Skulle ni sälja eller ha kvar?

Jag tror att till en bra ponny finns det alltid en ryttare som vill träna och tävla, till och med flera så det går att välja vem man vill ska rida. Så även om hon som rider nu slutar så kommer det finnas någon som kan hålla igång hästen tills du är på banan igen.
Ja det har du ju rätt i! Och nu kanske jag låter egoistisk men det är bara att dom flesta som skulle vilja rida han nog är runt min ålder ungefär. Och då känns det mera jobbigt om det kanske skulle vara nån som jag var kompis med förut och att den skulle få göra massa fram steg med MIN ponny liksom. Men somsagt det är ju bra också ifall han kan fortsätta med hoppningen och så så det är svårt bara.
 
Håller med om det här! Tänker dessutom att skulle det vara så att du behöver extra hjälp när det är dags att börja rida igen, så är det ju inte alls omöjligt att du kan ha hjälp att rida hästen någon/några gånger i veckan så att du kan fokusera på att komma tillbaka så som du vill komma tillbaka då.
Ja ifall jag kommer kunna flytta hem och ta över han igen så vore det nog bra ifall nån annan också kunde hjälpa till då. Men också så skulle det nog bero på vem det var för skulle inte vilja känna som att nån annan tycker att dom känner han bättre och rider bättre och så. Även fast det kanske skulle vara sant men beror ändå bara på vem det skulle vara om det skulle vara jobbigt eller inte tror jag.
 
Gör ingenting förrän du vet hur du vill ha det :) :heart
Nej men jag kanske aldrig vet det heller. Eller OM jag skulle komma på att jag vill sälja han om ett år så kanske det inte alls vore så bra läge att sälja då eller nåt.
 
Ja ifall jag kommer kunna flytta hem och ta över han igen så vore det nog bra ifall nån annan också kunde hjälpa till då. Men också så skulle det nog bero på vem det var för skulle inte vilja känna som att nån annan tycker att dom känner han bättre och rider bättre och så. Även fast det kanske skulle vara sant men beror ändå bara på vem det skulle vara om det skulle vara jobbigt eller inte tror jag.
Förstår det, det måste ju kännas bra!

Jag är också lite känslig med vem som får rida mina hästar, men min tränare har hjälpt mig rida min häst ibland och det har faktiskt bara känts bra. Dels för att hon bättre visat både mig och häst hur vi ska göra och bli bättre ihop, dels för att hon som ju har det som yrke och rider många hästar inte är "personligt involverad" när hon rider på samma sätt.
 
Kul att se dig :)
För egen del så hade jag behållit hästen. Man får väl tävla c-ponny lika länge som D i Sverige, till 20? Det är ju massa år kvar!

Vad det gäller eventuell värdeminskning så brukar jag tänka att pengarna mina hästar kostat är "borta" efter att jag köpt dem. Jag har köpt dem för att ge glädje till mig, och så länge som de ger glädje till mig så spelar det ingen roll om deras marknadsmässiga värde skulle vara X eller Y.
Åh så bra tänk!

Lite som en hund. Man har ju köpt hunden för att man vill ha den och den var värd priset man köpte den för.

Det är så sorgligt om man köper på "spekulation".

Det finns inga garantier om någonting.
 
Ja ifall jag kommer kunna flytta hem och ta över han igen så vore det nog bra ifall nån annan också kunde hjälpa till då. Men också så skulle det nog bero på vem det var för skulle inte vilja känna som att nån annan tycker att dom känner han bättre och rider bättre och så. Även fast det kanske skulle vara sant men beror ändå bara på vem det skulle vara om det skulle vara jobbigt eller inte tror jag.
Om de rider honom bättre är ju bara en fördel för dig. :) Ju bättre hästen rids, desto bättre kommer den ju att gå även med dig. :up:
 
Kul att se dig, tänkte på dig senast igår och undrade hur du har det 🤗.
Tycker du ska behålla honom och som i ett tidigare inlägg så tror jag också att det lär finnas flera duktiga ryttare som kan tävla honom tills du kanske är redo igen 🤗.
 
Jag har en kompis som är vuxen som har en ponny som var topp i sin årgång som unghäst. Den skulle säkert ha kunnat gå SM och säljas för dyra pengar. Men hon har valt att behålla den för att hon gillar hästen och vill unna sig att ha en fin häst att rida på. Hästen är nöjd och hon är nöjd. Man är inte skyldig en fin ponny att ge den en karriär.

Om du gillar din ponny och tror att ni kan ha roligt tillsammans när du får komma hem, så behåll den, tycker jag. Mål går alltid att ändra så att man har något spännande att jobba mot.
 
Jag tror att du måste försöka känna efter hur du vill göra, och då utifrån dig själv. Blir du glad över din ponny och känner att det ska bli roligt att få rida honom igen så behåll. Ibland måste vi lära oss att bli lite mer själviska eller hur jag ska förklara det. Är man en person som bryr sig mycket om andra så kan det vara lätt att man glömmer bort sig själv. Då är det bra att öva på att prioritera sig själv och bestämma det man själv vill utan att få dåligt samvete. Är ponnyn däremot enbart något som skapar ångest så får man fundera ett varv till och försöka förstå varifrån ångesten kommer. De drömmar man har ändras genom hela livet och ibland upptäcker man att det man drömt om tidigare inte är så viktigt längre, och ibland så växer drömmarna och blir ännu starkare.

Hade jag varit i din situation så hade jag behållt ponnyn tills vidare och sedan kännt efter igen när man kommit hem och landat i vardagen igen.
 
Förstår det, det måste ju kännas bra!

Jag är också lite känslig med vem som får rida mina hästar, men min tränare har hjälpt mig rida min häst ibland och det har faktiskt bara känts bra. Dels för att hon bättre visat både mig och häst hur vi ska göra och bli bättre ihop, dels för att hon som ju har det som yrke och rider många hästar inte är "personligt involverad" när hon rider på samma sätt.
Ja det är typ så med hon som rider han nu också att det känns bra. Även fast hon inte har det som jobb eller nåt men känns ändå mycket mera okej än om det skulle vara nån som jag var kompis med och kanske red med förut eller så.
 
Åh så bra tänk!

Lite som en hund. Man har ju köpt hunden för att man vill ha den och den var värd priset man köpte den för.

Det är så sorgligt om man köper på "spekulation".

Det finns inga garantier om någonting.
Jag fattar hur ni menar men det känns ju ändå dumt ifall han kommer tappa jätte mycket i värde och sen kanske jag bestämmer mig DÅ att jag vill sälja. Utan då hade det ju varit bättre att sälja han nu.
 
Om de rider honom bättre är ju bara en fördel för dig. :) Ju bättre hästen rids, desto bättre kommer den ju att gå även med dig. :up:
Ja jag fattar det och alltså med hon som rider han nu så är det så! Men om det skulle vara nån som jag var kompis med förut som är i min ålder och kanske nån jag tränade med eller sånt. Då skulle det nog kännas ganska så jobbigt ändå om dom red han bättre än mig och kanske gick jätte bra om dom tävlade och så.
 
Kul att se dig, tänkte på dig senast igår och undrade hur du har det 🤗.
Tycker du ska behålla honom och som i ett tidigare inlägg så tror jag också att det lär finnas flera duktiga ryttare som kan tävla honom tills du kanske är redo igen 🤗.
Ja det gör det ju säkert men som jag förklarade i ett annat inlägg också att det skulle nog kännas jobbigt för mig ändå ifall det var nån som var i min ålder och så. Utan det känns okej med hon som rider nu men om hon inte kan eller vill fortsätta så vet jag bara inte.
 
Jag har en kompis som är vuxen som har en ponny som var topp i sin årgång som unghäst. Den skulle säkert ha kunnat gå SM och säljas för dyra pengar. Men hon har valt att behålla den för att hon gillar hästen och vill unna sig att ha en fin häst att rida på. Hästen är nöjd och hon är nöjd. Man är inte skyldig en fin ponny att ge den en karriär.

Om du gillar din ponny och tror att ni kan ha roligt tillsammans när du får komma hem, så behåll den, tycker jag. Mål går alltid att ändra så att man har något spännande att jobba mot.
Jag fattar hur du menar! Och nej man är väl inte skyldig den det men känns ändå som bort kastat om han inte får göra det han är bäst på liksom. Och om jag ändå inte kommer tävla kanske eller iallafall inte på den nivån så var det ju jätte o nödigt att jag fick en så fin ponny liksom.
Och det svåra är för jag inte vet om jag kommer ha kul med han i fram tiden eller hur det kommer bli.
 
Jag tror att du måste försöka känna efter hur du vill göra, och då utifrån dig själv. Blir du glad över din ponny och känner att det ska bli roligt att få rida honom igen så behåll. Ibland måste vi lära oss att bli lite mer själviska eller hur jag ska förklara det. Är man en person som bryr sig mycket om andra så kan det vara lätt att man glömmer bort sig själv. Då är det bra att öva på att prioritera sig själv och bestämma det man själv vill utan att få dåligt samvete. Är ponnyn däremot enbart något som skapar ångest så får man fundera ett varv till och försöka förstå varifrån ångesten kommer. De drömmar man har ändras genom hela livet och ibland upptäcker man att det man drömt om tidigare inte är så viktigt längre, och ibland så växer drömmarna och blir ännu starkare.

Hade jag varit i din situation så hade jag behållt ponnyn tills vidare och sedan kännt efter igen när man kommit hem och landat i vardagen igen.
Ja jag fattar hur du hade tänkt också! Och är väl ungefär så som är tänkt också men från början så skulle jag varit här ett halv år bara så då skulle jag ju komma hem i sommar. Så då hade det inte blivit lika lång tid iallafall.
Men nu OM hon som rider nu inte kommer kunna fortsätta i sommar eller efter sommaren så kanske han kommer tappa jätte mycket så då kanske det inte kommer kännas bra för den andledningen heller även ifall jag kan komma hem sen.
 
Jag fattar hur du menar! Och nej man är väl inte skyldig den det men känns ändå som bort kastat om han inte får göra det han är bäst på liksom. Och om jag ändå inte kommer tävla kanske eller iallafall inte på den nivån så var det ju jätte o nödigt att jag fick en så fin ponny liksom.
Och det svåra är för jag inte vet om jag kommer ha kul med han i fram tiden eller hur det kommer bli.
Vi är alla olika. Jag har en unghäst som rör sig jättebra och med ett proffs i sadeln i framtiden, så skulle han komma längre än med mig som amatör.

Men jag kommer att njuta av att ha en så bra häst ändå. Även om jag inte tävlade och satsade på det.

Men det där är väldigt olika hur man resonerar.
 
Jag fattar hur ni menar men det känns ju ändå dumt ifall han kommer tappa jätte mycket i värde och sen kanske jag bestämmer mig DÅ att jag vill sälja. Utan då hade det ju varit bättre att sälja han nu.

Jag förstår absolut hur du resonerar, men jag tänker att i sådana fall finns det ju egentligen ingenting som hindrar att skicka iväg honom någon månad till ett proffs för att plocka fram en formtopp till försäljning. :)
 
Jag förstår absolut hur du resonerar, men jag tänker att i sådana fall finns det ju egentligen ingenting som hindrar att skicka iväg honom någon månad till ett proffs för att plocka fram en formtopp till försäljning. :)

Samma om man väljer att behålla. Det går jättebra att skicka iväg en månad eller två på tillridning för att göra det lite enklare för sig själv.

Sista vuxna hästen jag sålde skickade jag iväg innan försäljning och efteråt funderade jag på varför jag inte gjort det tidigare och själv fått en roligare häst att rida 😅🤷‍♀️
 
Kanske låna ut ponnyn till en elitryttare som kan tävla och se till att han inte minskar i värde?
 
Vi är alla olika. Jag har en unghäst som rör sig jättebra och med ett proffs i sadeln i framtiden, så skulle han komma längre än med mig som amatör.

Men jag kommer att njuta av att ha en så bra häst ändå. Även om jag inte tävlade och satsade på det.

Men det där är väldigt olika hur man resonerar.
Ja men det är lite skillnad också för du kanske inte fick din häst för att du ville ha en bra tävlings häst? Alltså menar inte att det är nåt fel att ha en fin häst fast man inte tävlar eller nåt sånt men bara kanske är skillnad med varför man köpte den från början.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 765
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 100
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp