Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Skulle ni köpa en häst som haft kotledsinflammation...

C

cross2

1 gång och då en lindrig en (visade bara hälta efter böjprov)?Dessutom utan pålagringar på skelettet och hästen är bara 8 år. Verkar ju ändå som om var och varannan häst har eller någon gång har haft kotledsinflammation...

S

San Q

Sv: Skulle ni köpa en häst som haft kotledsinflammation...

Ja, det hade jag inte tvekat på. Går den igenom en veterinärbeskitning nu ua så absolut. I princip alla hästar jag har haft har någon gång haft kotledsinflammation. Det känns som det vanligaste de drabbas av...

Är hästen så pass ung så kan pålagringarna vara medfödda....

Kotledsinflammationer kan komma av vad som helst...

Går hästen igenom en besiktning nu och är utan reservationer på försäkringen så hade jag inte tvekat.

Sen beror det ju oxå på priset och vad man har tänkt att få ut av sin häst!

C

cross2

Men hon har INGA pålagringar. Röntgenbilderna är så fina som de bara kan vara enligt vet.

C

Choklad

Ja, det hade jag gjort, kotledsinflammation är en vanlig åkomma, främst orsakad av dålig ridning.

H

hopp_o_galopp

Har haft en häst som en gång haft kotledsinflammation och den blossade aldrig upp igen, så det är nog inget du behöver vara nervös för.

Jag skulle kunna köpa en sådan häst. Min egen hade kotledsinflammation en gång och har aldrig haft det igen. Är hästen bara ordentligt igångsatt med en rejäl vila och rehab innan så är det oftast inget som återkommer om man fortsätter att rida vettigt. (Kotledsinflammation är ju oftast ridrelaterat, dvs dålig ridning och dåliga underlag)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5523 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Hjälp! Är intresserad av en 14-årig fin D-ponny som är välrirden och i god form. Provridning av min dotter i helgen och det kändes bra...
Svar
3
· Visningar
755
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
1 781
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över...
2
Svar
20
· Visningar
1 892
Hästvård Hej Jag har världens finaste- och snart 19 åriga häst som har återkommande hälta Pga pålagringar i båda fram. Han blir behandlad och...
Svar
9
· Visningar
839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• OS Tokyo 2020 / 2021
  • Ensam för evigt?
  • Vad gör vi? Del CXXXIV

Hund, Katt, Andra Djur

• Preparat till katt med ledproblem
  • Kattsnack #8