Skulle du passa till att jobba på regeringskansliet?

Skulle du fungera att jobba i regeringskansliet?

  • Ja

    Röster: 40 56,3%
  • Nej

    Röster: 28 39,4%
  • Vet ej

    Röster: 3 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    71
  • Omröstning stängd .
Jag har senaste sex åren jobbar som kommunal tjänsteman och jobbar nu på Regionen (alltså sjukvården - men som tjänsteman). Älskar det och skulle nog trivas jättebra på regeringskansliet - så himla spännande med politiskt styrda organisationer :)
 
Jag hade inte passat men det är för att jag helt enkelt inte har den kompetensen eller det driv som behövs. Jag tror att arbeten som jobben är anpassade för är jättespännande om man har rätt förutsättningar. Att projektleda införandet av ett EU-direktiv i den svenska lagstiftningen t ex.
 
Jag hade inte passat men det är för att jag helt enkelt inte har den kompetensen eller det driv som behövs. Jag tror att arbeten som jobben är anpassade för är jättespännande om man har rätt förutsättningar. Att projektleda införandet av ett EU-direktiv i den svenska lagstiftningen t ex.
Testet verkar kanske bra på att sortera agnarna från vetet. I det här fallet tillhör jag tryggt agnarna, liksom förmodligen med 90% av motsvarande tester för andra jobbtyper. Passar inte, vill inte, kan inte.
 
Testet verkar kanske bra på att sortera agnarna från vetet. I det här fallet tillhör jag tryggt agnarna, liksom förmodligen med 90% av motsvarande tester för andra jobbtyper. Passar inte, vill inte, kan inte.

De som arbetar med den här typen av frågor är ofta jurister som har kommit en bra bit i sina karriärer. Ofta gör man några år som handläggare/utredare på regeringskansliet som en del i sin domarutbildning.
 
De som arbetar med den här typen av frågor är ofta jurister som har kommit en bra bit i sina karriärer. Ofta gör man några år som handläggare/utredare på regeringskansliet som en del i sin domarutbildning.
Förstår det, var lite av min poäng. Skulle mitt jobb/yrke beskrivas i ett liknande test skulle nog de allra flesta dissa det och bli matta av det. Bland annat för att man behöver 5 års specifika studier på högskolan för att ens förstå vad det är. Trots att det är världens bästa jobb!
 
Förstår det, var lite av min poäng. Skulle mitt jobb/yrke beskrivas i ett liknande test skulle nog de allra flesta dissa det och bli matta av det. Bland annat för att man behöver 5 års specifika studier på högskolan för att ens förstå vad det är. Trots att det är världens bästa jobb!

Ja precis, tänkte skriva det, att ditt jobb ju är helt annorlunda.
 
Jag har haft ett väldigt liknande jobb tidigare, men i en annan typ av politisk organisation, så inte så förvånande att de tydligen var intresserade av mig :p Svarade "rätt" på de flesta frågorna, men mycket av det berodde ju inte på min personlighet eller vad man ska säga utan för att jag erfarenhetsmässigt vet vad som är rätt och självklart skulle gjort så då.

Är dock inte så sugen på jobb på regeringskansliet. De var det "politiska" i mitt förra jobb som jag gillade absolut minst :D
 
Som av en händelse så skulle jag passa ypperligt, med det enda undantaget att kunna flänga till Bryssel på begäran (och, gissar jag, i övrigt mycket Stockholmsbaserat). Ett jobb på regeringskansliet var en gång den mest självklara fortsättningen i mitt yrkesliv, men längtan hem till Skåne och ett liv på landet tog över framför den strikt yrkesmässiga vägen.

Tjänsten jag har just nu har ändå en hel del beröringspunkter med att plöja ibland enorma betänkanden och vaska fram och redovisa det eventuellt väsentliga för min del av rättsväsendet. Jag förstår att inte alla skulle älska det men jag är nästan alltid mycket nöjd. :)
 
Kul att du gjorde vårt quiz! Vi hoppas att du blev nyfiken och vill veta mer om oss, för vi är nyfikna på dig. Gå in och läs mer – och sök bland våra lediga jobb –

:nailbiting:
 
Arbetssättet skulle passa mig. Åka till Bryssel med kort varsel, omprioritera uppgifter lite hopp som happ dom dyker upp osv.
Är typ vardag för mig som det är nu. Om man byter ut Bryssel mot olika svenska städer som ligger inom typ 30 mil från mig så kan det ske idag. "Kan du åka dit imorgon/ idag? "

Sen är mitt yrke inte alls aktuell för regeringskansliet. Så faller bort på det direkt.
 
Jag har både praktiserat och jobbat en sväng på regeringskansliet och gjort en tur i Bryssel och även om jag älskade alla kompetenta kollegor och känslan av att vara där viktiga beslut fattas så vet jag numera att jag absolut inte passar för den sortens jobb. Det jag kickar på är konkret problemlösning, snabba puckar och jag vill känna att jag kan driva något framåt på ett sätt som inte funkar när allt ska på gemensam beredning och ens frågor kan begravas i ett bakvatten av politiskt ointresse, kontrovers eller helt enkelt andra prioriteringar.
 
Jag fick alla rätt förutom på frågan om att åka till Bryssel. Måste ju tänka på katten!
Men förutom att jag tydligen har rätt tänk kan jag exakt noll om politik, så jag skulle förmodligen vara konstant clueless.
Gillar dessutom inte politik så är inte intresserad av att jobba med det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 306
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 998
Senast: Vassi
·
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp