Skulle ni åka med på kick-offen?

ingensomjag

Trådstartare
Jag har ett problem. I veckan fick jag reda på att vi ska iväg med jobbet, min spontana tanke var NEJ!!! Sa till min chef att jag skulle kolla om jag kunde det datumet och fick till svar "vaddå kan? Det är klart du ska med!".

Grejen är den... att jag är ensam tjej och känner mig obekväm med det. Vi var på en ren nöjesresa för ett halvårsen med jobbet. Det slutade med att en (gift!) kollega hoppade ner i min säng och började ta på mig utanpå kläderna. Mellan benen och så, började även "leka" med troskanten och så. Jag sa till honom att gå och efter en stund gjorde han det. Inget allvarligt hände. Jag berättade detta för en annan kollega morgonen efter och han vita bara bort det och försvarade kollegan med att han var "full och kåt".

Jag kan tillägga att denna kollega som gjorde detta är underbar i vanliga fall. Han är sjukt grym på det han gör, uppskattad av alla. Han har lärt mig massor och vi har haft roligt ihop när vi jobbat. En toppenkille helt enkelt. Så händer detta. Han blev uthyrd strax efter att detta hände och jag har inte sett honom sen dess och han ska inte med på denna resan nu. Hade vi fortsatt jobba ihop hade jag letat nytt jobb.

Men jag blev så chockad, att denna kollegan kunde göra detta. Jag som hade respekterat honom och sett upp till honom. Nu ser jag honom bara som en liten lort, patetisk är han. Det sista jag vill är att uppleva detta igen. Jag bestämde mig för att aldrig mer supa med kollegorna, aldrig vara med på en after work eller så igen. Jag vill ha den "fina" bilden av mina kollegor. Jag vet att långt ifrån alla blir "på" när dom dricker, men jag har inte lust att få veta vilka som kan tänkas bli så. Jag säger inte detta av fördomar, utan av erfarenhet från andra gånger på tidigare jobb med.

Så detta med den nya resan slog ner som en bomb. Alla var jättepositiva och ville att alla skulle med (ingen på jobbet vet om händelsen på förra resan, han jag berättade för har slutat.). Dessutom är det ett vattenland vi ska till och bo på hotell. Jag hatar min kropp, har inte sola/badat en enda gång i sommar för jag inte vill visa min kropp. Att då gå runt i bikini som ensam tjej med mina kollegor som innan bara sett mig i heltäckande kläder? Det känns inte lockandes alls.

Dessutom så är vi 22 som är bjudna och det är bokat 11 rum med dubbelsäng. Om alla kommer måste jag dela säng med en kollega. Det spelar inte så stor roll egentligen, för isf kommer jag lägga mig på soffan eller golvet. Men dom har varit tydliga med att det är bara om alla ska med, annars är jag den första som får eget rum.

Men jag vet inte hur jag ska göra. Det kommer pratas mycket om denna resa både innan och efter, om jag inte ska med måste jag komma med en hållbar ursäkt. Ska jag eller ska jag inte? Spontant så vill jag inte, ta den enkla vägen och bara säga nej. Men samtidigt kanske det blir skoj? Vilket jag har svårt att tro, iaf när vi ska bada. Men sen, när vi käkar middag, alla skrattar och pratar och är nöjda.

Men samtidigt har cheferna lagt ner mycket tid på att hitta på något roligt, ansträngt sig mycket för att hitta något som alla kan tänkas gilla. Satt ett datum långt fram så alla ska kunna planera in det och kunna vara med. Som jag skrev tidigare känner jag mig obekväm med att vara ensam tjej och det känns som om jag inte hänger med och nu kommer jag känna mig ännu mer utanför (eller snarare att jag inte passar in) om jag inte följer med. Samtidigt kan jag tänka att kollegorna uppskattar en "grabbresa", men det vet jag inte.

Måste bara skriva av mig, vet inte hur jag ska göra... Eller allt pekar åt att jag inte ska med, men vill gärna höra andras reflektioner.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jag är inte heller bekväm med att bli full bland kollegor, är generellt sett obekväm med att vara onykter med några andra än mina närmaste vänner. Detta eftersom jag vet hur JAG blir :).

Funderar också på om jag ska låta bli att fara på vår kick-off med övernattning (blandat killar och tjejer)... eller om jag ska fara, men vara nykter... jag har mycket åsikter som jag helt enkelt håller tyst om för fredens skull, men om jag är onykter kommer jag inte kunna hålla mig om vissa personer kommer nära mig som jag inte vill ha nära mig. Och vill inte ha obekväma kontors-draman.

I ditt läge hade jag nog faktiskt inte farit. Jag hade varit superjätteobekväm, speciellt det där med dubbelrummen. Undvik, eller säg till chefen att du inte känner dig bekväm med upplägget. Se åtminstone till att få ett enkelrum om du far.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

hade jag varit du hade jag aldrig följt med på det där!!! det är inte okej at tbete sig så bara för att det är firmafest!
jag har själv jobbat i 5 år som ensam tjej på ett ställe och det är skitjobbigt! speciellt på events m.m.
Jag tycker verkligen INTE att de har ansträngt sig för att hitta på något som alla ???? gillar... säg nej! stå på dig lite!

säg att du inte tycker sånt är roligt. sen får du nog fundera på om du ska ha kvar det där jobbet? är det värt det??
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Äh, gå o sola ett par ggr i veckan, vaxa dig och piffa till dig så känner du dig snygg i bikini?

Jävligt tråkigt med den där kollegan!
Men varför inte putta bort honom innan han hunnit börja ta på dig? :cautious:
Skulle en man HOPPA ner i min säng så reagerar man ju snabbare än att han hinner in under trosorna?
Då är det bara att bli förbannad och se till att personen drar INNAN han kommer så långt?


Jag hade absolut åkt med mina ARBETSKAMRATER på kick off, det är ju det som gör alla blir tighta!

Könner du dig blyg och obekväm bland män kanske du skall byta jobb.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Men så puckat av din chef att hitta på något på ett vattenland och sen ha dubbelrum!?
Han borde förstå att det blir obekvämt för dig som ensam tjej!

Vår första firmafest innebar bad i badtunna och jag förklarade för chefen hur jag kände privat men gick ändå (han insisterade) och det var faktiskt fler som inte badade :)

Jag höll mig ifrån de flesta firmafester i början just pga att jag är ensam tjej och det kändes obekvämt men nu har jag varit med flera gånger (mina kollegor har tjatat lite) och det har varit riktigt kul :)
Visst förekommer det att vissa stöter på en men jag säger bara ifrån.

Händelsen du var med om är verkligen INTE okej. Han skulle inte kommit in på ditt rum alls.

Om jag vore du skulle jag prata med chefen enskilt och sen hade jag inte följt med :( just pga upplägget. Synd dock, din chef borde veta bättre
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jag hade åkt, men i och med hur du kkänner, krävt eget rum. Det borde din chef förstå om du är ensam tjej. Och Ang onyktra kollegor så äter man middag, dricker själv inget och därefter tackar för sig och beger sig till sitt rum.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jävligt tråkigt med den där kollegan!
Men varför inte putta bort honom innan han hunnit börja ta på dig? :cautious:
Skulle en man HOPPA ner i min säng så reagerar man ju snabbare än att han hinner in under trosorna?
Då är det bara att bli förbannad och se till att personen drar INNAN han kommer så långt?

Åh, så smart. Tänk att varenda våldtäktsoffer i världen missat att tänka på det.

Tjejen blir sexuellt ofredad av en kollega och du tycker att hon ska byta jobb om hon inte pallar trycket?
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Det där gör mig förbannad! Ta inte mina ord och sätt in dom i en HELT ANNAN situation! :yuck::wtf:

Jag tänkte mig in i hennes situation och ligger jag i sängen (dessutom med kläder på?!) så skulle jag hinna putta bort en full kollega och undra vad fan han håller på med? Det är ju inget monster, det är en av hennes kollegor som hon dessutom verkligen tyckte om! (innan i alla fall)


Nej, jag menade om TS inte känner sig bekväm med att vara enda kvinnan på sin arbetsplats kanske hon borde byta jobb till ett där det är större fördelning mellan könen.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Så där illa som den där kollegan betede sig tror jag inte många gör. Du får ryta i lite fortare. Skulle någon försöka något sådant på mig skulle dom få reda på att dom gjorde fel extremt fort.

Dock tycker jag inte att det är okej att 11 dubbelrum har bokats det skulle jag prata med chefen om. Vet inte ens om jag skulle vilja ligga i en dubbelsäng med en annan kollega ens om det är samma kön. Dela rum ja visst, men enkelsängar tack och då ska det vara samma kön annars skulle jag kräva eget rum.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Det är inte en HELT ANNAN situation. Alla våldtäkter är inte överfallsvåldtäkter, det finns helt garanterat liknande situationer som slutat i regelrätt våldtäkt.

Du kan inte sätta dig in i hennes ställe och veta hur du skulle gjort eftersom du inte vet vad som hände. Kanske blev hon med all rätt så jävla paff av att en kollega som verkat hyvens helt plötsligt tappat all sans och vett och oombedd hoppar i hennes säng att hon i ren chock inte ens reagerade.
Oavsett så är det aldrig någonsin okej att ifrågasätta kvinnans agerande i en sådan situation. Det är lika illa som "hade du för kort kjol"-argumentet.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jisses, jag orkar knappt svara.
Jag skrev UTIFRÅN MIG SJÄLV och TS inlägg, har inte lagt en åsikt åt en annan situation.

Men med tanke på att TS skriver "Det slutade med att en (gift!) kollega hoppade ner i min säng och började ta på mig utanpå kläderna. Mellan benen och så, började även "leka" med troskanten och så." tyder det på att TS är en väldigt omogen och oerfaren människa.

Dessutom gick ju kollegan när hon sa till att hon inte var intresserad, han våldtog henne inte.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Om vi åker med jobbet är det ALLTID enkelrum, varför skulle jag vilja bo med nån annan oavsett kön..?

Gå efter din känsla, vill du inte så vill du inte. Jag har ärligt talat aldrig fattat grejen med att åka iväg så med jobbet, jag umgås så med mina vänner, inte med jobbet...
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

"Det slutade med att en (gift!) kollega hoppade ner i min säng och började ta på mig utanpå kläderna. Mellan benen och så, började även "leka" med troskanten och så." [/I] tyder det på att TS är en väldigt omogen och oerfaren människa.

:eek:

Vad gör TS till en OMOGEN och OERFAREN människa i den situationen?

Om någon hoppar ner i min säng när jag är trött och halvsovandes...
inte fan är det säkert att jag direkt hinner reagera på någonting så totalt oväntat som det måste varit för TS.

edit: Bara för att han inte stoppa in någonting betyder inte att det är okej att göra något! Något som inte TS ville och som hon inte sagt var OK.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Och för de som inte vill visa sig i bikini är det sällan så att en jävla vaxning räcker.

Du är en av de som behöver få mer vetenskap om världen utanför dig och växa upp.

ingensomjag:
Hade ALDRIG åkt på en kick-off med bara män, jag AVSKYR fulla män. Även min egen när han kommer till en viss gräns.
Du behöver inte åka. I värsta fall kan du bli "sjuk" den helgen om du inte orkar säga nej direkt.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Det slutade med att en (gift!) kollega hoppade ner i min säng och började ta på mig utanpå kläderna. Mellan benen och så, började även "leka" med troskanten och så. Jag sa till honom att gå och efter en stund gjorde han det. Inget allvarligt hände.

Jag skulle såklart lagt lite mer energi på att skriva detta. Trodde inte det skulle bli så mycket rabalder kring detta då det bara var lite bakgrundsinformation.

Men kan försöka förklara lite bättre så folk kan lugna ner sig lite.

Jag kunde puttat ut honom redan när han la sig i sängen men jag tänkte inte alls i dom banorna då. Jag insåg själv att jag kunde reagerat starkare och därför har jag inte gjort någon stor scen av detta. Det var ingen som märkte att det hänt och jag har inte sagt det till någon mer en för en kollega.

Jag har aldrig påstått att kollegan utsatt mig för något brott eller så. Bara sagt att jag tappat respekten för honom vilket jag har. I övrigt förutom det jag skrivit älskar jag mitt jobb och vill inte byta, men kan erkänna att jag kollar annonser ibland.

Jag tror aldrig att jag kommer komma i samma situation igen och om det skulle hända så vet jag nu att jag måste vara mycket tydligare och mer bestämd. Det är bara själva grejen att jag i min vildaste fantasi inte kan förstå att han kunde göra så. Därför är jag lite mer skeptiskt nu, speciellt när 7 av kollegorna har jag aldrig träffat innan (jobbar på ett annat kontor).

Tack för att någon kallade mig omogen och oerfaren, det var en mycket givande kommentar :meh:

Jag har funderat mycket om jag tänkte gå, hur jag skulle piffa upp min kropp. Grejen är att jag är inte jätteöverviktig, kanske lite mullig. Men mitt fett är sjukt fult fördelat och jag har celluliter. Jag har även fula blodkärl på ena låret o.s.v.

Jag vill tacka alla som gett bra svar på det jag frågat efter :bow:
Jag har bestämt mig nu för att inte gå, blir nog bäst så. Måste bara komma på en "giltig" ursäkt. Jag känner mig så fruktansvärt dum bara, nästan som att jag förstör genom att vara tjej (andra saker på jobbet med). Skulle aldrig kunna gå upp till chefen och säga som det är, att jag känner mig obekväm med det som dom har planerat. Må jag vara en mes men så får det vara.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Det är inte du som omogen och oerfaren, utan hen som skrev kommentaren. Och därigenom bevisar hur omogen och oerfaren hen är.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Inte en chans att jag åkt med utan ett eget rum, att tvingas dela rum med en av samma kön är illa nog men med en av motsatta på en jobbresa, nej tack. Det är också ogenomtänkt att ha en kickoff på ett sådant ställe med den ojämna könsfördelningen, det är som gjort för att känna sig obekväm, dålig planering.

Fråga chefen om han gillat att dottern/frun åkt på en liknade kickoff.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Vad i det du citerat tyder på att TS skulle vara omogen och oerfaren? Och vad hade det med resonemanget att göra? Du framställer det som om det skulle stå till grund för en poäng du har.
Om TS nu är det, omogen och oerfaren, så är det än mindre okej att du trycker ner henne för att hon inte ligger på helspänn i sängen, redo att med råstyrka sparka ut eventuella män som hoppar ner i sängen.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jag har aldrig påstått att kollegan utsatt mig för något brott eller så. Bara sagt att jag tappat respekten för honom vilket jag har. I övrigt förutom det jag skrivit älskar jag mitt jobb och vill inte byta, men kan erkänna att jag kollar annonser

Det skulle jag säga att han har, så länge du inte bjöd in honom i sängen och ville att han skulle tafsa på dig.

Poängen jag försökte göra var hur korkat resonemanget kring att du borde byta arbetsplats var. Som att tvinga det mobbade barnet att byta skola istället för mobbaren.
 
Sv: Skulle ni åka med på kick-offen?

Jobbar själv i en mansdominerad miljö, men ingen skulle tvingas att dela rum med en kollega av motsatt kön.

Jag tycker du ska säga till chefen att du som tjej inte vill dela rum med en manlig kollega, och om det inte går att fixa så vill inte du åka med.
Han har antagligen inte tänkt till ordentligt utan du är ju "en av grabbarna" i hans ögon.
Stå på dig!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 731
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 388
Senast: Mois
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp