. Så ibland undrar jag om det inte är lite upp till handläggarens tycke och smak ibland?
Man kan göra en liten koll på Kronofogdens hemsida, där man kan se om man ev kan komma i fråga för skuldsanering.
https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest
 
Ibland så känner jag bara att jag velat att allas ekonomier kraschade helt och hela befolkningen hade skulder så att hela detta knäppa, oförståeliga systemet bara sänktes.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur utbetalningar vid sjukdom och sjukskrivning kan få lov att dröja en dag längre än när man normalt skulle fått sin lön tex. Alla som har marginaler klarar sig fint, de som inte har det åker dit. Så jävla knäppt.

Irritationen för dagen som fick mig att skapa inlägget var att jag skulle gå in och betala min kvarskatt. Tänkte att eftersom jag deklarerar enkelt med e-legitimation på skatteverkets hemsida så kan jag väl göra det där. Jag har inga tillägg, bostäder eller något konstigt. Hittar till slut efter mycket letande något som heter skattekonto där man ska kunna se vad man ska betala. Där står det 0 kr. Efter googlande (!) hittar jag hänvisningen dit (där det ju står 0 kr) men också information om hur jag sätter in pengar. Men summan (jag vet att jag ska betala) får jag väl leta upp någon annanstans och anta att siffran 0 på skattekontot är fel.

Jag är verkligen inte dum i huvudet men jag fattar att folk får problem när denna allra enklaste sak ska vara så jävla krånglig. Är man sjuk, ekonomisk pressad eller har blivit utsatt för något har jag all förståelse för att man snabbt hamnar i trubbel när vardagen inte bara innebär 100 % tryggt arbete, förstahandskontrakt på boende och en fungerande fysisk och psykisk hälsa.

Mvh sur
 
Ibland så känner jag bara att jag velat att allas ekonomier kraschade helt och hela befolkningen hade skulder så att hela detta knäppa, oförståeliga systemet bara sänktes.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur utbetalningar vid sjukdom och sjukskrivning kan få lov att dröja en dag längre än när man normalt skulle fått sin lön tex. Alla som har marginaler klarar sig fint, de som inte har det åker dit. Så jävla knäppt.

Irritationen för dagen som fick mig att skapa inlägget var att jag skulle gå in och betala min kvarskatt. Tänkte att eftersom jag deklarerar enkelt med e-legitimation på skatteverkets hemsida så kan jag väl göra det där. Jag har inga tillägg, bostäder eller något konstigt. Hittar till slut efter mycket letande något som heter skattekonto där man ska kunna se vad man ska betala. Där står det 0 kr. Efter googlande (!) hittar jag hänvisningen dit (där det ju står 0 kr) men också information om hur jag sätter in pengar. Men summan (jag vet att jag ska betala) får jag väl leta upp någon annanstans och anta att siffran 0 på skattekontot är fel.

Jag är verkligen inte dum i huvudet men jag fattar att folk får problem när denna allra enklaste sak ska vara så jävla krånglig. Är man sjuk, ekonomisk pressad eller har blivit utsatt för något har jag all förståelse för att man snabbt hamnar i trubbel när vardagen inte bara innebär 100 % tryggt arbete, förstahandskontrakt på boende och en fungerande fysisk och psykisk hälsa.

Mvh sur

Skulden har inte förfallit ännu, därför är inte skattekontot på minus (än). På din inlämnade deklaration bör det stå hur mycket du ska betala.

(Jag menar inte att du har gjort fel, systemet är emellanåt ologiskt. Jag har exv rättat min deklaration ett par år tillbaka och då angett en en inkomst under en viss rubrik. I år dög den inte utan det skulle vara en annan rubrik. Mkt märkligt).
 
Skulden har inte förfallit ännu, därför är inte skattekontot på minus (än). På din inlämnade deklaration bör det stå hur mycket du ska betala.

(Jag menar inte att du har gjort fel, systemet är emellanåt ologiskt. Jag har exv rättat min deklaration ett par år tillbaka och då angett en en inkomst under en viss rubrik. I år dög den inte utan det skulle vara en annan rubrik. Mkt märkligt).

Men hur knäppt är inte det? Att hänvisa till att där står hur mycket jag ska betala och så står det 0. Men efter 14 november kommer det väl då stå min minussumma och räntan börja ticka antar jag?

Under min inlämnade deklaration (jag blev osäker om jag ens deklarerat till slut) står det när den lämnades in, laddar jag ner den står bara infon på det förtryckta bladet. Jag för alltså gå in och öppna den, där står preliminär kvarskatt. Gör jag en ny beräkning (sådan man gör/kan göra när man deklarerar) får jag fram en summa. Vilket känns väldigt konstigt eftersom skatteverket ju garanterat har en exakt summa de tänker kräva av mig från 14 november? Varför finns inte den som ett slutskattebesked att ta del av som de själva skriver?

Så jävla B?

Tillägg: NU hittade jag! Under kvittens. Party, party! Kunde det inte hetat just Slutskattebesked eftersom det är vad de hänvisar till (efter Skattekonto)?
 
Och varför ska man visa att en person hade uppsåt när det gäller våldsbrott och inte när det gäller skulder? Alltså när konsekvensen blir en sådan stor skuld att en person inte kan betala alls.
Halvt OT, men det är bara att titta på straffskalan, allt som har med pengar att göra får ganska fort långa straff medans det ska till väldigt mycket våld innan det blir detsamma.
Staten ser ekonomisk brottslighet som "värre", dvs slarvar man med pengar in till staten så ska man staffas in absurdum. Krasst men sant.
 
Men SAS är skyldiga typ 20 miljarder men det löser vi genom konvertering till aktier :confused:
För mig är det obegripligt att ett företag kan vara skyldig så mycket pengar :crazy:
 
Men SAS är skyldiga typ 20 miljarder men det löser vi genom konvertering till aktier :confused:
För mig är det obegripligt att ett företag kan vara skyldig så mycket pengar :crazy:
Statligt finansierade flygbolag är lite speciella, men SAS omsätter också nästan 50 miljarder per år. Ett enda halvstort flygplan kostar en dryg miljard i inköp, så de har bara ”20 såna på skuldkontot”. Och de flyger med sådär 150 stycken.

Privatpersoner verkar ju kunna låna fem miljoner trots att de tjänar mindre än en femtedel av det i bruttolön.
 
Men hur knäppt är inte det? Att hänvisa till att där står hur mycket jag ska betala och så står det 0. Men efter 14 november kommer det väl då stå min minussumma och räntan börja ticka antar jag?

Under min inlämnade deklaration (jag blev osäker om jag ens deklarerat till slut) står det när den lämnades in, laddar jag ner den står bara infon på det förtryckta bladet. Jag för alltså gå in och öppna den, där står preliminär kvarskatt. Gör jag en ny beräkning (sådan man gör/kan göra när man deklarerar) får jag fram en summa. Vilket känns väldigt konstigt eftersom skatteverket ju garanterat har en exakt summa de tänker kräva av mig från 14 november? Varför finns inte den som ett slutskattebesked att ta del av som de själva skriver?

Så jävla B?

Tillägg: NU hittade jag! Under kvittens. Party, party! Kunde det inte hetat just Slutskattebesked eftersom det är vad de hänvisar till (efter Skattekonto)?

Håller med. Har tänkt vid flera tillfällen att myndighetsinformation är sjukt otillgänglig och onödigt svår att fatta. Även för mig som har svenska som första språk och inga andra hinder att skaffa mig information.
 
En googling leder till skatteverkets hemsida. Där står att slutskattebesked kommer i augusti (7-8) om man har digital brevlåda (annars med posten men då tar det någon vecka till) så man har rätt god tid på sig att betala in kvarskatten innan 14 november.

Mvh hade panik över detta i våras när jag insåg att jag skulle få kvarskat och inte visste hur och när den skulle betalas. :cautious:
 
Försökte det när jag fick arvet efter mamma
Tänkte lösa den stora skulden om man säger så, den var på 20000 frå n början
Ringde och sa att jag kan betala grundskulden idag om ni avstår resten
Nope.
Kunde inte betala hela skulden för så mycket hade jag inte.
Så jag löste några smågrejer istället men det gjorde inte nån skillnad på det stora hela.

Pratar vi räntor i 30-40% klassen?
Jag ifrågasätter inte dig på nåt sätt, vill bara tydliggöra det utan försöker bara förstå hur en skuld på 20 000 kan skapa 30års avbetalning. Förstår att det är flera skulder men skillnaden mellan lön och existensminimum är oftast flera tusen i månaden.

Jag hade en kollega som blev lurad insett bostadsköp som ung, kom ut med miljonskulder och kunde aldrig komma ikapp utan flyttade utomlands dit KFM inte kunde nå henne. Men det var ju miljonbelopp.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 943
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 394
Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: Oregano
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp