Skum "förkylning" - Hur förhålla sig?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Jag har sedan 3 dagar tillbaka haft någon skum form av "förkylning". Eller alltså, såhär: Jag känner mig helt frisk. Mitt allmäntillstånd är 100%. Jag har inte (haft) tillstymmelse till förhöjd temperatur eller snorighet. Det enda är att jag låter allt annat än frisk. Jag har en väldigt "sträv" känsla i halsen och kan inte säga mer än 3 meningar i taget utan att börja hosta (torrhosta). Jag har dock inte ont i halsen, utan det känns bara väldigt strävt, och jag hostar till 2-3 gånger om jag försöker prata. Hittade ett gammalt paket Strepsils imorse och har hittills idag tagit 2 st (7 timmars mellanrum) och är till 90% symptomfri.

Mamma, som är ssk (dock inom ett helt annat område och utbildad för närmare 40 år sedan!), är av hållningen att är man förkyld ska man hålla sig så lugn som möjligt, för att inte riskera att förvärra det/få följdsjukdomar. Pratar vi minsta feber håller jag med till 100%, då ska man hålla sig riktigt lugn. Även om man har en "riktig" förkylning (med snorighet, ordentlig hosta, ont i halsen osv.) även utan feber, är det bra att ta det lugnare än möjligt anser jag. Detta gör jag också i praktiken. Men om man känner sig helt frisk, förutom precis i halsen, varför ska man då bara göra minimalt? Har en del (icke fysiskt krävande!) aktiviteter inplanerade närmaste dagarna, vågar man gå på dessa? Vågar jag rida lättare, lösgörande på 20-30 min? Eller blir det bårhuset nästa då?
Hur tänker ni allmänt vid förkylningar? Vad ska till för att ni ska ta det väsentligt lugnare än vanligt? :)
 
Har man ont i halsen ska man vara väldigt försiktig. Då ska man inte anstränga sig. Men jag hade absolut kunnat rida ut en runda i skritt även som förkyld med ont i halsen. Jag hade inte ridit ett tufft dressyrpass.
 
Har man ont i halsen ska man vara väldigt försiktig. Då ska man inte anstränga sig. Men jag hade absolut kunnat rida ut en runda i skritt även som förkyld med ont i halsen. Jag hade inte ridit ett tufft dressyrpass.

Lite nyfiken, varför ska man vara så försiktig när man har ont i halsen? Att man ska vara försiktig vid minsta sänkta allmäntillstånd och jätteförsiktig vid feber vet jag, men om man är sträv i halsen och känner sig som vanligt? 🤔
 
Lite nyfiken, varför ska man vara så försiktig när man har ont i halsen? Att man ska vara försiktig vid minsta sänkta allmäntillstånd och jätteförsiktig vid feber vet jag, men om man är sträv i halsen och känner sig som vanligt? 🤔

För att halsen liksom är ”kopplad” till luftvägarna ☺️

Skämt åsido, jag hade kört på om problemet är så ”lokalt” som du beskriver.
 
Jag har sedan 3 dagar tillbaka haft någon skum form av "förkylning". Eller alltså, såhär: Jag känner mig helt frisk. Mitt allmäntillstånd är 100%. Jag har inte (haft) tillstymmelse till förhöjd temperatur eller snorighet. Det enda är att jag låter allt annat än frisk. Jag har en väldigt "sträv" känsla i halsen och kan inte säga mer än 3 meningar i taget utan att börja hosta (torrhosta). Jag har dock inte ont i halsen, utan det känns bara väldigt strävt, och jag hostar till 2-3 gånger om jag försöker prata. Hittade ett gammalt paket Strepsils imorse och har hittills idag tagit 2 st (7 timmars mellanrum) och är till 90% symptomfri.

Mamma, som är ssk (dock inom ett helt annat område och utbildad för närmare 40 år sedan!), är av hållningen att är man förkyld ska man hålla sig så lugn som möjligt, för att inte riskera att förvärra det/få följdsjukdomar. Pratar vi minsta feber håller jag med till 100%, då ska man hålla sig riktigt lugn. Även om man har en "riktig" förkylning (med snorighet, ordentlig hosta, ont i halsen osv.) även utan feber, är det bra att ta det lugnare än möjligt anser jag. Detta gör jag också i praktiken. Men om man känner sig helt frisk, förutom precis i halsen, varför ska man då bara göra minimalt? Har en del (icke fysiskt krävande!) aktiviteter inplanerade närmaste dagarna, vågar man gå på dessa? Vågar jag rida lättare, lösgörande på 20-30 min? Eller blir det bårhuset nästa då?
Hur tänker ni allmänt vid förkylningar? Vad ska till för att ni ska ta det väsentligt lugnare än vanligt? :)
Om du känner dig helt frisk så hade jag inte tvekat att göra det som du har planerat!
 
Oj, jag ska nog egentligen inte säga något. Jag har jobbat när jag varit dunder förkyld, dock ingen feber eller förhöjd temp och inget som smittar. Däremot vilar jag så mycket som möjligt när jag är hemma, lyssnar väldigt noga på hur kroppen känns.
När min förkylning var som värst, kändes hela huvudet som om det var fullt av snor och jag snöt mig i massor, hostat loss lite slem och när jag ansträngt mig som om jag hade feberfrossa, dock när jag tog tempen hade jag ingen feber. Känner jag mig väldigt dålig då gör jag inte många knop. Det sägs att man känner sin kropp bäst och dess varningssignaler.

Är man osäker går det säkert bra att ringa 1177 och rådfråga.
 
Jag hade rullat på som vanligt men kanske inte sprungit maraton. Försök dämpa hostan så gott du kan (drick mycket, varmt, kallt eller kolsyrat spelar ingen roll) och spara på rösten om du är hes. Det blir gärna onda spiraler av rethosta så försök stå emot där du kan.
 
Lite nyfiken, varför ska man vara så försiktig när man har ont i halsen? Att man ska vara försiktig vid minsta sänkta allmäntillstånd och jätteförsiktig vid feber vet jag, men om man är sträv i halsen och känner sig som vanligt? 🤔

För att om man tränar med ont i halsen så finns risken att man får hjärtmuskelinflammation.
 
Oj, jag ska nog egentligen inte säga något. Jag har jobbat när jag varit dunder förkyld, dock ingen feber eller förhöjd temp och inget som smittar. Däremot vilar jag så mycket som möjligt när jag är hemma, lyssnar väldigt noga på hur kroppen känns.
När min förkylning var som värst, kändes hela huvudet som om det var fullt av snor och jag snöt mig i massor, hostat loss lite slem och när jag ansträngt mig som om jag hade feberfrossa, dock när jag tog tempen hade jag ingen feber. Känner jag mig väldigt dålig då gör jag inte många knop. Det sägs att man känner sin kropp bäst och dess varningssignaler.

Är man osäker går det säkert bra att ringa 1177 och rådfråga.
Vad har du haft för förkylningar som inte smittar:confused:
 
För att om man tränar med ont i halsen så finns risken att man får hjärtmuskelinflammation.

Om man har känningar att det gått ner i bröstet dvs har annat än lite svullna halsmandlar helt lokalt, så är en rätt sund ”måttstock” att inte utsätta sig för större ansträngning om man är nedsatt allmäntillståndmässigt samt upplever att förkylning gått neråt i bröstet .

Hjärtmuskelinflammation/ problem /risk får man inte av att halsen är lite irriterad/ont i körtlarna osv helt lokalt. Det får man om man kör på väldigt kardio/ansträngningsmässigt trots problem man känner av 👍
 
Senast ändrad:
Känns fånigt att råda nån annan....

För egen del så knatar jag på som vanligt om jag inte svimmar eller är allmänt däckad.
Det har inte lett till några mätbara konsekvenser. Jag litar på att min kropp säger till om det är för mycket.

Å andra sidan är jag ett skröppel så jag är ständigt lite yr, lite matt, har lite värk och stelhet. De dagar jag känner mig "frisk" är lätt räknade under ett år. :o Så jag rullar på. Jobbar heltid och vilar när jag kan.
 
Apropå hjärtmuskelinflammation: Min gymgalna granne lyckades dra på sig det häromåret. Han hade gymmat som vanligt med influensa och 41.C feber. :grin: :banghead:

Dagens bästa raggningsreplik går till den snygga, ca. 25 år gamla killen som satt mitt emot mig på tåget: "Vill du ha en halstablett? Jag har i väskan! :D" (Efter att ha hört mig *försöka* prata i telefon)

Kvällens aktivitet, "middagsdejt" med pappa och shopping, funkade felfritt trots min hals, och trots att jag gick sammanlagt 1500 steg i shoppingscentrumet känner jag mig inte ett dugg sämre nu än innan! :up: Så även resterande planerade aktiviteter (som är på samma ansträngningsgrad eller lättare!) kommer att genomföras som planerat. :up:
 
Jag hade kört på som vanligt fysiskt men dragit ner på pratandet och försökt lindra det onda i halsen. Tanken att ställa in aktiviteter hade nog inte slagit mig (jag gör inga tuffa gympass eller så).
 
Jag fick akut hjärtmuskelinflammation förra sommaren, blev inlagd en vecka på hjärtavdelningen. Jag tränar inte ens. :cautious:

Efter det är jag betydligt försiktigare när jag blir förkyld. Nu är jag förkyld sen två veckor tillbaka, ställer givetvis inte in normala aktiviteter men nog tänker jag mig för. Inga längre promenader med hundarna, och verkligen inte rakt ut i skogen utan hålla sig på stig och väg. Hade inte ridit, om det varit aktuellt, skritt-tur okej. Skippar vissa tyngre vardagsaktiviteter också.
 
Om jag känner att en förkylning är på gång drar jag ner på aktiviteter som man blir andfådd av. I övrigt rör jag mig som vanligt om jag är pigg. Däremot håller jag mig lite undan från andra människor om jag kan, för att inte smitta dem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Förkyld....Och som vanligt rejält.Jag har legat 4 dgr nu, orkar inte vara uppe. Jag vet inte hur andra fixar det, dom är borta max 2-3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 046
Senast: Sel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 641
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 927
Senast: tornblomma
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 552
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp