Skulder och att bli skuldsatt (utbruten från Pengar)

Pratar vi räntor i 30-40% klassen?
Jag ifrågasätter inte dig på nåt sätt, vill bara tydliggöra det utan försöker bara förstå hur en skuld på 20 000 kan skapa 30års avbetalning. Förstår att det är flera skulder men skillnaden mellan lön och existensminimum är oftast flera tusen i månaden.

Jag hade en kollega som blev lurad insett bostadsköp som ung, kom ut med miljonskulder och kunde aldrig komma ikapp utan flyttade utomlands dit KFM inte kunde nå henne. Men det var ju miljonbelopp.
Csn, klarnakredit, en skuld till ett hyresbostäder, ej hyra utan en grej jag kunde ha stridit om men orkade inte, småkrediter, osv.
Jag har faktiskt inte stenkoll
Bibban från kfm efter senaste försöket till sanering är på ca 120 sidor men då är det ju med kalkyler och förklaringar och sånt.
Jag har inte orkat kolla.
Jag kan ju ändå inte göra nåt åt det.
 
Csn, klarnakredit, en skuld till ett hyresbostäder, ej hyra utan en grej jag kunde ha stridit om men orkade inte, småkrediter, osv.
Jag har faktiskt inte stenkoll
Bibban från kfm efter senaste försöket till sanering är på ca 120 sidor men då är det ju med kalkyler och förklaringar och sånt.
Jag har inte orkat kolla.
Jag kan ju ändå inte göra nåt åt det.
Tycker ändå du ska ta hjälp av kommunen och försöka få hjälp med sanering.
 
Håller med. Har tänkt vid flera tillfällen att myndighetsinformation är sjukt otillgänglig och onödigt svår att fatta. Även för mig som har svenska som första språk och inga andra hinder att skaffa mig information.

Verkligen. I princip alla sådana hemsidor tycker jag oftast är otroligt bristfälliga.
 
En googling leder till skatteverkets hemsida. Där står att slutskattebesked kommer i augusti (7-8) om man har digital brevlåda (annars med posten men då tar det någon vecka till) så man har rätt god tid på sig att betala in kvarskatten innan 14 november.

Mvh hade panik över detta i våras när jag insåg att jag skulle få kvarskat och inte visste hur och när den skulle betalas. :cautious:

Hur kan det vara så när man får utbetalt flera månader tidigare? Får man preliminär skatt utbetald då eller? 😒 Så jävla förvirrande.

Jag har alltså den allra simplaste formen av deklaration på min inkomst av lön från ett företag, deklarerar digitalt genom att bara godkänna och har digital brevlåda.
 
Csn, klarnakredit, en skuld till ett hyresbostäder, ej hyra utan en grej jag kunde ha stridit om men orkade inte, småkrediter, osv.
Jag har faktiskt inte stenkoll
Bibban från kfm efter senaste försöket till sanering är på ca 120 sidor men då är det ju med kalkyler och förklaringar och sånt.
Jag har inte orkat kolla.
Jag kan ju ändå inte göra nåt åt det.

Det är precis det här jag menar. Du måste ju vara typ 100 % frisk, ha tid och kunskap och DÅ är det ju mycket jobb för att reda ut. Lägg på lite fysiskt/psykiskt dåligt mående, tidspress, okunskap (vem fan har inte det ang myndigheter liksom...) och det blir ju helt ohanterbart. Så ska det inte vara.

Jag fattar ärligt talat inte hur inte typ kommuner kan ha detta som en stående, helt öppen och inkluderande syssla. När systemet är som det är, varför är det inte drop in (eller tidsbokning med max 1 veckas väntetid) 7-20 varenda vardag dit man kan gå med alla sådana här frågor och där någon faktiskt tar ansvar och hjälper invånarna?

Eller så förneklar de systemet och ser till att fånga upp folk istället för att sätta dit dem för minskad administration 🤷
 
Ibland så känner jag bara att jag velat att allas ekonomier kraschade helt och hela befolkningen hade skulder så att hela detta knäppa, oförståeliga systemet bara sänktes.

Jag kan för mitt liv inte förstå hur utbetalningar vid sjukdom och sjukskrivning kan få lov att dröja en dag längre än när man normalt skulle fått sin lön tex. Alla som har marginaler klarar sig fint, de som inte har det åker dit. Så jävla knäppt.

Irritationen för dagen som fick mig att skapa inlägget var att jag skulle gå in och betala min kvarskatt. Tänkte att eftersom jag deklarerar enkelt med e-legitimation på skatteverkets hemsida så kan jag väl göra det där. Jag har inga tillägg, bostäder eller något konstigt. Hittar till slut efter mycket letande något som heter skattekonto där man ska kunna se vad man ska betala. Där står det 0 kr. Efter googlande (!) hittar jag hänvisningen dit (där det ju står 0 kr) men också information om hur jag sätter in pengar. Men summan (jag vet att jag ska betala) får jag väl leta upp någon annanstans och anta att siffran 0 på skattekontot är fel.

Jag är verkligen inte dum i huvudet men jag fattar att folk får problem när denna allra enklaste sak ska vara så jävla krånglig. Är man sjuk, ekonomisk pressad eller har blivit utsatt för något har jag all förståelse för att man snabbt hamnar i trubbel när vardagen inte bara innebär 100 % tryggt arbete, förstahandskontrakt på boende och en fungerande fysisk och psykisk hälsa.

Mvh sur

Menar du att du skulle göra en inbetalning till skattekontot?
Tycker Skatteverket är ganska bra uppbyggt där under mina sidor. Numera kan du också swisha in tex.

Kan också varmt rekommendera tjänsten "räkna ut din skatt" där du mkt enkelt som anställd regelbundet hålla koll på hur du ligger till. Hur mkt skatt din arbetsgivare betalat in och om du behöver göra en extra inbetalning för att slippa kvarskatt eller likn.
 
Senast ändrad:
Menar du att du skulle göra en inbetalning till skattekontot?
Tycker Skatteverket är ganska bra uppbyggt där under mina sidor. Numera kan du också swisha in tex.

Kan också varmt rekommendera tjänsten "räkna ut din skatt" där du mkt enkelt som anställd regelbundet hålla koll på hur du ligger till. Hur mkt skatt din arbetsgivare betalat in och om du behöver göra en extra inbetalning för att slippa kvarskatt eller likn.

Ja vad skulle jag annars göra?

Jag räknade såklart ut det när jag deklarerade. Men sedan vill jag ha svart på vitt vad jag ska betala in.

Frågor och svar finns redan i tråden.
 
Det är precis det här jag menar. Du måste ju vara typ 100 % frisk, ha tid och kunskap och DÅ är det ju mycket jobb för att reda ut. Lägg på lite fysiskt/psykiskt dåligt mående, tidspress, okunskap (vem fan har inte det ang myndigheter liksom...) och det blir ju helt ohanterbart. Så ska det inte vara.

Jag fattar ärligt talat inte hur inte typ kommuner kan ha detta som en stående, helt öppen och inkluderande syssla. När systemet är som det är, varför är det inte drop in (eller tidsbokning med max 1 veckas väntetid) 7-20 varenda vardag dit man kan gå med alla sådana här frågor och där någon faktiskt tar ansvar och hjälper invånarna?

Eller så förneklar de systemet och ser till att fånga upp folk istället för att sätta dit dem för minskad administration 🤷
Det är det finurliga med e-administration och att det inte längre finns lokalkontor. :angel:

Ansvaret för att ge information och vägledning har varje myndighet redan genom förvaltningslagen.
Det är bara så att det inte är så lätt att få det man behöver genom att lyfta telefonluren. Eller för någon med en "kundtjänstkompetens" att ge fullständiga svar och förstå vad som behövs men som alla inte kan formulera exakta frågor om själv. Inte ens jag som kan formulera frågor lyckas få svar på dem från en del myndigheter. (tycker ändå SKV är rätt bra, där går det faktiskt att få prata med någon som är kunnig nog för att svara på det man frågar om)

Nu skulle jag kunna fortsätta med att skriva något om hur NPM påverkar arbetet med sådana här frågeställningar, men då hamnar jag way OT... :o
 
Ja vad skulle jag annars göra?

Jag räknade såklart ut det när jag deklarerade. Men sedan vill jag ha svart på vitt vad jag ska betala in.

Frågor och svar finns redan i tråden.

Jag tror att du ev missförstod mig. Menade att du kan hålla löpande koll under året via skatteverkets tjänst som jag tipsade om så att du slipper betala kvarskatt.

Vad du ska betala finns väl att se i ditt slutskattebesked?
 
Jag tror att du ev missförstod mig. Menade att du kan hålla löpande koll under året via skatteverkets tjänst som jag tipsade om så att du slipper betala kvarskatt.

Vad du ska betala finns väl att se i ditt slutskattebesked?

Svarar mig själv pga jag älskar verkligen denna tjänst skv har och använde den regelbundet när jag var anställd. Så smidigt!

Jag kan fatta att det kan vara lite knepigt om man ska göra avdrag, sålt fastigheter, deklarera EF eller hobbyverksamhet tex men har man bara inkomst från arbetsgivare är det mkt smidigt att hålla koll på vad arbetsgivaren betalar in och hur man ligger till under året!
Är också smidigt att skriva in tex underskott av kapital (räntekostnader) i matrisen så räknas även detta ut automatiskt om man har lån/krediter.

https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutrakning/
 
Hur kan det vara så när man får utbetalt flera månader tidigare? Får man preliminär skatt utbetald då eller? 😒 Så jävla förvirrande.

Jag har alltså den allra simplaste formen av deklaration på min inkomst av lön från ett företag, deklarerar digitalt genom att bara godkänna och har digital brevlåda.
Ska jag gissa tror jag att de inte kan räkna ut den slutliga skatten till alla på en gång, och då börjar de med de som ska ha tillbaka pengar. Jag gissar att de flesta helst vill ha sin skatteåterbäring så fort som möjligt.

Det preliminära beskedet ser man ju vid deklarationen oavsett om man ska få tillbaka eller betala in.
 
Nu har jag inga skulder men för ca 10 år sedan klantade FK till det rejält. Dom missade mina inskickade papper om längre sjukskrivning och aktivitetsersättning, ringde upp efter ett tag och dom nekade till att ha fått dom. Jag stod på mig och till slut hittade dom mina papper. Dom hade råkat lägga dom i fel mapp. Jag fick ingen ursäkt och när jag frågade hur jag ska göra nu, klara mig så fick jag till svar att det inte var deras problem. Det fick jag lösa. Jag var utan inkomst i ca 6 månader. Fick inte en krona.

Som tur var hade jag lite sparat och kunde bo hos mina föräldrar. Men jag kunde inte bidra till särskilt mycket hemma med matinköp och hyra osv. Och det var så jobbigt för under dessa 6 månader visste jag inte heller om det skulle gå igenom och vad jag skulle göra annars. Kunde ju inte jobba för att lösa situationen för att jag ju sökte pengar för att jag var sjuk.

Hade jag inte haft några pengar alls eller inte kunnat bo hos mina föräldrar hade det blivit otroligt svårt att klara mig, vet faktiskt inte hur jag skulle ha löst det.

Och att jag fick vänta nästan ett halvår för att dom klantade sig sved lite extra.

Nu har jag sjukersättning och om man läser tabeller för vad som räknas som skälig inkomst och fattighetsgränsen så ligger jag under det som man förväntas behöva. Jag önskar mig inga stordåd. Bara få ihop allt. Folk pratar om hur lite pengar dom hade när dom levde på csn. Jag gick på skoj in och tittade på vad jag skulle kunna få om jag pluggade och jag får flera tusen mindre än det. Slipper ju lånedelen nu men hade om jag utbildat mig haft större möjlighet att betala igen den skulden.
 
Nu har jag inga skulder men för ca 10 år sedan klantade FK till det rejält. Dom missade mina inskickade papper om längre sjukskrivning och aktivitetsersättning, ringde upp efter ett tag och dom nekade till att ha fått dom. Jag stod på mig och till slut hittade dom mina papper. Dom hade råkat lägga dom i fel mapp. Jag fick ingen ursäkt och när jag frågade hur jag ska göra nu, klara mig så fick jag till svar att det inte var deras problem. Det fick jag lösa. Jag var utan inkomst i ca 6 månader. Fick inte en krona.

Som tur var hade jag lite sparat och kunde bo hos mina föräldrar. Men jag kunde inte bidra till särskilt mycket hemma med matinköp och hyra osv. Och det var så jobbigt för under dessa 6 månader visste jag inte heller om det skulle gå igenom och vad jag skulle göra annars. Kunde ju inte jobba för att lösa situationen för att jag ju sökte pengar för att jag var sjuk.

Hade jag inte haft några pengar alls eller inte kunnat bo hos mina föräldrar hade det blivit otroligt svårt att klara mig, vet faktiskt inte hur jag skulle ha löst det.

Och att jag fick vänta nästan ett halvår för att dom klantade sig sved lite extra.

Nu har jag sjukersättning och om man läser tabeller för vad som räknas som skälig inkomst och fattighetsgränsen så ligger jag under det som man förväntas behöva. Jag önskar mig inga stordåd. Bara få ihop allt. Folk pratar om hur lite pengar dom hade när dom levde på csn. Jag gick på skoj in och tittade på vad jag skulle kunna få om jag pluggade och jag får flera tusen mindre än det. Slipper ju lånedelen nu men hade om jag utbildat mig haft större möjlighet att betala igen den skulden.
Fast hel sjukersättning är väl betydligt högre än studiebidraget för högskolestudier som ligger på 3360 kronor?
 
Fast hel sjukersättning är väl betydligt högre än studiebidraget för högskolestudier som ligger på 3360 kronor?
Ja högre än bidraget men mindre än vad det blir totalt med lån. Jag har garanteriersättning eftersom jag inte har någon inkomst sen innan att bygga ersättningen på. Jag skrev i mitt inlägg att jag har mer än studiebidraget men mindre än med hela csn och att om jag hade haft ett jobb hade jag haft möjlighet att betala igen skulden av lånet,
 
Och studiemedel är tänkt för några år, mitt är som det ser ut nu väääääldigt länge eller för alltid,dvs jag kommer inte komma till den punkten som dom som studerar gör när dom är klara och får lön
 
Och studiemedel är tänkt för några år, mitt är som det ser ut nu väääääldigt länge eller för alltid,dvs jag kommer inte komma till den punkten som dom som studerar gör när dom är klara och får lön

Ja det är en otroligt stor skillnad på att leva fattigt en begränsad tid t.ex. 5 år och att göra det hela eller större delen av livet.

Både för fysisk och mental hälsa och för möjligheten att leva sitt eget liv där man själv gör sina val.
 
Ska jag gissa tror jag att de inte kan räkna ut den slutliga skatten till alla på en gång, och då börjar de med de som ska ha tillbaka pengar. Jag gissar att de flesta helst vill ha sin skatteåterbäring så fort som möjligt.

Det preliminära beskedet ser man ju vid deklarationen oavsett om man ska få tillbaka eller betala in.

Precis så är det. Skatteverket prioriterar de med skatt att få tillbaka. Så sa de själva när jag ringde dom i ett annat ärende.
För övrigt tycker jag Skatteverket har en riktigt bra och trevlig kundtjänst.
Försäkringskassan däremot 🫣🫣 Har bara ringt som en gång så kanske hade otur men det var en mindre trevlig upplevelse. Så pass att jag valde att inte ansöka om ngn sjukersättning trots att jag hade haft rätt till det
 
Precis så är det. Skatteverket prioriterar de med skatt att få tillbaka. Så sa de själva när jag ringde dom i ett annat ärende.
För övrigt tycker jag Skatteverket har en riktigt bra och trevlig kundtjänst.
Försäkringskassan däremot 🫣🫣 Har bara ringt som en gång så kanske hade otur men det var en mindre trevlig upplevelse. Så pass att jag valde att inte ansöka om ngn sjukersättning trots att jag hade haft rätt till det
Jag har positiv erfarenhet av att prata med försäkringskassan. Någon gång har jag pratat med någon som inte har koll, men oftast har det fungerat. Nu senast ansökte jag om förebyggande sjukpenning två dagar, tror de ringde dagen efter och det var en lördag, då ringer alltså en handläggare från försäkringskassan och har några frågor angående hur jag fyllt i ansökan. Jag blev jättepaff- lördag ju, svarade på frågorna hon hade, jag hade fyllt i en sak fel, hon rättade till och sa att jag har pengarna inoom tre dagar. Men vad fint liksom! Helt otroligt!
 
Ja högre än bidraget men mindre än vad det blir totalt med lån. Jag har garanteriersättning eftersom jag inte har någon inkomst sen innan att bygga ersättningen på. Jag skrev i mitt inlägg att jag har mer än studiebidraget men mindre än med hela csn och att om jag hade haft ett jobb hade jag haft möjlighet att betala igen skulden av lånet,

Ok, jag tänker bara att lån inte är alls samma sak. Det betalar man tillbaka krona för krona efter studierna, på sjukersättningen finns inga återkrav senare. Det var därför jag tänkte att jämfört med studiebidraget (som inte heller återkrävs) var slutsatsen fel. Visst är det en frihet att kunna låna; men det är också en ekonomisk skuld som du slipper bära.

Och ja, det är svårt att leva långvarigt utan att kunna försörja sig själv alls - då är man beroende av att kunna hålla nere precis alla kostnader för att klara sig med den miniminivå som är bestämd. Och kan dessutom vara klurigt att få jobba i den utsträckning man skulle kunna senare, systemen är lite rigida på en del sätt.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 360
Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 554
Senast: Oregano
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
24 826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp