Skulle du kunna tänka dig att prova cannabis om det var lagligt?

Om det var lagligt i Sverige skulle du kunna tänka dig att testa cannabis en gång?

  • Ja

    Röster: 67 28,9%
  • Nej

    Röster: 155 66,8%
  • Kanske

    Röster: 10 4,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    232
Men migrän kan ju växla i styrka utan att det blir Hortons? Jag har ofta migrän som gör så ont att jag knappt kan andas och kan inte gråta för det gör för ont och sova är omöjligt.

Eller har du liksom haft just ont i ögat de gångerna?

Under mina anfall hade jag absolut inte klarat av att ens testa cannabis.

Det sitter i/runt ögat över ögonbrynet, går över lika fort som det kommer, typ 20-30 minuter. Och dom minuterna är HEMSKA. Alla gånger har det kommit på natten när jag sovit och jag har alltså vaknat av smärtan.

Min migrän sitter oftast över ena ögat också, men på en större yta som sträcker sig mot tinningen. Ibland sitter migränen i pannan. Ibland blir jag helt däckad, grinfärdig och kräks nästan av smärtan, men den är mycket mycket bättre än vad den blir när jag fått Hortons.

Jag pratade med läkaren om det och det var han som sa att det antagligen är Hortons jag fått när jag haft dessa attacker. Nu händer det väldigt sällan som sagt så har inte grottat ner i det. Men man tror att man håller på att dö på riktigt.
 
Senast ändrad:
Det sitter i/runt ögat över ögonbrynet, går över lika fort som det kommer, typ 20-30 minuter. Och dom minuterna är HEMSKA. Alla gånger har det kommit på natten när jag sovit och jag har alltså vaknat av smärtan.
Inte gilla på värken alltså! Min värk är i hela huvudet. Kan hålla på i många många timmar 😭
 
Inte gilla på värken alltså! Min värk är i hela huvudet. Kan hålla på i många många timmar 😭

Ja migrän är fruktansvärt! Nu får jag oftast auramigrän, dvs jag ”tappar synen” innan och tar jag medicin direkt då så kan jag många gånger klara mig okej. Har fortfarande skitont, men jag ligger inte i ett tyst, mörkt rum med spyhinken bredvid iallafall.

Har blivit bättre när jag började skjuta upp mensen, och slutat jobba nätter. Mycket stress/hormonrelaterat i mitt fall gissar jag.
 
Ja migrän är fruktansvärt! Nu får jag oftast auramigrän, dvs jag ”tappar synen” innan och tar jag medicin direkt då så kan jag många gånger klara mig okej. Har fortfarande skitont, men jag ligger inte i ett tyst, mörkt rum med spyhinken bredvid iallafall.

Har blivit bättre när jag började skjuta upp mensen, och slutat jobba nätter. Mycket stress/hormonrelaterat i mitt fall gissar jag.
Jag har ingen fungerande hjälp. Lite hjälp av ajovy men inget mot attacker då de väl kommer. Ingen synaura.
 
Jag har ingen fungerande hjälp. Lite hjälp av ajovy men inget mot attacker då de väl kommer. Ingen synaura.

Men vad hemskt! Jag har provat mycket utan något resultat, men tillslut så hittade jag rätt, diklofenak och imigran, använder nässpray men har även pennor man trycker in i låret på recept, men dom har jag inte hämtat ut.

Jag har ingen fungerande hjälp. Lite hjälp av ajovy men inget mot attacker då de väl kommer. Ingen synaura.
 
Nej det finner jag inget intresse i.

Tänkte faktiskt på andra tråden när jag läste om en man som blev psykotisk på cannabis och högg i hjäl sin flickvän, tror han friades från mord och fick för dråp eller hur det var.
Man blir inte psykotisk av att röka en gång. Har man fallenhet för psykoser verkar det som om ett högt intag under längre tid eventuellt kan utlösa detta. Men psykoser debuterar väl vanligtvis i samma ålder som de flesta testar att röka så frågan är om man hade klarat sig helt utan psykoser om man låtit bli att röka?

Min kunskap är inte färsk ska sägas, pappa har jobbat mycket med missbrukare men det var 20 år sedan. Det kanske har kommit nya rön.
 
Man blir inte psykotisk av att röka en gång. Har man fallenhet för psykoser verkar det som om ett högt intag under längre tid eventuellt kan utlösa detta. Men psykoser debuterar väl vanligtvis i samma ålder som de flesta testar att röka så frågan är om man hade klarat sig helt utan psykoser om man låtit bli att röka?

Min kunskap är inte färsk ska sägas, pappa har jobbat mycket med missbrukare men det var 20 år sedan. Det kanske har kommit nya rön.
Ett "problem" med cannabisen idag är att det är väldigt förädlad växt med olika "strains", där man har förstärkt olika egenskaper och den är ofta mycket mer potent jämfört med rökat på 60-70 talet.
 
Man blir inte psykotisk av att röka en gång. Har man fallenhet för psykoser verkar det som om ett högt intag under längre tid eventuellt kan utlösa detta. Men psykoser debuterar väl vanligtvis i samma ålder som de flesta testar att röka så frågan är om man hade klarat sig helt utan psykoser om man låtit bli att röka?

Min kunskap är inte färsk ska sägas, pappa har jobbat mycket med missbrukare men det var 20 år sedan. Det kanske har kommit nya rön.
För mig kvittar det varken bu eller bä. Jag ser inget intressant i att testa, för mig faller det under ovettigt.
 
Skulle antagligen ta det om jag får det på recept av läkare, men inte för "eget bruk". Blir så påverkad av allt ifrån värktabletter till alkohol så jag hade nog varit lite rädd för exakt hur mycket det skulle påverka mig.
 
Ett "problem" med cannabisen idag är att det är väldigt förädlad växt med olika "strains", där man har förstärkt olika egenskaper och den är ofta mycket mer potent jämfört med rökat på 60-70 talet.
Skunk fanns väl tidigt men ja det är klar skillnad på olika sorter. Menar du att det faktiskt är möjligt att användaren blir psykotisk av att röka en gång med de nya sorterna?
 
För att svara på ursprungsfrågan så har jag rökt ganska många gånger och det hade kanske blivit lite mer om det var lagligt. Men det är väldigt väldigt sällan jag känner att jag har lust öht. Det är inte riktigt "min" drog och jag tycker att det är svårt att dosera. Ett litet bloss kan göra mig mycket mer påverkad än jag har lust att bli så därför avstår jag i princip alltid. Hade en bekant för 10+ år sedan som odlade lite eget, den sorten var väldigt behaglig. Man blev skönt avslappnad i hela kroppen men fortvarande vaken i huvudet. Hade jag kunnat beställa det i en butik hade jag nog använt istället för smärtstillande eller för att sova riktigt gott. Det är ju betydligt farligare för kroppen med alkohol och det är en produkt jag använder flera gånger i veckan.
 
Ett "problem" med cannabisen idag är att det är väldigt förädlad växt med olika "strains", där man har förstärkt olika egenskaper och den är ofta mycket mer potent jämfört med rökat på 60-70 talet.
Varför är det ett "problem" att veta exakt vad du kan förvänta dig för effekt av det?

Att 60-70-80-90-00-10-20-talets cannabis ute på gatan kan vara precis vad som helst är väl ett större problem imho.
 
I medicinskt syfte, absolut. Annars, nej. Jag tycker mest det är sorgligt att människan känner sånt stort behov av att ta nån form av drog eller rusmedel för att kunna ha trevligt på fester.
Det här skaver lite. Vad är det sorgliga med att vilja krydda tillvaron lite? Jag tillhör skaran som tycker det är rätt skönt att känna effekten ett annat berusningsmedel, alkohol och tycker absolut att det är roligare att vara social med ett par öl i kroppen. Men roligare i just den stunden betyder inte att jag saknar förmåga att ha roligt utan alkohol. Jag föredrar kanske andra aktiviteter, men kan absolut ha roligt på fest utan alkohol. Det blir bara inte lika roligt. Är det sorgligt? Eller vänd på det, varför väljer du att inte ha ännu roligare? Det är kanske det som är sorgligt?

Alternativ 2. Tack men nej tack, det är inte något för mig.
 
Det här skaver lite. Vad är det sorgliga med att vilja krydda tillvaron lite? Jag tillhör skaran som tycker det är rätt skönt att känna effekten ett annat berusningsmedel, alkohol och tycker absolut att det är roligare att vara social med ett par öl i kroppen. Men roligare i just den stunden betyder inte att jag saknar förmåga att ha roligt utan alkohol. Jag föredrar kanske andra aktiviteter, men kan absolut ha roligt på fest utan alkohol. Det blir bara inte lika roligt. Är det sorgligt? Eller vänd på det, varför väljer du att inte ha ännu roligare? Det är kanske det som är sorgligt?

Alternativ 2. Tack men nej tack, det är inte något för mig.
+ det faktum att allt cannabisanvändande inte är i syfte för rus, utan även för tex koncentration, fokus - somliga för sexuell stimulans (tex i gel/glid), eller avkoppling. Människor som haft dental aftös använder tandkräm med hampa/cbd/THC för smärtlindring och läkeprocess. Reumatiker som använder cannabis-salva på onda leder och upplever stor hjälp, osv.

Jag tycker att många här har naiv bild av vad cannabis är och hur det brukas idag 2021.
 
Det här skaver lite. Vad är det sorgliga med att vilja krydda tillvaron lite? Jag tillhör skaran som tycker det är rätt skönt att känna effekten ett annat berusningsmedel, alkohol och tycker absolut att det är roligare att vara social med ett par öl i kroppen. Men roligare i just den stunden betyder inte att jag saknar förmåga att ha roligt utan alkohol. Jag föredrar kanske andra aktiviteter, men kan absolut ha roligt på fest utan alkohol. Det blir bara inte lika roligt. Är det sorgligt? Eller vänd på det, varför väljer du att inte ha ännu roligare? Det är kanske det som är sorgligt?

Alternativ 2. Tack men nej tack, det är inte något för mig.

Varför skulle jag ha ännu roligare med alkohol i kroppen? Och dagen efter är definitivt inte ännu roligare än om jag inte dricker. Enda som möjligtvis skulle göra att alkohol behövs, är för att ha tålamod med de som dricker alkohol.
Det får skava hos dig, det är inget som ändrar min åsikt. Jag både ser och läser hur mycket droger och alkohol påverkar, det räcker för mig.
 
Men vad hemskt! Jag har provat mycket utan något resultat, men tillslut så hittade jag rätt, diklofenak och imigran, använder nässpray men har även pennor man trycker in i låret på recept, men dom har jag inte hämtat ut.
Pennorna hade jag för typ tio år sedan utan resultat. Imigran nässpray och all världens opiater är testade.
 
Varför skulle jag ha ännu roligare med alkohol i kroppen? Och dagen efter är definitivt inte ännu roligare än om jag inte dricker. Enda som möjligtvis skulle göra att alkohol behövs, är för att ha tålamod med de som dricker alkohol.
Det får skava hos dig, det är inget som ändrar min åsikt. Jag både ser och läser hur mycket droger och alkohol påverkar, det räcker för mig.
Du missar poängen helt.

Dessutom: mår man dåligt dagen efter har man druckit för mycket. Det finns liksom ett mellanting mellan noll alkohol och ett helrör starksprit.
 
Du missar poängen helt.

Dessutom: mår man dåligt dagen efter har man druckit för mycket. Det finns liksom ett mellanting mellan noll alkohol och ett helrör starksprit.

Det finns folk som mår dåligt av bara lite alkohol. Liksom. Vi är olika känsliga. Liksom.
Uppenbarligen har vi olika syn på behovet av att dricka alkohol, det ser jag inte som nått konstigt alls.
 
På tema cannabis och psykos:

Associationen mellan vanlig cigarettrökning och utvecklandet av psykossjukdom är jätte, jättemycket starkare än sambandet cannabis och psykossjukdom. Jag har läst flera studier där 80 - 90 % av de som får en schizofrenidiagnos har varit regelbundna tobaksrökare. Högsta tal jag sett gällande cannabis har varit typ 50 %, och då har det inte varit regelbundet rökande utan "har du testat". Eftersom många har testat, ja, givetvis kommer den siffran vara hög. Sen finns det ju studier som visar på ett högre samband mellan långvarigt, dagligt bruk av högpotent cannabis och en förhöjd risk att utveckla psykossjukdomar.

Men det är ju associationsstudier och säger ingenting om dess faktiska effekter. Så istället för att ha en helt obefogat oro för att bli knäpp på första blosset kan man ju fundera över vilka gemensamma sårbarheter personer som röker cigg och utvecklar psykossjukdom och personer som röker cannabis och utvecklar psykossjukdom har. Stress, migration, boende i utsatta områden, mobbing är också riskfaktorer för psykossjukdomar. Ärftlighet för psykos är dessutom jättehög (!) och man kan ju också ställa en fråga om det är så att personer som senare får en faktiskt psykossjukdomsdiagnos börjar röka cigaretter och/eller cannabis för att hantera tidiga symtom.

Och det här med cannabis som en gateway-drog... den skulle inte vara mer gateway-drog än socker., alkohol och tobak om det var legaliserat. Man måste verkligen skilja på "jag har en sårbarhet för beroende och cannabis är det första steget då det är lättast att få tag på" och villfarelsen "jag testar en gång och det kommer sluta med att jag tar heroin".
 
Jag har rökt cannabis som tonåring och även som vuxen. Men det är inget för mig faktiskt.

Är uppvuxen i en familj som rökte regelbundet och även drack alkohol. Alkoholen var för mig betydligt värre och människor blev våldsamma. Cannabisen var lugnet hemma. Då visste jag att det inte blev något bråk. Sorgligt men sant.

Cannabis i medicinsk syfte, absolut. Men inte för eget bruk.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 264
Senast: SiZo
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 884
Senast: Sharpless
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp