Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.

shady

Trådstartare
Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan köpet.
Säljare XXX
Hästen är uppfödd av säljaren och är hanterad, verkad avmaskad
sedan födseln. Säljaren har talat om att hästen var född X-bent men att detta har korrigerats på rätt sätt och att veterinären ej idag har något att anmärka på detta. Hästen är även röntgad gällande tillväxtzonerna och där veterinär sagt att detta inte ska medföra några framtida problem för hästen. Säljaren har fört en öppen dialog angående hästens historia sedan födseln. Påbörjad inridning men ej klar vid dagens datum.


Förbehåll: XX skall visas på 3-års test. Skäl till att XX ej visas på 3-års testet skall styrkas med veterinär eller läkar intyg, eller att köparen anser henne inte klar.


Önskemål: Att XX tränas och matchas till 4 års championat,
samt Breeders Tropphy som 5 och 6 åring.


Önskemål om ”öppet köp” i 10 dagar har godtagits med vissa förbehåll.
Förbehållet gäller att hästen endast får hanteras och arbetas ifrån marken.
Detta eftersom felaktig fortsatt inridning av hästen kan ha förödande konsekvenser
vilket säljaren inte kan ansvara för och vilket kan ha betydande ekonomisk förlust
om hästen blir förstörd.

Hästen skall under denna tiden vistas i hage avgränsad
ifrån andra hästar för att minimera skaderisken under dessa 10 dagar.

Köparen skall
också stå för resa till och från säljaren och se till och ansvara för att hästen kommer hem
igen om köpet ångras.

Prövotid gäller 10 dagar ifrån 21/2 2004 tom. 2/3 2004. Eftersom köpet görs upp mellan två privatpersoner skall eventuell tvist göras upp enligt köplagens
författning.

Hästen är besiktigad 16/2 2004 av veterinär XXXX, och köparen har innan dess haft möjlighet att se och undersöka hästen hos säljaren. Besiktningen intygar hästens fysiska och psykiska kondition.

Vid eventuell olyckshändelse/sjukdom och behov av veterinärvård under dessa 10 dagar skall köpare stå för eventuell självrisk, samt att se till att hästen får den vård hon behöver omgående.

Vitesföreläggande om ovanstående avtal bryts, motsvarande hästens pris.


Hästens pris 65 000:-, pengarna skall vara tillhanda hos säljaren innan avhämtning får ske.
Säljaren har förbehåll på ägande rätten till dess att XX
är tillfullo betald. Dvs. att säljaren erhållit köpeskilling. XX betalas med Postväxel vid avhämtning den 21/2 2004. Alla papper skickas via rekommenderat brev Måndagen den 23/2 2004, när säljaren varit på banken och löst ut försäljnings pengarna.

Säljaren förbehåller sig också första rätt till återköp. Säljaren skall vid eventuell försäljning ges skälig tid för att återköpa hästen. Om hästen skall säljas skall köparen underrätta säljaren om detta 6 månader innan aktuell försäljning kan ske.
 
nej, jag skulle inte skriva på.

delvis, pga återköp av häst. 1:a tjing grejen gäller inte.
en såld häst ä en såld häst.
därför anser jag inte att man kan ställa krav på hurvisa hästen ska tävlas eller inte heller.

Däremot fanns det några bra punkter oxå, såsom tex den första delen på kontraktet.
 
delvis, pga återköp av häst. 1:a tjing grejen gäller inte.
en såld häst ä en såld häst

Stämmer inte, du kan alltid lägga in om du vill ha FÖRSTA rätt om återköp. Inget som säger att du måste köpa men du har rätten att dom frågar om du vill.

Angående tävlandet osv. får du nog läsa en gång till. Det stod önskemål, och hästen ifråga skall säljas som tävlingshäst.

Bara det eller??
 
Det är inte första (och förmodligen inte heller sista) gången som stilett försöker sprida villfarelser om hembudsklausuler.
 
jag har luggit med sånt kontrakt själv..eller ja liknande och fick rätt av advokaterna.
så knip du tyst
 
Är otroligt irriterad nu så var snäll och lägg ner eller lämna tråden. Jag har också haft detta i många kontrakt, både på hästar jag sålt och köpt och det går alltid hem.

Har även haft advokat hjälp med skrivande av kontrakt och dom förespråkar det.
 
du ville väl ha en åsikt,
jag vet varken om detta var ett kontrakt som gällde om du skulle sälja eller du köpa.

jag skrev vad jag vet och en erfarenhet jag fått och eftersom jag själv vart inblandat i sådant fall, så har jag också kött på benen.
Om du nu också skulle ha det, jag antar nu att det är du som säljer med sådant kontrakt.
så ja, skriver ngn på, så skriver ngn på.
fine eller hur?
alla föds med olika åsikter.
 
på vilket sätt då?

det är ju inte direkt att jag springer och hittar på.
jag har ju vart inblandat i ett fall och jag fick rätt.
villfarelse? nej, erfarenhet heter det.

om du nu tar illa upp, varför lägger du ut ett kontrakt offentligt på nätet där folk ska kommentera om kontraktet låter bra för att skrivas på.
då får du ju räkna med att folk svarar antingen det du vill höra eller det du inte vill höra.
 
Villka krav??

Självklart skriver man ju inte på om man inte har rent mjöl i påsen eller ser till hästens bästa.
 
Så för att man vill ha full förfoganderätt över sin köpta och betalda vara, utan massa krav och önskemål från säljaren, så har man inte rent mjöl i påsen eller vill inte hästens bästa?? :eek:
 
Snälla du, kan du förklara för mig exakt vad det är som DU hänger upp dig på i kontraktet??
 
Hur hästen ska hanteras under prövotiden (iofs hade jag inte velat ha prövotid på en häst heller), att den SKA gå treårstestet, (iofs med den formuleringen så betyder det inte så mycket, kan inte vet.intyg eller läkarintyg. visas upp så är det enkelt att säga att man inte tycker hästen rä färdig för det så slipper man.)

Återköpsrätten, köper jag en vara och vill senare sälja den så vill jag ha rätten att sälja till vem jag vill.

Kan DU vara snäll och förklara vad som gör att jag inte skulle ha rent mjöl i påsen eller inte vilja hästens bästa för att jag inte skulle gå med på dessa saker??
 
Visst kan jag förklara det. Jag använde din knapp. :o

Alltså inget mot dig. Borde kanske skrivit att jag lånade knappen, men blev inte så.

Det ända som är med återköpsrätten är att du som köpare skall f¨åga säljaren om att köpa tillbaka. Säger säljaren nej så är det ju bara att tuta och köre, eller hur?
 
Har inte sagt något om det är jag som är köpare eller säljare.

Frågan var densamma ändå.
 
Men om säljaren säger ja och jag egentligen har en köpare som jag tycker är så mycket bättre, har bättre hästhållning mm mm (säger inte att DIN hästhållning är dålig) så har jag inget val och kan inte sälja till den jag vill.
 
Ursäkta en fråga...detta handlar om en unghäst som enbart är påbörjad med inridningen.

Om du skulle låna ut en häst under prövotid under 10 dagar som är i den åldern och så "färsk"...skulle du låta köparen fortsätta med inridningen trots att du inte har en aning om vad denne har för erfarenhet av detta mer än hörsägen?

Jag tycker det låter som en oerhörd risk för säljaren att 10 dagar senare få tillbaka en häst som kanske blivit skrämd och förstörd för all framtid....man vet ju aldrig.

annat:

Återköpsrätt...ja den är gällande med vitesförbehåll...går man med på det så får man också ta konsekvenserna av det.Här handlar det ju inte om att säljaren är bunden till att sälja tillbaka till köparen för ett visst pris.Köparen kan ju begära tex 200 000 och det lär väl säljaren kanske inte ha råd med...det handlar väl bara om att hon vill bli tillfrågad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 868
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp