Skuldsanering

A

annmarg

Läste i en tråd att om skuldsanering. Är det en rättighet? Och varför i så fall, vad felas hos kfm? Har de fel grunder?

Och varför ska det bekostas av borgenären? Har en bekant som får sin fordran nedskrivningen.

Jag köpte lite inredningsprylar och en jacka på kredit när jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder. Blev så less på kostnaden för själva krediten att de enda lån jag tagit är på boende efter det.

Har ni funderat om detta? Vad är rättvist?
 
Senast ändrad av en moderator:
Rättighet och rättighet.
De flesta EU-länder har skuldsanering i sin lagstiftning.

Skuldsanering anses vara en del i sociallagstiftningen för att förhindra utslagning och misär.

Det är inte lätt att få skuldsanering och det är ett tufft program.
 
Rättighet och rättighet.
De flesta EU-länder har skuldsanering i sin lagstiftning.

Skuldsanering anses vara en del i sociallagstiftningen för att förhindra utslagning och misär.

Det är inte lätt att få skuldsanering och det är ett tufft program.
Absolut... men varför ska det sponras av gäldenären? Det finns ju ett existensminimum att leva på i Sverige.

Det är svårt... och ska så vara.
 
Absolut... men varför ska det sponras av gäldenären? Det finns ju ett existensminimum att leva på i Sverige.

Det är svårt... och ska så vara.
Jag vet inget om skuldsanering i sig. Men jag kan tänka mig att geldenärer kan vara intresserade av att ha god chans på att få någonting hellre än ingenting.

Vid skuldsanering tror jag den skuldsatte ligger på existensminimum och alla pengar i övrigt går till att betala skulderna, direkt från arbetsgivare?

Din bekant är nog inte den enda geldenären helt enkelt utan det finns ett stort antal sannolikt?
 
Absolut... men varför ska det sponras av gäldenären? Det finns ju ett existensminimum att leva på i Sverige.

Det är svårt... och ska så vara.
Som jag uppfattat det så är skuldsaneringen ett sätt att lösa en hopplös ekonomisk situation på ett sätt som blir så bra som möjligt för båda parter. Utan skuldsaneringen är risken stor att skulden bara växer.
I många fall är det så att den skuldsatte i bästa fall kan betala av räntorna på sina skulder. Den som väntar på sina pengar väntar förgäves.
 
Som jag uppfattat det så är skuldsaneringen ett sätt att lösa en hopplös ekonomisk situation på ett sätt som blir så bra som möjligt för båda parter. Utan skuldsaneringen är risken stor att skulden bara växer.
I många fall är det så att den skuldsatte i bästa fall kan betala av räntorna på sina skulder. Den som väntar på sina pengar väntar förgäves.
Ja, så har jag också tolkat det.
 
Absolut... men varför ska det sponras av gäldenären? Det finns ju ett existensminimum att leva på i Sverige.

Det är svårt... och ska så vara.
Det är också ett ansvar och en risk at låna ut pengar. En hel del av de som fastnar i skuldträsket har hamnat där genom höga räntor och ränta på ränta, påminnelseavgift på påminnelseavgift och är i en hopplös situation där de omöjligt kan betala av sin skuld under sin livstid.
 
Läste i en tråd att om skuldsanering. Är det en rättighet? Och varför i så fall, vad felas hos kfm? Har de fel grunder?

Och varför ska det bekostas av borgenären? Har en bekant som får sin fordran nedskrivningen.

Jag köpte lite inredningsprylar och en jacka på kredit när jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder. Blev så less på kostnaden för själva krediten att de enda lån jag tagit är på boende efter det.

Har ni funderat om detta? Vad är rättvist?
Din bekant hade kunnat vägra gå med på en skuldsanering men då riskerat att inte få tillbaka någonting alls pga gäldenärens oförmåga att betala.
 
Det är också ett ansvar och en risk at låna ut pengar. En hel del av de som fastnar i skuldträsket har hamnat där genom höga räntor och ränta på ränta, påminnelseavgift på påminnelseavgift och är i en hopplös situation där de omöjligt kan betala av sin skuld under sin livstid.
Ja. Och de bör få skuldsanering.

Ibland handlar det om inte regelrätta lån heller. Jag tycker kreditmarknaden ska regleras hårdare. Det är inte de stora aktörerna som drabbas hårdast. Utan t ex stallägare, hyresvärdar, småföretagare
 
Ja. Och de bör få skuldsanering.

Ibland handlar det om inte regelrätta lån heller. Jag tycker kreditmarknaden ska regleras hårdare. Det är inte de stora aktörerna som drabbas hårdast. Utan t ex stallägare, hyresvärdar, småföretagare
Fast frågan är om skuldsanneringen i sig drabbar dem utan att de inte får sina pengar oavsett.

Det typiska med skuldsanering är att skulden växer mer än man kan betala av Per månad.
 
Absolut... men varför ska det sponras av gäldenären? Det finns ju ett existensminimum att leva på i Sverige.

Det är svårt... och ska så vara.
Om man lever på existensminimum sen 10 år tillbaka och kommer så att göra tills en lägger benen i vädret pga att man inte fått pengar från fk eller annan instans på flera månader.
Och när man sen får pengar är det så beskattat och skulderna har växt så man inte kan lösa det.
Är det rätt???
 
Om man lever på existensminimum sen 10 år tillbaka och kommer så att göra tills en lägger benen i vädret pga att man inte fått pengar från fk eller annan instans på flera månader.
Och när man sen får pengar är det så beskattat och skulderna har växt så man inte kan lösa det.
Är det rätt???
Det är tråkigt om du landat i den situationen.

Men, 10 år? Ej fått pengar från försäkringskassan på månader. Eller annan instans.

Hade du stora skulder innan du blev sjukskriven? Vill inte skuldbelägga, utan intresserad. Du kan pm mig om du vill.
 
En vän till mig har skulder hos KF och skulle behöva skuldsanera ... men har inget jobb och ingen inkomst. Hen har inte ens existensminimum, hen har noll. Hur ska det då går till? Skulderna är inte lån och krediter, utan obetald hyra etc.
 
En vän till mig har skulder hos KF och skulle behöva skuldsanera ... men har inget jobb och ingen inkomst. Hen har inte ens existensminimum, hen har noll. Hur ska det då går till? Skulderna är inte lån och krediter, utan obetald hyra etc.
Behöva skuldsanera? Jo absolut...men om vännen börjar jobba, få ersättning från försäkringskassan osv kan vännen kanske betala.

Hur kan man vara inkomst och hur länge?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 920
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 931
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 940
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp