Skulle du våga resa till Turkiet?

Silencer

Trådstartare
Oroligheterna i Turkiet verkar bara öka... Tom turistorterna Alanya och Side är drabbade av diverse attentat/tumult.
UD avråder att resa till området som gränsar mot syrien.
Resebolagen säger att det inte är nån fara att åka men uppmanar ändå till försiktighet och att undvika folksamlingar osv. Känns ju lite dubbel att säga att det är säkert men ändå ge uppmaningar att undvika vissa saker.
Jag behöver råd, perspektiv...

Skulle du våga åka till Side?
 
Oroligheterna i Turkiet verkar bara öka... Tom turistorterna Alanya och Side är drabbade av diverse attentat/tumult.
UD avråder att resa till området som gränsar mot syrien.
Resebolagen säger att det inte är nån fara att åka men uppmanar ändå till försiktighet och att undvika folksamlingar osv. Känns ju lite dubbel att säga att det är säkert men ändå ge uppmaningar att undvika vissa saker.
Jag behöver råd, perspektiv...

Skulle du våga åka till Side?

De säger samma sak om Thailand, undvik gränsen mot Malaysia och undvik stora folksamlingar. Dit åker folk utan betänkligheter.

Jag skulle inte åka till Turkiet, jag skulle inte njuta av semester och samtidigt veta vad som pågår.
Jag skulle hellre skänka det ekonomiska överskottet till läkare utan gränser.
Skulle jag välja att resa, varför inte Paris eller dylikt istället. God mat, fantastiska sevärdheter.
 
Jag säger ungefär samma sak. Hur vackert och fascinerande landet än är så har det en regim, yttrandefrihet, pressfrihet och rättssäkerhet mm som gör att jag inte vill åka dit normalt sett. Och i nuläget blir det ännu mindre intressant, så svaret blir nej.
 
Det var bara åsikter angående säkerhetsläget jag var ute efter. Visst finns det andra anledningar till att välja att inte åka dit men vi räknar bort dom i den här tråden.
Frågan är: Skulle du våga åka till Side trots oroligheterna som pågår i Turkiet?
 
Det var bara åsikter angående säkerhetsläget jag var ute efter. Visst finns det andra anledningar till att välja att inte åka dit men vi räknar bort dom i den här tråden.
Frågan är: Skulle du våga åka till Side trots oroligheterna som pågår i Turkiet?

Sagt i all välmening: Du kan inte bestämma vad som ska räknas bort eller inkluderas i tråden. Folk kan ha synpunkter, men du har självfallet rätt att göra vad du gör med den informationen.
 
Oroligheterna i Turkiet verkar bara öka... Tom turistorterna Alanya och Side är drabbade av diverse attentat/tumult.
UD avråder att resa till området som gränsar mot syrien.
Resebolagen säger att det inte är nån fara att åka men uppmanar ändå till försiktighet och att undvika folksamlingar osv. Känns ju lite dubbel att säga att det är säkert men ändå ge uppmaningar att undvika vissa saker.
Jag behöver råd, perspektiv...

Skulle du våga åka till Side?

Jag har varit två gånger till Side men skulle inte åka dit på semester nu med de här oroligheterna.
 
Oroligheterna i Turkiet verkar bara öka... Tom turistorterna Alanya och Side är drabbade av diverse attentat/tumult.
UD avråder att resa till området som gränsar mot syrien.
Resebolagen säger att det inte är nån fara att åka men uppmanar ändå till försiktighet och att undvika folksamlingar osv. Känns ju lite dubbel att säga att det är säkert men ändå ge uppmaningar att undvika vissa saker.
Jag behöver råd, perspektiv...

Skulle du våga åka till Side?

Inte i vanliga fall (pga det känns fel rent etiskt och moraliskt) och definitivt inte nu.
 
Det känns inte så roligt alls att åka dit, men vad gör man när resan är bokad och betald sen länge...
 
Dom erbjuder inget om att ifall man känner sig osäker så får man pengar tillbaks? Avbokningsskydd?
 
Jag skulle aldrig åka till Turkiet (särskilt inte som läget är nu) och försöker febrilt och utan nån riktig respons få mina föräldrar som bokat resa dit att inse allvaret och boka om... :(
 
Spelar ingen roll för mig vart jag reser, större risk att bli skadad/dödad av ett rattfyllo eller knarkare i Sverige en att något skulle hända på en semester i utlandet ...
 
Jag hade kunnat tänka mig att åka till de länderna om det fanns ordentliga skäl, på semestern åker jag hellre till platser där det inte är oroligheter, annars är risken att det inte blir mycket till semester.
 
Oroligheterna i Turkiet verkar bara öka... Tom turistorterna Alanya och Side är drabbade av diverse attentat/tumult.
UD avråder att resa till området som gränsar mot syrien.
Resebolagen säger att det inte är nån fara att åka men uppmanar ändå till försiktighet och att undvika folksamlingar osv. Känns ju lite dubbel att säga att det är säkert men ändå ge uppmaningar att undvika vissa saker.
Jag behöver råd, perspektiv...

Skulle du våga åka till Side?

Nej. Jag har aktivt undvikit Turkiet som resmål i flera år då jag inte fått tillräckligt stabila vibbar därifrån. Skulle absolut inte åka till Turkiet som situationen ser ut idag.
 
Det känns inte så roligt alls att åka dit, men vad gör man när resan är bokad och betald sen länge...

Det finns en mycket enkel sak att göra om det inte känns roligt att åka - stanna hemma! Jag förundras ständigt över rapporter i media där resenärer uttrycker oro för att resa. Resan må vara betald men det är ändå inte så att resebyrån tvingar iväg folk? Visst, man förlorar pengar men vad är det jämfört med att vara rädd och osäker?

Resebolagen ställer aldrig in förrän UD avråder, men att göra som @Snurrfian föreslår bör vara en väg. Mitt förslag är att utforska den.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
760
N
Övr. Barn Funderar att boka en resa till Turkiet nästa år, i slutet av Maj eller början av juni (när hästarna börjat gå ute, och resepriserna...
Svar
1
· Visningar
1 468
Senast: Spirit
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 455
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp