Skulle ni köpa häst nu med tanke på de smittor som går?

Mirre

Trådstartare
Satt och drömde bland annonser idag och sambon frågade om jag verkligen skulle våga köpa häst nu när det hår så mycket virus osv, speciellt med tanke på att vi i så fall hade fått hyra stallplats.
Vet inte riktigt faktiskt, skulle ju aldrig köpa häst utan att veterinärbesikta den först och skulle det ju även testas för de sjukdomar som går tänker jag, men samtidigt vore det ju hemskt OM något missades och hästen bär på något. Tar man då in den i någons stall så blir ju deras hästar också sjuka.
 
Nej, det skulle jag inte. Och om jag gjorde det så skulle jag inte få ta hem den till stallet för vi har stängt. Skulle inte ens vilja åka till andra stall och provrida hästar just nu. Men det beror ju förstås också på var i landet man bor.
 
Beror på, var ligger stallet, finns det ryttare som åker och tränar/tävlar där smitta finns, är det en hästhandlare, mm mm.
Längtar tills kvarkavaccinet kommer ut på marknaden.
 
Kan nya hästen sättas i karantän i ngn vecka så är det ju inga problem, dvs box och hage där den inte kan nosa på grannen och att man sköter den helt själv samt inte petar på andras hästar när man är där.
 
Jag hade troligtvis inte åkt till ett stort tävlingsstall eller hästhandlare och köpt häst. Men å andra sidan hittar man hästen med stort H så får ju det gå också. Jag hade varit noga med mina egna kläder samt satt den nya hästen i karantän.
 
Satt och drömde bland annonser idag och sambon frågade om jag verkligen skulle våga köpa häst nu när det hår så mycket virus osv, speciellt med tanke på att vi i så fall hade fått hyra stallplats.
Vet inte riktigt faktiskt, skulle ju aldrig köpa häst utan att veterinärbesikta den först och skulle det ju även testas för de sjukdomar som går tänker jag, men samtidigt vore det ju hemskt OM något missades och hästen bär på något. Tar man då in den i någons stall så blir ju deras hästar också sjuka.
Jag hade varit lite mer försiktig än vanligt. Vi diskuterade igår på föreningens årsmöte vad folk tror om EHV, om det kommer hit. Bor i Österbotten i Finland men det är så otroligt vanligt med importer och dylikt. Läste på nätet igår att det finns febersjuka hästar i Umeå-trakten och det är inte långt dit.

Kommer den neurologiska varianten hit blir det inte kul, vi har väldigt långt till djursjukhus som kan ta emot allvarligt sjuka hästar. Det är i princip Helsingfors som gäller då, dit är det 600 km.. :cry:
 
Satt och drömde bland annonser idag och sambon frågade om jag verkligen skulle våga köpa häst nu när det hår så mycket virus osv, speciellt med tanke på att vi i så fall hade fått hyra stallplats.
Vet inte riktigt faktiskt, skulle ju aldrig köpa häst utan att veterinärbesikta den först och skulle det ju även testas för de sjukdomar som går tänker jag, men samtidigt vore det ju hemskt OM något missades och hästen bär på något. Tar man då in den i någons stall så blir ju deras hästar också sjuka.

Frågan är ju om det egentligen är så mycket mer smittor den här vintern jämfört med andra vintrar.
Förutom det mycket allvarliga utbrottet av "neurologiskt abortvirus", som ju ändå är begränsat till två stall där ett drabbats hårt, så ser det ut att vara den vanliga floran.
En importhäst (i Dalarna har jag för mig) drog väl med sig hästinfluensa tror jag.

Men ja, jag kan känna en större tvekan än annars.
Jag tycker att hästaffärer rimligen medför större smittorisk jämfört med exempelvis träningar, där hästarna ju normalt sett inte kommer i särskilt nära kontakt med varandra.
 
Kanske inte är mer än vanligt egentligen men det känns som att det är det, kanske för att det stått mer skrivet om det den här vintern.
 
Jag skulle köpa häst nu. Dock vill jag inte stalla upp i ett inackorderingsstall som inte isolerar nya hästar som kommer till stallet minst 1 vecka (mer när man vet att det finns risk för smitta). Jag vill inte stå i ett stall som inte har möjlighet att isolera sjuka hästar heller. Det gör att det finns många stall som jag inte vill stå men det får jag leva med.
 
Jag hämtade hem häst för tre veckor sedan. Och det var inte något problem för stallägaren. Här i kring verkar det vara kvarka som går.
 
Det är ju inte direkt första gången som det finns smittor hos hästar.
Sedan länge har jag rutiner för isolering av nya hästar så dom hålls för sig själv i två veckor.
Såmitt svar blir att jag skulle våga köpa häst nu. Men jag skulle kanske inte åka runt och titta på hästar i olika stall. Speciellt inte flera på samma dag med risken för smittspridning och då svårigheterna med att spåra var det kommer ifrån.
 
Satt och drömde bland annonser idag och sambon frågade om jag verkligen skulle våga köpa häst nu när det hår så mycket virus osv, speciellt med tanke på att vi i så fall hade fått hyra stallplats.
Vet inte riktigt faktiskt, skulle ju aldrig köpa häst utan att veterinärbesikta den först och skulle det ju även testas för de sjukdomar som går tänker jag, men samtidigt vore det ju hemskt OM något missades och hästen bär på något. Tar man då in den i någons stall så blir ju deras hästar också sjuka.

Jag köpte en häst förra veckan ;)
Eftersom den är inköpt en en helt annan del av landet än där EHV-1 neurologisk form finns bekymrar denna smitta mig inte det minsta.


Kanske inte är mer än vanligt egentligen men det känns som att det är det, kanske för att det stått mer skrivet om det den här vintern.

Exakt så tror jag att det är - det är lätt att dras med i att detta år är annorlunda fast det inte alls är det
 
Just nu hade det inte varit möjligt då anläggningen där jag har stallplats är stängd och inga hästar får komma dit. Vi hann ta hem vår nya någon vecka innan stallet stängdes :)
 
Nja, beror lite på vart i landet. Skulle absolut inte köpa någon från Stockholm eller nyligen importerad.
Skulle avvakta om jag kunde :)
 
Svar till @Mirre

Det är inte exceptionellt mycket smitta i år alls.

Risken är inte större än vanligt . Däremot är det ju alltid viktigt att en ny häst kan stå i karens någon vecka om man är osäker /extra försiktig utifrån risk för ev smitta.

Att få ny plats för ny häst i de områden som just nu stängt sina anläggningar pga smitta som florerar i området blir ju svårt. Men det var ju inte din fråga så utifrån det mitt svar i övrigt .
 
Senast ändrad:
Kan nya hästen sättas i karantän i ngn vecka så är det ju inga problem, dvs box och hage där den inte kan nosa på grannen och att man sköter den helt själv samt inte petar på andras hästar när man är där.
Det systemet hade dom på den anläggningen där jag hade min häst uppstallad sista tiden. 2 veckor stod nya hästar i karantän innan de fick komma in i stallet, känns som det är mer vanligt på större anläggningar än t ex privatstallar. Det är den uppfattningen jag fått, men kan ha fel.
 
Hade nog kunnat köpa häst nu om jag kunnat ha den i karantän. I år är det den fruktade nevrologiska viruset som härjar o den vore hemsk o få in i sitt stall
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 744
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 877
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 798
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp