Skuldkänslor

Vi har bestämt att detta kommer bli Rubens sista sommar, i höst, innan kylan och blötan kommer ska han få somna in.
Han är 14 1/2 år nu, det är ett långt liv och han har haft turen att ha varit en frisk hund och har inte heller nu några krämpor.
Han ser och hör, alltid hungrig och leker varje dag.
Men han är gammal, pälsen är dålig, han behöver hållas kortklippt året runt för att inte få hot spots så fort det blir lite fuktigt ute. Det är något som kommit med åldern.
Han hatar väta, kyla och slask, älskar sol och värme.
Därför vi satt ett stopp efter sommaren, för att han ska slippa en vinter till. Han kanske klarar den och kan få uppleva en sommar till men jag är rädd för att jag ska låta det gå för långt, att jag inte ska se att han blir dålig, att jag inte vill se att han blir dålig bara för att jag vill ha honom kvar hos mig lite till.

Men skuldkänslorna vill äta upp mig när jag tänker på det. Han är ju pigg och glad, hur kan jag då avliva honom. Det känns som ett svek även om jag egentligen vet att sveket är större om jag låter honom bli dålig och lida.
Nu är du gammal, nu ska du dö. Det känns så fel även om det är rätt.
Hur hanterar man egentligen de känslorna?
 
Senast ändrad:

Ruben gick ont i magen igår, han har haft lite gastrit till och från senaste året.
Men det fick mig att inse att nu är det bra, inget mer ont i magen, inga mer hotspots.
På fredag eftermiddag har vi bokat en tid för avlivning, har valt separat kremering så jag får hem honom igen.
Det känns så hemskt men samtidigt helt rätt. Bara att ha ringt känns som en stor lättnad, inget mer velande och tvekande.

Så sorgligt men helt rätt beslut :cry: :heart
 
Ruben gick ont i magen igår, han har haft lite gastrit till och från senaste året.
Men det fick mig att inse att nu är det bra, inget mer ont i magen, inga mer hotspots.
På fredag eftermiddag har vi bokat en tid för avlivning, har valt separat kremering så jag får hem honom igen.
Det känns så hemskt men samtidigt helt rätt. Bara att ha ringt känns som en stor lättnad, inget mer velande och tvekande.
Åh fina du, jag sitter också här och gråter över Ruben nu, men du gör ju helt rätt. :heart Låt dem gå med flaggan så högt som möjligt.
Vi har förlorat så många underbara Bukedjur på så kort tid, jag hoppas att de vardagskonverserar tillsammans på andra sidan bron. Jag ska också tänka på er på Fredag, hoppas att ni får jättefint tillsammans den här sista tiden.
 
Ruben gick ont i magen igår, han har haft lite gastrit till och från senaste året.
Men det fick mig att inse att nu är det bra, inget mer ont i magen, inga mer hotspots.
På fredag eftermiddag har vi bokat en tid för avlivning, har valt separat kremering så jag får hem honom igen.
Det känns så hemskt men samtidigt helt rätt. Bara att ha ringt känns som en stor lättnad, inget mer velande och tvekande.
Åh, vad sorgligt! Ruben är verkligen en sådan skön karaktär som är en Buke-favvis för mig.
Förstår att det känns fruktansvärt. Men jag är övertygad om att det är rätt beslut för din lille vän! ❤️
 
Åh vad ledsamt @Bison ❤️ Ruben är verkligen one of a kind (se bara hur många på Buke som kommer att sakna honom!) men man kan inte hålla sina hjärtedjur vid liv för sin egen skull. Att få somna in när sommaren är som vackrast, innan kvällarna blir mörkare och innan livet inte längre är roligt är något jag önskar min egna ålderdom också.
 
Haft så mycket ångest över mitt beslut idag.
Ruben har varit pigg och glad hela dagen, känns hemskt att jag ska låta honom dö nu.
Samtidigt som jag inte vill se honom må så dåligt igen som häromdagen när han hade jätteont i magen och inte ville göra något alls 💔
Jag vet att det är bättre att han får sluta sina dagar med viftande svans men det är så svårt att acceptera det.
 
Haft så mycket ångest över mitt beslut idag.
Ruben har varit pigg och glad hela dagen, känns hemskt att jag ska låta honom dö nu.
Samtidigt som jag inte vill se honom må så dåligt igen som häromdagen när han hade jätteont i magen och inte ville göra något alls 💔
Jag vet att det är bättre att han får sluta sina dagar med viftande svans men det är så svårt att acceptera det.
Förstår att det är omöjligt att tänka så nu men med lite distans till allt så tror jag just detta kan vara något som ger dig ro❤️ Att han faktiskt mådde väl ända in i det sista, att det inte slutade med plågor utan att han fick somna in medans han fortfarande var sig själv❤️

En styrkekram. Du tar så fint ansvar för din lille kille när han behöver det som allra mest.
 
Haft så mycket ångest över mitt beslut idag.
Ruben har varit pigg och glad hela dagen, känns hemskt att jag ska låta honom dö nu.
Samtidigt som jag inte vill se honom må så dåligt igen som häromdagen när han hade jätteont i magen och inte ville göra något alls 💔
Jag vet att det är bättre att han får sluta sina dagar med viftande svans men det är så svårt att acceptera det.

Det där är sån igenkänning! När jag skulle ta bort min älskade uppfödning (på tok för tidigt, han blev inte ens sju år), så var det pga att han hade ont av att gå på hårt underlag. Dvs nåt så "enkelt" som att det frös till i hagen gjorde att han inte rörde sig öht utan bara stod i ligghallen. Dagen innan avlivningen var det töväder efter att det kommit lite snö, så hagen var mjuk och lerig. Han kom emot mig i galopp med lyckliga ögon. Där och då kändes det så fel att han skulle tas bort, men jag visste ju, innerst inne, att det snart skulle bli vinter på riktigt och då skulle han gå och ha ont i flera månader.

Såklart är det svårt att acceptera, man vill bara lägga sig och grina som ett barn och vägra. Men jag lovar att det kommer kännas bättre efteråt, för det är verkligen den finaste gåva du kan ge honom nu. Massor med kramar, tänker på dig imorgon. :heart
 
Sitter med tårar som rinner. Vilken fantastisk matte du är som osjälviskt tänker på Rubens bästa inte din önskan att få ha kvar honom några månader till. Snart kommer han att vara förevigt glad och frisk och ung, paddla kanot och inte behöva vänta att äta innan kattskrällena är färdiga.

I morgon tänker jag och Megara på dig och Ruben och tänder ett ljus för er.

mourning-mood.gif
 
Haft så mycket ångest över mitt beslut idag.
Ruben har varit pigg och glad hela dagen, känns hemskt att jag ska låta honom dö nu.
Samtidigt som jag inte vill se honom må så dåligt igen som häromdagen när han hade jätteont i magen och inte ville göra något alls 💔
Jag vet att det är bättre att han får sluta sina dagar med viftande svans men det är så svårt att acceptera det.
Kailzie slutade sina dagar med viftande svans och munnen full av varmkorv. :heart Det var otroligt svårt för mig, men samtidigt minns jag den gången jag fick plocka upp henne i famnen och rusa till veterinären för att hon var jättesjuk, och det hade varit värre om det hade varit sista minnet. Om det fick bli hennes sista stund.
Du är så klok och fin och Ruben kunde aldrig haft en bättre människa. Vi tänker på er idag. 💔❤️
 
Ruben gick ont i magen igår, han har haft lite gastrit till och från senaste året.
Men det fick mig att inse att nu är det bra, inget mer ont i magen, inga mer hotspots.
På fredag eftermiddag har vi bokat en tid för avlivning, har valt separat kremering så jag får hem honom igen.
Det känns så hemskt men samtidigt helt rätt. Bara att ha ringt känns som en stor lättnad, inget mer velande och tvekande.
Tänker på er idag❤️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 765
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
1 998
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 282
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp