Skulle detta vara av intresse?

C

cemax

Funderar på att bygga om en del av fd maskinhall till inackorderings stall enligt följande.

Stallet kommer att ha egen tillfartsväg och ingång, 5 boxar (3 om 14 kvm, 2 om 11,5). Eget höloft med nedkast i stallet, foderkammare, uppvärmd sadelkammare och mindre spolspilta. Naturligtvis både vattenkoppar och varmvatten. Utanför stallet finns skärmtak för förvaring av spånbalar eller annat strömedel. Rasthage om ca 2000 kvm som kan delas av till X antal småhagar. I stallhyra ingår mindre ridyta inomhus (10*12m), stor belyst utebana (25*60m) fodringar morgon och natt 5 dgr i veckan. (Byte av tjänster kan ske om allt känns rätt)

Kan också erbjuda 17 hektar kuperat sommarbete till självkostnadspris 2 mil från stallet.

Inom 500 m finns mindre förening med ridhus och utebana ( dock med begränsad tillgänlighet). Havet inom 15 minuters transport och stor anläggning mindre än 10 minuters körväg.
Tänkte ta 1000 kr i kallhyra, skulle detta väcka ert intresse?
 
Nu vet jag inte var stallet ligger, men personligen skulle jag aldrig betala mer än 600:- i kallhyra eftersom jag anser att jag inte har råd med mer.
Betalar just nu 1500:- och det är kallhyra, strö, foder, morgonfodring, utsläpp och moms inräknat.

Kallhyra anser jag ska vara betalning för ev. tjänster, el, vatten och lite förslitning på byggnaden.
 
beror på vart det ligger.
jag betalar ca 1000 kr/kallhyra om man ska se det på det sättet. men vi har inte egen paddock o dylikt.
men däremot väldigt nära till ridhus/paddock.
dessutom gör vi dom mesta fodringar själva och alla intag.

förra stallet var kallhyran 650 kr. hade rundpaddock.
då gjorde vi oxå utsläppen och intagen själv och vissa fodringar.

i ett annat stall betalade jag 700 kr INKL box, hö och strö!
ingen paddock men underbar terräng och ridavstånd till ridhus. men då delade vi upp alla fodringar etc.
 
Framför allt skulle jag inte ens reflektera över att stalla upp min häst på ett ställe med 2000 kvadratmeter rasthage till 5 hästar!

Jag har min häst lite mer än en mil utanför Helsingborg. Hon har en box på 11 kvadratmeter, allt foder och strö ingår. Likaså utfodring och in-och utsläpp. Dvs allt utom mockning ingår. Mitt sto har en egen gräshage på uppskattningsvis 4000 kvadratmeter.
Uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin, torkrum i grannbyggnaden.
Det finns nybyggt ridhus, 20x40, på gården och en ridbana, 50x50, med belysning.
Vad jag betalar? 2200/månad, inklusive moms.

Immer
 
En kallhyra är tillgång till en tom box utan något annat än möjligen en vattenkopp. Strö, foder, hagar och ev. tjänster ingår inte i en kallhyra, då är det ingen kallhyra längre. :smirk:
 
Beror på vart de ligger.
Med tanke på hur priserna skifftar här så är det ok tycker jag.
Vet ett stall som tar 1200 kr i kallhyra med torv. Ev en liten ridplan/volt ingår eller så får man betala extra för att använda den. "Rasthagar" och beten. Morgon och vissa kvällar ingår. Resten går på schema.
PÅ ridskolan betalas 1000-1200 kr i kallhyra med spån och ridhuskort. 2500 kr tototalt + eget foder. Då har man stallpass va 5 vecka 6-13e eller 12-20. små rasthagar på max 20*40 m. INga avdrag för att man inte använde deras foder överhuvud taget.
Nu betalar jag ca 1900 kr totalt. Inga fodringar eller insläpp. Ridbanan långt ifrån, fina ridvägar, rakbana och 1,5 mil till ridhus. Hagar på 2,5 hektar som delas av 11 hästar. Men både jag o framförallt hästen trivs.

Om jag vore du skulle jag försöka fixa mer hagmark.
 
Jag vet om att rastytan dagligen är något begränsad men kan inte garantera de eventuella inackorderingarna mer än dränerade rasthagar i den ungefärliga storleken. Mina egna hästar har också begränsad yta den fuktiga delen av året (dränerade). Detta pga föregående ägare styckat av fastigheten för snålt och nuvarande markägare inte vill sälja eller arrendera ut mark.(Jag har provat med trippelavgifter)
Jag har dock genom åren uppmärksammat att de flesta hästar i Skåne där jag bor, hålls på just dränerade mindre hagar vid denna tid på året. Runt kring mig bor ett ganska stort antal tävlingsryttare som inte ens har hästarna ute alls.
(Gör ingen värdering av det här, tack)

Just med anledning av den begränsade rastytan var min avsikt att rikta tillgången främst mot ridhästar som motioneras dagligen av sina ägare, dvs inte konvalecenter eller typ fölston.

Sommarbete om 17 hektar med låst sadelbod "kan" ingå i priset.

Sen till ett enkelt räkneexempel:
Stallet kommer att uppgå till i runda siffror 100kvm, en normal hyra per kvm är idag 350kr exkl moms, dvs hyran uppgår till ett värde av (350*100*1,25)=43750 kr/år
Fördela per box och månad 43750/5/12= 729 kr
Kvar till el och vatten, arbete o övrigt 1000-729=271 kr

Om man räknar marknadsmässiga hyror är 1000kr billigt, hästmässiga blir det dyrt.
 
Men jag tyckte de lät ganska bra iaf.
Men som sakt beror de på vart de ligger, hur långt från stan, bussförbindelser m.m.

Med tanke på att det kan bli mer till hagar så är ju de bra.

Kör på du! ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp