Skulle ni sälja eller ha kvar?

Jag förstår absolut hur du resonerar, men jag tänker att i sådana fall finns det ju egentligen ingenting som hindrar att skicka iväg honom någon månad till ett proffs för att plocka fram en formtopp till försäljning. :)
Nej det är såklart sant också!
 
Kanske låna ut ponnyn till en elitryttare som kan tävla och se till att han inte minskar i värde?
Nej alltså han har inte gått SÅ högt efter han kom till Sverige utan som han är nu så är han stabil i LA och tränar högre. Så tror inte nån elit ryttare skulle vara så intresserad då utan då har väl dom ponnyer på den nivån liksom. Plus så ska han stå kvar där han står om han inte ska säljas.
Och sen dethär låter kanske jätte dumt men jag tror iallafall att om jag ska ha han kvar och om det blir att jag kommer kunna och vill satsa med han så vill JAG vara den som gör det med han liksom. Så skulle inte vilja att han redan hade gått kanske SM eller så med nån annan då.
 
Jag har inte läst alla svar.
Jag skulle behålla. Du tycker om hästen och trivs med den så behåll den. Jag önskar så att du kunde lägga lite mindre press och krav på dig själv och ge dig själv chansen att bara få njuta av din vän och må bra med honom. En häst mår inte dåligt av att inte prestera på sin högsta nivå det är något vi människor anser är viktigt. för hästen är god omvårdnad och vänner viktigt.
Hela livet är inte en tävling där man måste vara bäst. Det är okej att bara vara.
 
Ja det gör det ju säkert men som jag förklarade i ett annat inlägg också att det skulle nog kännas jobbigt för mig ändå ifall det var nån som var i min ålder och så. Utan det känns okej med hon som rider nu men om hon inte kan eller vill fortsätta så vet jag bara inte.
Jo det kan jag föreställa mig, absolut. Nu är ju min häst ingen tävlingshäst men jag är också "kinkig" med vilka som får rida min häst så kan förstå att det är ett knepigt beslut för dig att ta.
 
Jag har inte läst alla svar.
Jag skulle behålla. Du tycker om hästen och trivs med den så behåll den. Jag önskar så att du kunde lägga lite mindre press och krav på dig själv och ge dig själv chansen att bara få njuta av din vän och må bra med honom. En häst mår inte dåligt av att inte prestera på sin högsta nivå det är något vi människor anser är viktigt. för hästen är god omvårdnad och vänner viktigt.
Hela livet är inte en tävling där man måste vara bäst. Det är okej att bara vara.
Ja alltså jag fattar hur du menar. Men tror det är för hela saken att jag fick han var ju för jag skulle få en chans att upp nå mina mål om att tävla högre klasser och så. Så det känns som bort slösat om jag inte kommer göra det utan att isåfall skulle det kanske vara bättre att sälja han och kanske isåfall ha en annan häst eller ponny sen.
Som nu så är det en gammal ponny som jag tar han om ungefär två dagar i veckan och bara pysslar med och går promenader och har ridit lite bara. Och då är det ju enklare att bara upp skatta det liksom för att han är inte nån jätte fin tävlings ponny utan att mys turer och sånt passar perfekt för HAN.
Så är väl mest det att jag inte vet OM jag kommer kunna och vilja satsa på tävling igen med min ponny för isåfall vill jag ju ha han kvar. Men om jag inte kommer göra det så skulle det kännas snällast mot alla att sälja han kanske inte NU men ifall hon som rider han nu vill sluta.
 
Ja alltså jag fattar hur du menar. Men tror det är för hela saken att jag fick han var ju för jag skulle få en chans att upp nå mina mål om att tävla högre klasser och så. Så det känns som bort slösat om jag inte kommer göra det utan att isåfall skulle det kanske vara bättre att sälja han och kanske isåfall ha en annan häst eller ponny sen.
Som nu så är det en gammal ponny som jag tar han om ungefär två dagar i veckan och bara pysslar med och går promenader och har ridit lite bara. Och då är det ju enklare att bara upp skatta det liksom för att han är inte nån jätte fin tävlings ponny utan att mys turer och sånt passar perfekt för HAN.
Så är väl mest det att jag inte vet OM jag kommer kunna och vilja satsa på tävling igen med min ponny för isåfall vill jag ju ha han kvar. Men om jag inte kommer göra det så skulle det kännas snällast mot alla att sälja han kanske inte NU men ifall hon som rider han nu vill sluta.
Skit i tävlingarna och fundera på vad DU vill. Att man köper/får något med ett syfte betyder itne att det syftet måste vara det som gäller för alltid. Jag avlade fram ett föl som skulle bli min nästa distanshäst. Han är skitfin, på riktigt alltså, och skulle nog med rätt träning kunna bli riktigt bra. Han är hagprydnad idag och mår skitbra. Jag älskar min häst men idag är inte en tävlingshäst i distans det jag behöver utan jag vill ha min sprätteskitunge som vän och stöd i livet. Man får ändra syfte under livets gång och prestation, om det inte verkligen är det man önskar sig, kommer långt ner på listan över saker som är viktiga.
Du älskar din häst och trivs med att rida honom så då behåller du honom oavsett varför han från början blev din. Gör det inte svårare än så för det är inte svårare än så :heart
 
Hästar mår inte dåligt av att inte tävla eller visa vad som går för. Mänskor kan tycka det är bortslösat med en häst talang men hästen bryr sig inte det minsta av att den inte blir tävlad.

Syftet med en häst kan ändras från det den köptes, drömmar och mål ändras.

Så mitt svar blir. Behålla om du tycker om ponnyn om inte så sälj. Detta helt oberoende på om ponnyn tappat värde i pengar eller inte.
 
Det låter ju som att du är väldigt förtjust i fin ponny och att du vill tävla honom sedan. Han är ju köpt till dig och du ska göra det som känns bra för dig, ponnyn är garanterat glad oavsett! Eftersom det inte verkar finnas några hinder just nu mot att behålla honom hade jag behållit, och sedan känt efter när du kommer hem hur det känns.

Precis som andra har sagt, känns det som att det finns behov av att matcha upp honom lite då antingen för försäljning eller till sig själv finns det många duktiga att anlita!

Vad gäller fodervärden så tycker jag att ni gott kan låta henne ha honom och så behöver man inte fatta några beslut kring det nu. Säger hon sen att ”nu har jag inte tid” och så får man ta sig an den frågan då!
 
Skit i tävlingarna och fundera på vad DU vill. Att man köper/får något med ett syfte betyder itne att det syftet måste vara det som gäller för alltid. Jag avlade fram ett föl som skulle bli min nästa distanshäst. Han är skitfin, på riktigt alltså, och skulle nog med rätt träning kunna bli riktigt bra. Han är hagprydnad idag och mår skitbra. Jag älskar min häst men idag är inte en tävlingshäst i distans det jag behöver utan jag vill ha min sprätteskitunge som vän och stöd i livet. Man får ändra syfte under livets gång och prestation, om det inte verkligen är det man önskar sig, kommer långt ner på listan över saker som är viktiga.
Du älskar din häst och trivs med att rida honom så då behåller du honom oavsett varför han från början blev din. Gör det inte svårare än så för det är inte svårare än så :heart
Du har säkert rätt med allt så menar inte att säga mot det. Men det bara känns dumt och taskigt mot både han och mina föräldrar om jag har han kvar bara för att JAG vill det. Alltså okej att inte han kanske står och tänker på att han skulle vilja gå sm och så. Men han tycker ändå att hoppa är bland det bästa som finns och han blev ju importerad till Sverige för att vara tävlings ponny. Så ifall han kanske inte kommer tävla på hög nivå här så var det ju o nödigt att jag fick han då.
Och känns också lite som jag lurar mamma och pappa ifall jag kanske inte kommer vilja satsa som var meningen. För då hade vi ju kunnat köpa nån annan häst isåfall. Och liksom mamma tycker om att rida han men om hon skulle ha valt själv så hade hon nog inte köpt en hopp inriktad c-ponny.
Och så somsagt jag vill ju att han ska få hoppa och göra sånt som han tycker är kul! Och vill inte att han ska tappa jätte mycket i värde för att jag inte kan rida. Så jag upp skattar såklart jätte mycket att han blir bra riden och får tävla och så. Men det känns ändå lite dåligt också att han egentligen är min men det är bara andra som får göra allt. Så då vet jag inte heller om det vore bättre om jag ändå inte hade han kvar.
 
Hästar mår inte dåligt av att inte tävla eller visa vad som går för. Mänskor kan tycka det är bortslösat med en häst talang men hästen bryr sig inte det minsta av att den inte blir tävlad.

Syftet med en häst kan ändras från det den köptes, drömmar och mål ändras.

Så mitt svar blir. Behålla om du tycker om ponnyn om inte så sälj. Detta helt oberoende på om ponnyn tappat värde i pengar eller inte.
Jag fattar hur ni menar som tycker så! Och jag håller med också på ett sätt fast är ändå svårt.
 
Det låter ju som att du är väldigt förtjust i fin ponny och att du vill tävla honom sedan. Han är ju köpt till dig och du ska göra det som känns bra för dig, ponnyn är garanterat glad oavsett! Eftersom det inte verkar finnas några hinder just nu mot att behålla honom hade jag behållit, och sedan känt efter när du kommer hem hur det känns.

Precis som andra har sagt, känns det som att det finns behov av att matcha upp honom lite då antingen för försäljning eller till sig själv finns det många duktiga att anlita!

Vad gäller fodervärden så tycker jag att ni gott kan låta henne ha honom och så behöver man inte fatta några beslut kring det nu. Säger hon sen att ”nu har jag inte tid” och så får man ta sig an den frågan då!
Det är det som jag inte vet med tävling bara för jag vet ju inte när eller om jag kommer kunna flytta hem och börja rida han själv. Så jag vet inte när vi isåfall skulle kunna vara redo att tävla igen. Så vet inte liksom om jag kommer vilja satsa med han då.
För som från början att jag skulle flytta hem i sommar då skulle jag ju kunnat tävla iår. Och då hade det nog inte känts så konstigt. Men om det kanske blir nästa år eller nåt så vet jag inte för då kanske det inte är så jätte många i min ålder som rider c-ponny längre. Eller kanske inte d-ponny heller utan dom flesta kanske rider storhäst då. Och då vet jag inte om det skulle kännas konstigt om jag skulle som börja om med c-ponny då. Och tillexempel om jag skulle vara med i elit laget så kanske det skulle dröja ännu längre så kanske skulle vara 17 då. Och så kanske dom andra skulle vara typ 12-15 så skulle det nog kännas lite konstigt också. Men jag vet inte somsagt men är bara som jag tänker.
 
Det är det som jag inte vet med tävling bara för jag vet ju inte när eller om jag kommer kunna flytta hem och börja rida han själv. Så jag vet inte när vi isåfall skulle kunna vara redo att tävla igen. Så vet inte liksom om jag kommer vilja satsa med han då.
För som från början att jag skulle flytta hem i sommar då skulle jag ju kunnat tävla iår. Och då hade det nog inte känts så konstigt. Men om det kanske blir nästa år eller nåt så vet jag inte för då kanske det inte är så jätte många i min ålder som rider c-ponny längre. Eller kanske inte d-ponny heller utan dom flesta kanske rider storhäst då. Och då vet jag inte om det skulle kännas konstigt om jag skulle som börja om med c-ponny då. Och tillexempel om jag skulle vara med i elit laget så kanske det skulle dröja ännu längre så kanske skulle vara 17 då. Och så kanske dom andra skulle vara typ 12-15 så skulle det nog kännas lite konstigt också. Men jag vet inte somsagt men är bara som jag tänker.
Jag tycker inte du ska tänka så mycket på din ålder och hur gamla andra är som rider c-ponny. Utan du kan tänka, jag har världens bästa ponny som jag älskar jättemycket och vilken lycka att kunna rida och tävla honom tills jag är 20 !
Huvudsaken är ju att man passar ihop och ser proportionerliga ut. Om du fortsätter med ridning som vuxen kommer du att få rida många storhästar :) .
Sedan förstår jag att gå över till stor häst är en stor grej, men det är lite annorlunda att rida storhäst mot att rida ponny och för en del ryttare är det en stor omställning. Jag rider ju övervuxen ponny själv och i min hoppträningsgrupp är jag tanten tillsammans med ponnytjejerna. Det passar mig alldeles utmärkt och jag blir sjukt impad över dom. :) .
 
Jag går emot alla som tycker ni ska behålla... Jag säger sälj...

Har inte följt din historia från början så kan inte säga att jag känner dej..: Inte det minsta..

MEN ... JAG får känslan av att du har väldigt höga krav på dej själv, i detta ingår att du fick en ny fin ponny som skulle ge dej sååå mkt bättre resultat mm.. Det tillsammans med allt som hänt dej har satt "för höga" krav på dej själv. Du vill så mkt mer än du kan göra i dagsläget. Så jag känner att det bästa vore att ta bort "måsten" från dej så du inte har så många sådana för att du ska slippa känna "prestationsångest" ... Visst alla säger att ponnyn kan gå i hagen resten av sitt liv... Och det KAN den.. Inga konstigheter... Men DU kommer inte klara av att den gör det. För du vet att den köptes in för att bli "den bästa ponnyn i ditt liv".. Och just nu måste du släppa den. Det är inte ett misslyckande, det är en överlevnadsgrej för dej. Du måste få bort de saker som "stjälper" dej. Och i mitt tycke så gör tyvärr den här ponnyn det. Du grubblar jättemkt angående ponnyn... Om ni säljer honom och han får ett sånt liv du skulle haft med honom TROR jag att du skulle känna att du gör rätt gentemot ponnyn. För du vet inte när du själv kan ha det livet med ponnyn...

Du är inte dum eller elak som släpper ponnyn. För MEJ känns det som att du skulle behöva släppa ponnyn så du kan fokusera på det som är kvar i livet. När den dagen sen kommer och du vill och kan satsa på hästar igen så finns det nya minst lika bra hästar som väntar på dej som kan göra ditt liv lika bra som denna ponny...
 
Jag går emot alla som tycker ni ska behålla... Jag säger sälj...

Har inte följt din historia från början så kan inte säga att jag känner dej..: Inte det minsta..

MEN ... JAG får känslan av att du har väldigt höga krav på dej själv, i detta ingår att du fick en ny fin ponny som skulle ge dej sååå mkt bättre resultat mm.. Det tillsammans med allt som hänt dej har satt "för höga" krav på dej själv. Du vill så mkt mer än du kan göra i dagsläget. Så jag känner att det bästa vore att ta bort "måsten" från dej så du inte har så många sådana för att du ska slippa känna "prestationsångest" ... Visst alla säger att ponnyn kan gå i hagen resten av sitt liv... Och det KAN den.. Inga konstigheter... Men DU kommer inte klara av att den gör det. För du vet att den köptes in för att bli "den bästa ponnyn i ditt liv".. Och just nu måste du släppa den. Det är inte ett misslyckande, det är en överlevnadsgrej för dej. Du måste få bort de saker som "stjälper" dej. Och i mitt tycke så gör tyvärr den här ponnyn det. Du grubblar jättemkt angående ponnyn... Om ni säljer honom och han får ett sånt liv du skulle haft med honom TROR jag att du skulle känna att du gör rätt gentemot ponnyn. För du vet inte när du själv kan ha det livet med ponnyn...

Du är inte dum eller elak som släpper ponnyn. För MEJ känns det som att du skulle behöva släppa ponnyn så du kan fokusera på det som är kvar i livet. När den dagen sen kommer och du vill och kan satsa på hästar igen så finns det nya minst lika bra hästar som väntar på dej som kan göra ditt liv lika bra som denna ponny...
I princip håller jag med dig om att när man måste minska på kraven så tar man bort delar av det som är en belastning. Här tror jag dock inte riktigt att det är applicerbart iom att TS har en tendens att leta upp saker att känna skuld över, det är i mina ögon inte hästen som är belastningen utan skulden. Tar man bort hästen så kommer skulden bara att uttryckas som något annat som att inte alla älskar henne och då är det fel på henne eller att hon älskar en annan hund än sina egna (som hon givetvis också älskar). Problemet är att TS måste lära sig vad som är tillräckligt, att man inte måste vara världsmästare i hoppning, någon alla älskar, den som får högsta betyg i allt osv. TS måste helt enkelt inse att det inte är prestation som är hennes värde utan hon som person som är det värdefulla och det löser man inte genom att sälja hästen utan jag är rädd att det snarare kommer spä på det hela med "jag är så dålig så jag kunde inte ens behålla min häst".
Jag önskar så att TS kunde få för någon som hon kunde sätta sig och prata om sådana här saker med så att hon slapp att släpa runt på alla dessa skuldkänslor.
 
Hade jag varit du hade jag sålt ponnyn, satsat på mig själv och den dagen jag hade mått bra och varit hemma igen hade jag köpt en storhäst och satsat där istället. Det är tacksamt att du fått din fina ponny, men livet blev inte som det var tänkt och det är inte mer med det. Sälj ponnyn och lägg energin på dig själv tills du är ikapp dig själv, sen köper ni en storhäst som du kan utvecklas med. :D
 
Jag tror det här är ett såpass stort och viktigt beslut så du ska i alla fall inte göra något förhastat, @EmmaFilippa. :heart Utan det är bra att fråga om input från andra, fundera och diskutera det. Men de bästa svaren får du nog från folk som känner dig personligen, sedan behöver det inte betyda så mycket vad andra tycker. Troligen kommer dina föräldrar vilja vara delaktiga i beslutet med, och jag gissar att de bryr sig noll och nada om ponnyn tappar i värde eller om du inte sattsar med honom, så länge han kan göra dig glad. De köpte honom för att du skulle få sattsa därför att DU ville det just då. Om du ändrat dig sedan så är det helt okej. Om han fortfarande är din drömponny så är han fortfarande eksakt lika mycket värd pengarna och du är eksakt lika värd att få ha honom.

Vi glömmer ibland att vi tävlar därför att vi tycker det är kul - känns det inte kul längre så är det faktiskt ingen mening med att tävla. Poängen med att köpa O var att göra dig glad, och OM han kan göra dig glad endast med att ta promenader i skogen eller mysrida eller äta gräs eller vad som helst, så fyller han sin uppgift. Men om du känner att han blir en börda så är det givetvis helt okej att vilja sälja.

Sedan om du tävlar i elitlaget för C-ponny när du är 19 - so what? Jag tror knappast folk kommer tycka det är "konstigt", snarare kommer de flesta tycka "vilken tur hon har som fortfarande inte vuxit ur sin ponny!". Man behöver inte göra som "alla andra" gör, man kan göra precis som man själv vill oavsett om man följer normen.

När jag började tävla min första häst, en varmblodig travare, i dressyr och hoppning, så kom vi i princip alltid sist - i våran första 80 cm var mitt mål att komma över minst ett hinder, och vi blev eliminerade på tvåan.... Om jag brytt mig vad andra tyckte så skulle jag nog slutat tävla igen direkt, därför att jag skämdes över hur dåliga vi var.... men jag blev tvungen att skita i vad alla andra tyckte för jag VILLE tävla. Och ett par år senare så vann vi 1 meter och 1,10 mot över 50 fina ridhästar och hopponnyer. Men mitt mål med att tävla har alltid varit att ha kul, att bli bättre och att utveckla mig och hästen, det är det viktigaste och då spelar det faktisk ingen roll vad andra tycker och tänker.

Det här kanska blev lite svamligt, är sent nu men jag ville i alla fall svara lite om hur jag resonnerar. Du är en klok tjej och jag är säker på att du och dina föräldrar kommer komma fram till en bra plan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 570
Senast: mars
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 095
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
895
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp