Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

hier

Trådstartare
Tittar på ett överlevnadsprogram på Netflix, och programledaren dumpas på diverse ställen på jorden för att visa hur man överlever. Bygger skydd, hittar mat och vatten osv. Han har alltid med sig kniv, vattenflaska och ibland flinta, men annars inget mer.

Hur många här har alltid en kniv på sig, egentligen? O_o Och flinta, liksom?

Om ni skulle ta er jacka och väska med sakerna som vanligtvis ligger däri, skulle ni klara er i vildmarken 2-4 dagar? Obs! Mobilen är fusk.

Mitt innehåll som ev kan komma till nytta:
- Vattenflaska har jag alltid med mig, är en törstig person :p
- Nycklar är det enda någorlunda vassa, men duger ju inte att skära saker med direkt
- Skor med skosnören
- Försvarets hudsalva
- Diverse papper och kvitton att använda som fnöske för eld
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

-Ungefær samma som dig, inte mycket av værde i min væska. Men ibland en stickning. Istællet før bebisklæder skulle jag kunna åstadkomma ett par extra strumpor till mig sjælv... møjligen. Men jag kør bil till och från Oslo ofta, det ær 17 mil. Kør øver en storskog næra grænsen, inte ovanligt annars heller att jag ær ute och kør på småvægar. Dærfør har jag med mig lite grejor i bilen. Kniv, två ciggtændare, en stor vattenflaska som tyværr brukar vara frusen på vintern... två filtar, liten spade, jeepdunk med 20 l etanol och lite "skræpgodis". Godiset har jag tænkt kan vara en energireserv ifall jag måste gå långt och det ær inte någon favoritsort så jag har inte svårt att låta det ligga. Jag tænker mig att det ændå skulle vara stor fara før att førfrysa føtterna om det ær ordentligt kallt. Visst, jag har rejæla storkængor hemma med plats før mycket strumpor men dom har jag ju inte med mig jæmt!
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Några dar, 2-5, har kniv men inga tändstickor. Ingen vattenflaska eller nåt att skopa vatten med. Så det är rätt kört.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Det mest nyttiga i en överlevnadssituation som jag alltid har med mig är nog glasögonen, de borde vara behjälpliga när man gör upp en eld. I övrigt är det nog rätt kört för mig i dagsläget är jag rädd. Stadsmänniska som jag är behöver jag inte direkt anpassa mina kläder till att vara praktiska :p
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Om ni skulle ta er jacka och väska med sakerna som vanligtvis ligger däri, skulle ni klara er i vildmarken 2-4 dagar? Obs! Mobilen är fusk.

Jag skulle vara varm och ha en bok att läsa. Det är tyvärr det. Som tur är har jag ofta en extra bok i reserv om jag läst mer än hälften i den jag läser. Om det var sommar kunde jag få användning av solglasögonen som alltid är i väskan.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Oj! Min väska innehåller det mesta :o

*pennskrin med , lite mynt, pennor, suddi och pennvässare
*block med en massa papper
*en bok (MYCKET viktigt :p)
*servetter
*två små plastpåsar
*kniv, gaffel, matsked och tesked, det finns så få av dem i skolan att jag inte vill stå utan...
*tågkortx3
*hänglås med nyckel
*månads"armbandet" från badhuset
*vattenflaska med vatten
*Alvedon
*Ipren
*Strepsils halstabletter
*Ipod
*deodorant
*batterier till hörapparaterna
*hörapparaterx2
*matlåda, diskad
*halsduk

Eftersom jag sitter i pyjamas så lär det bli kallt, men jag har varm vinterjacka och rejäla skor så jag fryser inte om fötterna! Reflexer finns på både jacka och väska.

Och jag dör ju inte av att gå hungrig några dygn, gissar jag. Jag skulle klara mig i vildmarken gissar jag. 2-4 dagar är ju inte så att man svälter ihjäl?
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Har en nödfallsväska i varje fordon.
Lite förbandsmateriel, En filt, en rulle staniol-papper, Kniv tändstickor o en rulle grov fisklina(o,50)etc.
Har använt den en vinter när en mopedist brutit benet.
Packade in honom i filten och rullade stanniolen runt honom. Ambulanskillarna skrattade gott när de kom och sade ngt om glittrande kåldolm...
Hade en bit pvc rör på flaket som vi klöv och fixerade benet med...
Ambulansen kom efter ca 45 minuter.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Eftersom jag vistas mycket ute i spenaten och bor på landet så är varma skodon och en vinteroverall alltid med i bilen liksom lite andra användbara verktyg, som KLAS (Kort Lätt Attack Spade), yxa, kniv och ett jägarkök med tillbehör och några nödransoner. Jag resonerar som så att det är inte säkert JAG blir stående obrukbar, det finns fler därute som kanske "åker nakna" och då kan det ju vara bra att åtminstonde kunna hjälpa en medmänniska i nöd som inte tänkt till.

Mina vänner kallar mig yrkesskadad, vänta bara tills ryssen invaderat landet.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

får jag bara ha bilen med mig fixar jag nog ett tag (om jag har medicinerna i väskan föstås).

I bilen finns värmeljus, tändstickor (i plastpåse), morakniv, mössa och handskar, ficklampa som man vevar igång, fleecefilt och armefilt, sittdyna. Ofta en massa pantflaskor och plastpåsar. Papper och servetter.

Min bil är min expanderade handväska :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

KL

Jag är lite fascinerad av hur många som räknar in sin bil i det man har "på sig". Det är väldigt långt ifrån mitt förhållande till min bil.

För övrigt skulle jag nog klara mig ett par dagar utan att dö av leda, bara det var hyfsat väder. Jag har nästan alltid något att läsa med mig, och ofta en vattenflaska och lite frukt.

Jag tror att jag förlitar mig på att jag inte kommer att bli strandsatt i vildmarken. :)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

I dagens samhälle är det ju inte ett dugg fachinerande att räkna in bilen när det gått åt pepparn för handen på hjärtat, hur många cyklar eller går långt ute i obygden och blir strandsatta? :)
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

I dagens samhälle är det ju inte ett dugg fachinerande att räkna in bilen när det gått åt pepparn för handen på hjärtat, hur många cyklar eller går långt ute i obygden och blir strandsatta? :)

Ja faktiskt.

Om man bor långt från goda kommunikationer - dvs måste ta bilen för att komma till buss och tåg - så är bilen liksom inräknad i det man har närmast till hands.

Bilen är förutsättningen för att jag ska kunna leva och bo som jag gör. Den är ett redskap, inte bara ett transportmedel.
sedan har jag ett väldigt innerligt förhållande till min bil, men det är en annan historia... :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Men seriöst, det är väl ingen sport att klara sig 3-4 dygn om man får ha med sig bilen?

Om jag kommer vilse är det troligast att jag har stallvästen på mig. I bästa fall har jag då med mig minst en rulle Polo Mints, en balkniv, en tändare samt mina varma handskar om jag inte redan har på mig dem. Och så nyckelknippan.

Jag kommer att frysa, jag kommer att vara hungrig. Men klarar mig gör jag nog. Jag kan bygga ett vindskydd, tända en eld och samla vatten. Inte helt hopplös på vilda växter. Om jag drar sönder strumpan får jag en fiskelina, och nyckelringen kan bli en krok.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Fast också kan man fråga sig hur lätt det är att bli strandsatt i delar av Sverige, i Skåne går det inte att tvingas vara i vildmarken i 2-4 dagar. Man behöver inte gå många km innan man kommer till närmaste hus och kan få hjälp. Det är ju inte som i Norrland :D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Om jag får räkna min stora handväska av märket Opel, så skulle jag hålla mig varm (massa filtar, overall), kunna bygga en bivack (spade - fast annars kan man ju sova i bilen), kunna göra upp eld (tändare), ha massvis med flaskor att skopa vatten med.
Men tror faktiskt att jag ska ta och sätta ut ett campingkök i bilen också, det var en superidé!

Baserat på min vanliga handväska så skulle jag ibland ha tändare (men mycket bättre att köpa ett eldstål inser jag nu!), vattenflaska, stekflott (läppbalsam), snöre, papper...

Men sålänge det inte är vinter så skulle jag ju ändå klara mig ett par dagar i den svenska skogen. Vatten är inte särskilt svårtillgängligt i Sverige, så det där med vattenflaska/plast att samla vatten med är inte en absolut livsnödvändighet. Mat klarar man sig länge utan, och det finns dessutom mat som går att samla utan att man behöver jaga/fiska. Göra upp eld kan man fixa genom att samla ihop lite grejer och vara sjukt envis, skydd kan man bygga av fallna grenar och de som är små nog för att slita loss... etc... etc..
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Jag skulle inte klara mig länge med det jag har i fickorna. Dock är det ju inte som att man bara råkar hamna i vildmarken utan telefon och bil bara så där. För mig gäller att antingen är jag ute och vandrar och då har jag överlevnadsgrejer med mig, eller så är jag relativt nära civilisationen i områden där jag inte kan irra i dagar utan att hitta till bebyggelse. Jag äger ett tändstål men har det inte med mig dagligdags eftersom det inte behövs. Men har jag det och en kniv, och gärna en yxa, så vet jag att jag kan göra upp eld i alla fall.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

I mellansverige går det inte heller att "hitta vilse" för hur långt in i skogen man än går så hörs nån form av trafik åtminstonde nån gång per dygn och skogsvägar vimlar det av.
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Göra upp eld kan man fixa genom att samla ihop lite grejer och vara sjukt envis,

Man behöver inte ens vara envis, dom små kvistarna närmast stammen längst ner på granarna behöver man ju bara titta på så brinner dom även om det regnat en månad i sträck, och här nere i mellansverige bor man skitbra under en gran. :)

(Har man sen elden därunder så sprider sig röken genom grenverket och blir osynlig för fienden.) :p
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

Man behöver inte ens vara envis, dom små kvistarna närmast stammen längst ner på granarna behöver man ju bara titta på så brinner dom även om det regnat en månad i sträck, och här nere i mellansverige bor man skitbra under en gran. :)

(Har man sen elden därunder så sprider sig röken genom grenverket och blir osynlig för fienden.) :p

Och vi som inte har en gran att elda på då? :meh:

:D
 
Sv: Skulle ni klara er i vildmarken med det ni har på er?

KL

Jag är lite fascinerad av hur många som räknar in sin bil i det man har "på sig". Det är väldigt långt ifrån mitt förhållande till min bil.

Bilen är ganska självklar för större delen av sveriges befolkning som bor utanför nätet för allmänna kommunikationer.

Jag har alltid en väska med vinteroverall, extra skor(varma), 2 filtar, påse med värmeljus, 2 tändsticksaskar + tändare, kniv, bensindunk och ljuspinnar (som man bryter som har lång brinntid - vet inte vad de heter) + ett par reflexvästar, liggande i bilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp