Skulle ni ha åkt?

SaraXX

Trådstartare
Särbon fyller 50 i påsk. Jag har en plan men skulle vilja ha lite input. Skulle ni ha åkt eller avbokat pga smittläget?

När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera

Det vill säga inga sociala kontakter inplanerade, men oförutsedda händelser kan man ju inte gardera sig mot. Det är ju på en helg när många reser traditionellt, och till ett ställe dit jag antar att många kanske vill under våren. Förra våren vet jag att västkustbesökare kände sig rätt ovälkomna av de bofasta, och då vill jag inte åka. Vi behöver korsa en länsgräns.

Sabla smitthelvete som går åt fel håll.
 
Särbon fyller 50 i påsk. Jag har en plan men skulle vilja ha lite input. Skulle ni ha åkt eller avbokat pga smittläget?

När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera

Det vill säga inga sociala kontakter inplanerade, men oförutsedda händelser kan man ju inte gardera sig mot. Det är ju på en helg när många reser traditionellt, och till ett ställe dit jag antar att många kanske vill under våren. Förra våren vet jag att västkustbesökare kände sig rätt ovälkomna av de bofasta, och då vill jag inte åka. Vi behöver korsa en länsgräns.

Sabla smitthelvete som går åt fel håll.
Västkusten vt jag inte hur det är men i Skåne finns det inte längre en aversion mot besökare, skillnaden mot förra våren är att smittan nu är allmänt spridd i hela landet, innan var det fok kommande utifrån som spred smittan. Kommer det vara tätt med folk där hade jag nog avstått men att vandra i naturen låter inte särskilt riskabelt ur smittosynpunkt så jag hade åkt :)
 
Jag hade åkt. Det går utmärkt att följa alla restriktioner även på annan ort än sin hemort, och det finns inga rekommendationer från myndigheterna att stanna i sin region just nu mig veterligen (även om kvällspressen gärna skammar allt och alla). Det viktigaste är väl att man är helt symptomfri när man åker, sköter sig på plats och åker hem i sin bil snabbast möjliga om man nu skulle få symptom när man är där.
 
Senast ändrad:
Särbon fyller 50 i påsk. Jag har en plan men skulle vilja ha lite input. Skulle ni ha åkt eller avbokat pga smittläget?

När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera

Det vill säga inga sociala kontakter inplanerade, men oförutsedda händelser kan man ju inte gardera sig mot. Det är ju på en helg när många reser traditionellt, och till ett ställe dit jag antar att många kanske vill under våren. Förra våren vet jag att västkustbesökare kände sig rätt ovälkomna av de bofasta, och då vill jag inte åka. Vi behöver korsa en länsgräns.

Sabla smitthelvete som går åt fel håll.
Det du beskriver skulle jag förmodligen gjort, utifrån nuvarande kunskaps- och smittoläge.
(Hade jag börjat känna mig skruttig så hade jag tidigarelagt hemresan.)
 
Jag hade åkt. Det går utmärkt att följa alla restriktioner även på annan ort än sin hemort, och det finns inga rekommendationer från myndigheterna att stanna i sin region just nu mig veterligen (även om kvällspressen gärna skammar allt och alla). Det viktigaste är väl att man är helt symptomfri när man åker, sköter sig på plats och åker hem i sin bil snabbast möjliga om man nu mot skulle få symptom när man är där.
Det finns regionala restriktioner mot resor, i Västmanland tex tror jag, men inte här nu.

Ja jag tänker att det borde funka.
 
Västkusten vt jag inte hur det är men i Skåne finns det inte längre en aversion mot besökare, skillnaden mot förra våren är att smittan nu är allmänt spridd i hela landet, innan var det fok kommande utifrån som spred smittan. Kommer det vara tätt med folk där hade jag nog avstått men att vandra i naturen låter inte särskilt riskabelt ur smittosynpunkt så jag hade åkt :)
Ah, det låter ju bra om det är så.
 
Särbon fyller 50 i påsk. Jag har en plan men skulle vilja ha lite input. Skulle ni ha åkt eller avbokat pga smittläget?

När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera

Det vill säga inga sociala kontakter inplanerade, men oförutsedda händelser kan man ju inte gardera sig mot. Det är ju på en helg när många reser traditionellt, och till ett ställe dit jag antar att många kanske vill under våren. Förra våren vet jag att västkustbesökare kände sig rätt ovälkomna av de bofasta, och då vill jag inte åka. Vi behöver korsa en länsgräns.

Sabla smitthelvete som går åt fel håll.

Under de premisserna hade jag inte tvekat. Man smittar ju ingen eller blir smittad i sin egen bil... och som flera sagt, känner man sig krasslig är det ju bara att åka hem tidigare.
 
Jag hade åkt.
Vi ska göra en liknande semestertripp om några veckor. Kommer handla mat och allt hemma och inte besöka tex affärer eller restauranger i området vi ska till. Vi kommer vara i vårt boende eller utomhus endast.
Vi åker under förutsättningarna att vi är symtomfria.
 
Särbon fyller 50 i påsk. Jag har en plan men skulle vilja ha lite input. Skulle ni ha åkt eller avbokat pga smittläget?

När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera

Det vill säga inga sociala kontakter inplanerade, men oförutsedda händelser kan man ju inte gardera sig mot. Det är ju på en helg när många reser traditionellt, och till ett ställe dit jag antar att många kanske vill under våren. Förra våren vet jag att västkustbesökare kände sig rätt ovälkomna av de bofasta, och då vill jag inte åka. Vi behöver korsa en länsgräns.

Sabla smitthelvete som går åt fel håll.
Jag hade också åkt under de premisserna, eftersom det finns så goda förutsättningar att isolera sig socialt. Sen antar jag att det finns mer än en vuxen med körkort i bilen, för då är det bara att den som ännu är frisk sträckkör hem vid minsta symptom hos den andre :)
 
Jag hade också åkt under de premisserna, eftersom det finns så goda förutsättningar att isolera sig socialt. Sen antar jag att det finns mer än en vuxen med körkort i bilen, för då är det bara att den som ännu är frisk sträckkör hem vid minsta symptom hos den andre :)
Ja precis, det är ju vi två. Vi har 2,5 h bilresa så man ska ju bli oerhört sjuk oerhört snabbt om man inte ska hinna ta sig hem på den biten.

Tack för svar alla, skönt att ni verkar resonera som jag.
 
Ja, under den självklara förutsättningen att alla i sällskapet är friska.

Sedan vill jag slå ett slag för att titta om det går att handla mat online på orten som besöks eller kanske någon restuarang som erbjuder takeaway, företagen i besöksnäringen blöder verkligen och ska jag åka någonstans så vill jag försöka lämna lite pengar efter mig till de som kämpar mot klockan just nu.
 
Ja, under den självklara förutsättningen att alla i sällskapet är friska.

Sedan vill jag slå ett slag för att titta om det går att handla mat online på orten som besöks eller kanske någon restuarang som erbjuder takeaway, företagen i besöksnäringen blöder verkligen och ska jag åka någonstans så vill jag försöka lämna lite pengar efter mig till de som kämpar mot klockan just nu.
Ja det har jag faktiskt funderat på. Att se om det finns så att man kan beställa "hem" någon trevlig middag på ett vettigt sätt.
 
När: Från skärtorsdagen-påskafton
Var: Ö på västkusten
Hur: Eget boende med egen ingång, via airbnb, egen bil dit, egen mat med
Vad: Vandra i naturen och fotografera
Det jag saknar är vad som kommer hända på resan dit och hem.

Vi har 2,5 h bilresa så man...
Jag tror det svaret finns här - åka bil i 2½h utan att stanna klarar mer eller mindre alla av.
Så under dessa förutsättningar hade jag åkt.
 
Jag hade åkt. Det går utmärkt att följa alla restriktioner även på annan ort än sin hemort, och det finns inga rekommendationer från myndigheterna att stanna i sin region just nu mig veterligen (även om kvällspressen gärna skammar allt och alla). Det viktigaste är väl att man är helt symptomfri när man åker, sköter sig på plats och åker hem i sin bil snabbast möjliga om man nu skulle få symptom när man är där.

Det här skriver jag under på. Precis så!

Jag var för övrigt och vandrade runt på Klädesholmen häromveckan och passade då på att okynneshandla lite på lokala butiken för att som @Derivata säger lämna lite pengar efter oss. Vi kände oss precis lika välkomna som vanligt när vi är där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp