Skulle du jobba?

Jag skulle aldrig fortsätta jobba för en arbetsgivare däremot hade jag absolut kunnat tänka mig att jobba volontärt, t.ex. gå hem till gamla ensamma människor och se till att deras vardag blir lite drägligare, engagera mig mer i olika föreningar och träna mer med mina hästar. Nu utgår jag från att jag är så ekonomiskt oberoende att jag har råd att behålla häst, öka antalet träningstimmar för tränare, ha råd att åka med min häst på träningskurser och kanske tävla lite dressyr.

Sen skulle jag kunna tänka mig att läsa kurser på högskola eller universitet som jag är intresserad av t.ex. på distans eller på plats om det är möjligt. Så hade jag lagt tid på att skriva mer och kanske jobbat i den bemärkelsen att jag hade tagit fler statistjobb än jag har möjlighet att göra idag för det är ett kul tidsfördriv och intressant också. Jag skulle absolut inte ha något problem att fylla mina dagar snarare tvärtom hade nog ändå behövt sålla i det jag vill göra. Men bara tanken på att kunna rida alltid på dagtid även på vintern, kunna göra vad jag vill när jag vill och styra över min tid helt och hållet är otroligt tilltalande för mig.
 
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.
---
Hur skulle ni göra?

Jobbet betyder supermycket! Det är förutom rutiner och umgänge också roligt, givande och utvecklande. Hade aldrig slutat jobba, tror jag skulle bli olycklig och passiv då. Hade fortsatt jobba på precis samma sätt, i alla fall som det ser ut nu.
 
Jag skulle fortsätta jobba på mitt jobb, men gå ner rejält i tid. Typ 25%, och enbart jobba på dom avdelningarna som jag gillar. Jag älskar mitt jobb, men det är svårt att orka med yrket på heltid som jag jobbar nu och vissa pass är tuffa.
Tänker hur mycket mer jag skulle kunna orka engagera mig och uträtta om jag bara behövde vara där på mina villkor och fick jobba med enbart det jag gillar!
Skulle egentligen behöva gå ned lite i tid pga hälsan (psykiskt och fysiskt) men då kommer det bli jobbigt ekonomiskt istället.

Har en kollega som egentligen inte behöver jobba alls då de har det gott ställt ekonomiskt. Hon jobbar dock på eget initiativ tre dagar i veckan och hon är så jäkla glad och engagerad jämnt! Man ser verkligen hur bra hon mår av att få jobba på sina villkor och enbart med dom arbetsuppgifter hon tycker om och det märks även på kunderna, hon är väldigt omtyckt för att hon orkar.
 
Jag vill jobba!

Ett jobb ger så mycket mer än bara pengarna. Jag vill göra skillnad och jag vill göra något jag är bra på.

Har nu i ett halvår testat att inte jobba (jobbet tog slut) och det är smått vidrigt. Jag har hus och trädgård och föreningsaengagemang men det räcker inte som mental stimulans.
Jag brukar påstå att jag saknar eget ljus. Får jag inte stimulans utifrån tänker jag bara mörka tankar och tappar all initiativkraft. Vill inte göra något, ingen mat smakar, hushållet förfaller. Jag blir enfaldig.
 
Till en början; nej jag hade slutat jobba direkt.
Efter ett tag; börjat med någon form av aktivitet. Kanske skolat om mig till något annat eller vad nu livet kan tänkas bjuda på.
 
Jag hade sagt upp mig från mitt lönearbete på momangen och sedan ägnat mig åt mer hästsport, kreativa aktiviteter och personlig utveckling.
 
Ni som inte skulle jobba, vad hade ni fyllt dagarna med? Hade ni klarat av det i längden tror ni?
Jag själv har alltid känt att det är underbart med semester, tänk att få fylla dagarna med precis vad man vill, när man vill och hur man vill liksom, men sedan tröttnar min hjärna på att roa sig själv och vill ha .... jobb typ. Som om den inte orkar med friheten kanske, eller behöver aktiveras rejält! :D

Ni som har testat på att inte jobba och som inte gillade det, vad var det som inte passade er med det livet? Vad saknade ni? Om ni själv fick bestämma och hade allt, skulle ett jobb verkligen vara skillnaden elelr var det annat i livet som påverkade er vid tillfället ni testade?
 
Jag hade jobbat. Men förmodligen satsat en del pengar i jobbet och även valt mer hur/vad/när än man måste göra idag när pengar måste in på ett annat sätt.
Jag tycker mina jobb är så himla kul. Men det kan bli ännu roligare med mer pengar att stoppa in i dem.
 
Jag vill jobba!

Ett jobb ger så mycket mer än bara pengarna. Jag vill göra skillnad och jag vill göra något jag är bra på.

Har nu i ett halvår testat att inte jobba (jobbet tog slut) och det är smått vidrigt. Jag har hus och trädgård och föreningsaengagemang men det räcker inte som mental stimulans.
Jag brukar påstå att jag saknar eget ljus. Får jag inte stimulans utifrån tänker jag bara mörka tankar och tappar all initiativkraft. Vill inte göra något, ingen mat smakar, hushållet förfaller. Jag blir enfaldig.
Du sätter ju ord på min känsla! Den jag själv inte riktigt kan fånga! Du beskriver mig där i ditt inlägg, när du beskriver dig! Precis så känns det!
 
Jag skulle absolut fortsätta jobba, möjligtvis gå ner i tid eller bli timvikarie. Mitt arbete gör skillnad, för både mig själv personligen och de människor som kommer i min väg på jobbet. Jag skulle säkert kunna fylla upp mina dagar med skojserier och förlustelser men mitt arbete ger mig mycket mer än det, så det behåller jag.
 
Jag hade nog jobbat men gått ner i tid till typ 50% vilket är en nivå jag kan jobba på och samtidigt må bra. Jag har ett behov av att känna att jag deltar i samhället och tillför något och det jobbet jag har idag är viktigt.
 
Ja, i nuläget så skulle jag gå in lite på timmar.
Jag jobbar i hemtjänsten.
Skulle sakna mina kollegor och vårdtagarna.
 
Jag skulle jobba för mig själv. Skaffa eget företag och göra sånt som är roligt. Men jobba för andra om man inte behöver. Nej tack.
 
Jag hade inte jobbat.

Har tillräckligt med saker att sysselsätta mig med.

Hade nog utökat med någon häst till 😂
 
Vad betyder jobb för dig? Att jobba.

Låt säga att du inte rent ekonomiskt behöver jobba mer. Av vilken anledning som kan passa dig- du gifter dig med någon med gott om pengar, du får ett fint arv, du vinner på lotto, du har sparat undan en massa osv. Vilken anledning du själv känner för, som gör att du inte behöver jobba för att få hyran betald, mat på bordet och din hobby finansierad.

Skulle du jobba ändå? Varför/varför inte? Skulle du jobba del av tid? Skulle du jobba vissa år eller del av året? Hur skulle det se ut om du fick händerna fria och fick välja helt själv!

Jag har funderat lite på detta själv. Det är intressant vad jobb betyder för var och en människa och hur det förändras för var och en också.
I morgon är min sista dag på jobbet. Det är dubbla känslor givetvis. Eller ja, det BEHÖVER ju inte vara "givetvis" egentligen, men för mig är det ju det. Det känns bra eftersom jag vantrivs där, en hemsk situation jag hamnat i. Det känns dåligt eftersom jag kommer sakna mina arbetsuppgifter, jag verkligen älskar mitt jobb, och vissa arbetskamrater. Det känns även dåligt eftersom jag kommer att bli arbetslös. Här har jag tänkt en hel del på vad det värsta med att vara arbetslös är egentligen. Helt klart är det asjobbigt att oroa sig för det ekonomiska varje månad. Sådan ångest det skapar. Helst sjukt att man orkar med det! Men det finns ju i alla fall för mig något mer, större, bakom det. Att jobba. Jag är helt fel person att vara arbetslös, jag klättrar på väggarna typ. Jag vill ha något att göra. Inte något tramsgrejs bara för att istället för ett jobb, utan ett jobb. Eller studera, som förr om åren när jag gjorde det. Aktivera mig liksom.

Så om jag inte behövde jobba, skulle jag? Det tror jag! Jag skulle nog inte överleva utan! Jag jobbar nu 4 timmar om dagen, och tror att jag skulle vilja fortsätta med det. Fysiskt klarar jag inte mer och vill inte pressa mig, men 4 timmars hjärnarbete och att träffa andra människor osv känns viktigt för mig.

Hur skulle ni göra?
Jobba, däremot gå ner en grad. Jag gillar mitt jobb, det sociala, utmaningen, pressa sig till det yttersta ibland, glada stunder, jobbiga stunder eller tragiska. Det ger mej perspektiv på livet och stillar min nyfikenhet.
Dessutom jobbar jag med ett klimatsmart färdmedel och får vara med mot framtiden. Samtidigt så tjänar jag samhället och ärr en viktig del för att andras vardag ska fungera.
Men skulle det bli kattpiss utav allt så kan jag alltid sluta, vilket vore skönt att ha i ryggen.
 
Tror att om jag slutade jobba helt skulle jag nog halvt förtvina och sitta hemma apatisk vareviga dag och spela eller något. Börja tycka att det var jobbigt att kompisar bjuder ut en på äventyr och äta världens sämsta kost. Samtidigt som jag skulle göra ingenting vettigt, skulle jag bli rastlös och klättra på väggarna, och inte ha orken att dra mig ur skiten och börja göra något. 🙄

Så jag behöver jobb eller något liknande. Jag skulle inte jobba vidare med det jobbet jag har nu utan göra något helt annorlunda. Gärna något som inte är jättestressigt där jag kan jobba lite med kroppen och gärna där jag kan styra själv hur mycket jag jobbar. Jag har funderat jättemycket på just den här frågan och jag tänker typ sadelmakare eller kanske bara stallpersonal, eller något.
Sedan hade jag volontärat lite överallt där det verkade kul och jag hade lust. Kanske gått ett gäng kurser på kul också, jag älskar att lära mig saker.
Jag hade dock inte velat jobba heltid utan kanske 50% max. Skaffat mig häst, eller medryttarhäst om jag hittade någon bra häst där jag kunde vara mycket.
Jag har jättemycket olika intressen som jag utan problem skulle kunna fylla resten av dagarna med.

Det vore en dröm att inte alltid vara stressad och trött och känna att man har en miljard saker man vill göra, men inte orkar, och sen bli stressad över att man inte orkar så man inte orkar göra det man vill göra. Ond spiral. Att känna att man kan planera sitt liv och planera in olika kul saker där man faktiskt hinner med och kan balansera jobb och fritid.
 
Jag skulle absolut sluta jobba. Eller, det är nog mer korrekt att säga att jag skulle sluta söka jobb.
Jag släpar på allehanda diagnoser som gör att jag inte har så mycket ork att fördela mellan nytta och nöje. Och jag har inga som helst problem med att vara hemma och göra inget alls.
Jobb för mig är ett nödvändigt ont, för att få ihop pengar. När jag väl är på jobb är jag ambitiös och arbetsam, men därifrån är steget stort till att längta efter att få jobba utan att ha behov av inkomsten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 499
Senast: BernT
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 257
Senast: Exile
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 442
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 372
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp