Skulle ni våga åka utomlands nu?

Solvarma jordgubbar

Trådstartare
För er som inte vet, så har jag haft en extremt jobbig sommar och höst, med min mammas bortgång och jag som ensambarn har tagit hand om hennes dödsbo på 50 mils avstånd, med allt vad det innebär.

Är helt slutkörd både psykiskt och fysiskt efter dessa månader, och börjar så smått längta efter ordentlig avkoppling och bara njuta av livet.

Längtar till sol och bad. Tänkte mig Spanien kanske?
Frågan är om man vågar åka utomlands i dessa Covid19-tider? Det sägs ju att smittspridningen börjar ta fart i Europa åter igen.

Risken finns ju att jag blir fast någonstans och inte kommer hem till Sverige igen pga karantän eller att landet jag befinner mig i, helt enkelt stänger ner helt.

Hur skulle ni gjort i min sits?
Eller har ni några tips om ordentlig skön avkoppling här i Sverige, istället?
 
Jag kanner mest att utomlands ar onodigt meckigt och kanske inte blir sa avkopplande, for att man kan hamna i situationer dar man behover fundera pa sjalv-isolering och andrade resplaner.
Jag tror inte du egentligen behover oroa dig for att bli "fast" pa det sattet en del resanarer hade det svart att komma hem i mars, men om det ar ren avkoppling du ar ute efter, sa kanner jag sjalv att det ar lattare att stanna inom landet, men anda fa miljoombyte!
 
Just Spanien är väl olämpligt med tanke på dagsläget där, samma med Frankrike. Jag skulle väl säga att ska man resa nu ska man antingen ha möjlighet att ta sig hem på egen hand (exempelvis resa med bil) eller vara i en sån situation (både praktiskt och ekonomiskt) att man klarar av att bli borta betydligt längre än planerat ifall situationen i landet man reser till förändras och man blir fast i karantän, t.ex.
 
Hade jag haft något speciellt att åka till, dvs någon att hälsa på, en tillställning, jobbuppdrag eller så hade jag absolut vågat resa utomlands. Det känns som att pandemin har pågått tillräckligt länge för att det ska ha hunnit upprättas vägar för att ta sig hem om det behövs.

Jag hade däremot inte känt att jag ville göra det för avkoppling, för det hade känts allt annat än avkopplande att hela tiden behöva hålla koll på läget. Då hade jag hellre tagit en weekend på något spa eller liknande i Sverige.
 
Jag skulle vågat, men bara till länder där det är lätt att ta sig hem från och man kan ta sig direkt och som ligger nära, och så skulle jag undvika länder med stor smittspridning och sen skulle jag undvikit länder som ändrar reglerna ofta. Jag skulle dock inte åkt om det inte var något särskilt. Jag funderar dock på en ridresa till Island till sommaren.
 
Jag är i sådant behov av avkoppling, så att min hjärna låser sig. Det tänkte jag inte på. Att åka på spa här i Sverige låter ju helt klart som det bästa alternativet i dagsläget. Tack för ett toppen tips!

Spa är underbart, kan bli dyrt dock om man ska stanna många dagar! Men helt fantastiskt är det. Annars finns ju även alternativet att hyra en liten stuga någonstans och komma bort :)
 
För er som inte vet, så har jag haft en extremt jobbig sommar och höst, med min mammas bortgång och jag som ensambarn har tagit hand om hennes dödsbo på 50 mils avstånd, med allt vad det innebär.

Är helt slutkörd både psykiskt och fysiskt efter dessa månader, och börjar så smått längta efter ordentlig avkoppling och bara njuta av livet.

Längtar till sol och bad. Tänkte mig Spanien kanske?
Frågan är om man vågar åka utomlands i dessa Covid19-tider? Det sägs ju att smittspridningen börjar ta fart i Europa åter igen.

Risken finns ju att jag blir fast någonstans och inte kommer hem till Sverige igen pga karantän eller att landet jag befinner mig i, helt enkelt stänger ner helt.

Hur skulle ni gjort i min sits?
Eller har ni några tips om ordentlig skön avkoppling här i Sverige, istället?
Nej jag skulle inte våga (fast jag längtar inte utomlands). Men en mysig herrgårdsvistelse kanske!

(Själv drömmer jag lite om en weekend med yoga och sådant)
 
Jag skulle inte åka utomlands just nu annat än för något extremt viktigt som absolut inte går att skjuta upp. Risken är signifikant att drabbas av karantänsregler eller andra saker som gör en nöjesresa helt åt helvete. Förutom risken att smittas och smitta.

Skulle stanna och stödja nåt trevligt ställe i närheten istället.
 
För er som inte vet, så har jag haft en extremt jobbig sommar och höst, med min mammas bortgång och jag som ensambarn har tagit hand om hennes dödsbo på 50 mils avstånd, med allt vad det innebär.

Är helt slutkörd både psykiskt och fysiskt efter dessa månader, och börjar så smått längta efter ordentlig avkoppling och bara njuta av livet.

Längtar till sol och bad. Tänkte mig Spanien kanske?
Frågan är om man vågar åka utomlands i dessa Covid19-tider? Det sägs ju att smittspridningen börjar ta fart i Europa åter igen.

Risken finns ju att jag blir fast någonstans och inte kommer hem till Sverige igen pga karantän eller att landet jag befinner mig i, helt enkelt stänger ner helt.

Hur skulle ni gjort i min sits?
Eller har ni några tips om ordentlig skön avkoppling här i Sverige, istället?
Nej, jag skulle inte ens överväga att resa nu. Jag är väldigt försiktig i affärer och andra ställen där många samlas och en flygplats eller i ett flygplan känns för nära till andra människor, för mig.
Dessutom kan länder stängas ned snabbt nu, så transit och flygresan kan bli inställt med snabbt varsel.
Jag förstår att du behöver vila dig. Hoppas du hittar någon plats att ladda dina batterier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Aspbergers fanns inte hos kvinnor när jag var liten, inte ens ADHD diagnostiserades hos tjejer. Jag är född 1987. Min mamma är utbildad...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
9 521
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 903
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Jag började ett nytt jobb i en ny stad, min älskade hund dog, jag skilde mig, sålde mitt hem, hade lite problem med boendet, köpte mig...
2
Svar
26
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp