skulle behöva lite hjälp

J

janivista

hur mkt kostar det att ha häst(igentligen) o hur måste man kunna om man står på ett stall med många kunniga personer??
 
Jag betalar för min häst;
Försäkring ca 160:-/mån
Stallhyra 740:-/mån
Foder ca 500:-/mån (min häst äter inte så mycket kraftfoder)
strö ca 200:-/mån
Hovis 600:- varannan mån = 300:-/mån
Träning 600:-/mån
Ridhusavgift 1600:-/år = ca 135:-/mån

Det blir drygt 2.600:- i månaden och på det tillkommer veterinärkostnader (måste iaf komma en gång om året även om hästen är kärnfrisk pga vaccination). ev tävlingar, hästtillbehör (sadel, täcken... Det kan gå sönder ibland och sadeln behöver omstoppas då och då). Dessutom beror det på vad man har för försäkring, hur mycket just din hovslagare tar, vad man har för stallhyra och vad som ingår i den osv.

Jag kunde inte så mycket när jag köpte min häst men jag hade kunniga månniskor omkring mig som jag frågade om allt! :D Så man klarar det även om man inte kan så himla mycket. Bara man frågar om allt man är osäker på så det inte blir tokigt.

Ska du skaffa häst??? Lycka till i så fall!!!

M.
 
Det finns massor med trådar om detta under ekonomi :)
 
Alltid mycket mer än vad man tror.

Min kalkyl ligger på ca 3000 i månaden. Denna månad har han hittills kostad 5000 och det är bara början. Höt kommer denna månad, sedan är det träningar, tävlingar som kostar. Jag kanske slutar på 7000 denna månad!
Man måste ha en liten buffert för att klara sådana här krismånader, speciellt i början när man skaffar häst eftersom man då också måste köpa mycket utrustning.
 
...och när det gäller kunnighet: jag tycker att man aldrig kan lära sig nog mycket. Äger man en häst så äger man ett stort ansvar för dess liv, för att den mår bra i både huvud och kropp.
Även om man aldrig blir fullärd, så bör man sträva efter att lära sig mer hela tiden, för sin hästs skull. Och inte bara lita på vad andra "kunniga" säger omkring en... (dyrköpt läxa för egen del... min häst höll på att stryka med...) Det finns väldigt mycket hästfolk som oavsiktligt skadar sina hästar pga okunskap, även de som haft häst i "hela sitt liv".

Jag tycker dock, att man innan man köper häst ska kunna grunderna i säker hästhantering; kunna leda, transportera, longera, sköta hästen på ett bra sätt.
Känna till hästens grundläggande behov, dess grundläggande funktioner, basanatomi, lite grundläggande träningslära.
Kunna grundläggande hästsjukvård; känna igen vanliga sjukdomssymptom, känna igen en hälta, kunna bandagera, tempa, tvätta sår.
Kunna grundläggande foderlära; vad hästen bör äta för att må bra i mage, hull och muskler.
Kunna vårda utrustningen så den håller ett gott skick, kunna passa till den efter hästens storlek och behov.
- Men visst kan man ta hjälp av kunnigt folk i stallet, av tränare, av böcker, för att lära sig vad man behöver veta mer om efterhand! Det är jättebra! Men utan viss grundkunskap blir det svårt att ens veta vad man behöver veta... faktiskt.
Så många hästskötarår jag gjort vad jag skulle utan att veta varför: jag har slevat upp den mängd mat åt ponnysarna som hästägaren sagt åt mig att sleva upp, jag red i ur och skur utan mål eller mening, jag kratsade hovar utan att veta hur en välskött hov ser ut... och utan den grundläggande kunskapen - hur ska man då kunna fråga om näringsbehov, muskeluppbyggning, hovvinklar osv
 
Om alla tänkte som du tror jag att många av landets hästar vore glada. Men jag ska inte vara pesimisstiskt många i vårat lilla land är som du :D
 
jag betaler ca 1500 i månaden för min häst, jhar dock inget ridhus i skrittavstånd. men en belyst paddock! :D
personligen tycker jag att man ska veta hur en häst ska skötas, foder, vård mm. naturligtvis inte perfekt men att man känner att man vet vad man ska göra i olika situationer,, ridmässigt ska man väl kunna rida utan ledare ;) nä, skämt åsido så tycker jag att det är viktigare att man har större kunskap inom hanteringen än inom ridningen. lättare att ta hjälp av en tränare som hjälper en att rida bättre.. har man dessutom hästen i ett stall med flera hästkunniga personer som man kan ta hjälp av så anser inte jag att man behöver vara superbra på allt för att ha häst. med sunt förnuft och förmågan att ta till sig kritik och lära in saker kommer man långt!
LYcka till!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 402
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 748
Senast: __sofia__
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
843
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp