skummande i munnen ..............

B

**BORTTAGEN**

Är det en myt?????
Att hästar det skummar om i munnen gillar det bett dom har?
Och är det så att dom blit vita av skum mellan skinkorna när dom har jobbat rätt? ;)
Önskar att få svar på denna myt.
 
Hmm.. det där med bettet har jag hört både och om... Senast av en hästtandläkare som sa att om det skummar så betyder det att hästen tuggar och grejar med bettet, och det skulle inte vara ett bra tecken enligt honom... om bettet är bra och inte stör, så ska hästen inte greja med det utan koncentrera sig på vad den ska göra med resten av kroppen...

Inte vet jag, men när vi köpte vår nyaste islänning så hade han med ett tredelat bett med metallringar, jag tyckte att hästen var ganska hetsig mot bettet och strulade med huvudet och bettet, la tungan över och sånt.. (kollade innan köpet att tänderna va bra) så då testade vi ett rakt globusbett i metall, och det vart en helt annan häst! Det blev helt stilla och fint i munnen, och han kunde koncentrera sig på mig och träningen... Så på honom stämde det ju...

Men det där med att det skummar mellan skinkorna... Skum blir det när hästens svett gnids i hårremmen... tex på halsen där tygeln ligger emot, eller mellan skinkorna... så att hästen har jobbat rätt lär det inte vara ett tecken på, att den har jobbat sig svettig däremot stämmer nog bättre... :crazy:
 
En häst skummar i munnen pga av att dess spottkörtlar bakom ganascherna stimuleras/kläms i samband med att den kröker på nacken och samtidigt suger/tuggar på bettet.

Det är i BÄSTA FALL en effekt av god ridning i kombination med en acceptans av bettet - men knappast för att den "tycker om" bettet i sig. Jag tror de flesta hästar skulle föredra att ha sin mun helt i fred om de fick bestämma...

Det är alltså inte säkert att din häst skummar i munnen bara för att den kröker på nacken eller att den är positiv till bettet bara för att den skummar i munnen, om du förstår vad jag menar? En häst kan utveckla en skummande mun av nervositet och frenetiskt tuggande lika väl som den kan kröka på nacken under ridning utan att vara avspänd och i psykisk/fysisk balans. Det är för den skull inte helt förkastligt att tolka skummandet i munnen som positivt för det kan mkt väl vara ett tecken på att man är på rätt väg i sin ridning eller arbetet med hästen. Man måste dock alltid ta hänsyn till helheten och avgöra från fall till fall.

När det gäller skummandet mellan skinkorna kan ett liknande resonemang gälla. Rent fysiskt krävs ett antal faktorer för att uppnå detta skummande. För det första måste hästen arbeta och bli svettig runt sin bakdel och för det andra måste hästens muskulatur vara sådan att skinkorna gnids mot varandra för att detta skum skall bli synligt. Det säger sig själv att en häst med stora runda muskler lättare uppnår denna effekt än en muskelfattig stackare med "tomrum" mellan skinkor/lår!? Därför är det inte konstigt att hästar som nått långt i utbildningen också lättare uppnår detta skummande - de är ju redan mer musklade och arbetar mer med sin bakdel=svettas. Man kan dessutom ibland se detta pga av att hästen är "fet" eller har en konstutition som gör att bakdelen är naturligt "fyllig", t.ex. många kallblod. Då uppstår självklart lättare skummandet om hästen blir svettig, men det behöver inte betyda att den jobbat ändamålsenligt för det... Återigen handlar det om att det finns några enkla signaler att hålla sig till utan man måste alltid rannsaka helheten.

Hoppas du fick någon klarhet kring dessa "myter"! :)

MVH/Niccan
 
Jag rider rätt ofta min häst med bara grimma och tyglar. Då skummar hon nästan mer i munnen än när hon har bett. Så det handlar inte enbart om att de tuggar på bettet.

När jag rider utan bett går hon i en lägre mer öppen form än med bett...

Jag tycker det hela är lite förundrande! :)
 
Har hört en teori som jag tycker låter ganska bra. Att när det skummar så är det något fel, då grejar den för mycket. är det helt torrt så är det inte heller bra utan det bästa är att hästen är dregglig :crazy:
 
Vet ej.
Rider på bittless bridle,och hon skummar då jag arbetar henne.Annars är det torrt i munnen.Då jag red på bett fick jag henne aldrig att löddra.Red min ridlärare hästen löddrade hon genast.
 
Det har blivit ett felaktigt utryck Att hästen skummar när den tuggar på betslet. Hästen ska INTE tugga på betslet. När hästen skummar det vita löddriga skummet är det av välbehag eller att den är positiv. Hästen söker sig framåt och "suger" på betslet. Ett uttryck bara, hästen kan naturligtvis ha samma bjudning och vara positiv även utan betsel.
/absolut
 
Var har du fått den här informationen ifrån? Undrar Inelin som vill veta källan innan jag tror på någonting.
 
Jag har ochså hört att hästar som tuggar på bettet jobbar o gillar bettet, fast vet inte om det är sant..
 
Anders Eriksson på Rockelstad tycker att någonting är fel när hästen tuggar på bettet. Att den då är orolig/ känner obehag över bett eller tygeltag. En harmonisk häst håller enligt honom munnen stilla.
 
Jag har också "diskuterat" detta med Anders liksom med hästtandläkaren Torbjörn Lundström och fått till svar att det finns många faktorer som spelar in när det gäller just salivutsöndringen hos hästen i samband med arbete och att grunden är att en lugn och avspänd mun alltid är en mer harmonisk/lycklig mun.

Jag håller med om att uttrycket "tuggar på bettet" är vilseledande då det om man tar det bokstavligt helt klart är förkastligt! Hästen skall ha en lugn mun om den är tillfreds tycker även jag. Det behöver dock inte betyda "torr" eller totalt "stilla"... Den skall dock vara sluten och varken gapa, frenetiskt tugga eller bita fast. Däremot ökar ofta salivutsöndringen pga av spottkörtlarnas stimulering när den kröker på nacken i eftergift (exteriöra skillnader finns förstås!). Detta blir ofta tydligare om hästen samtidigt har något i munnen som också stimulerar saliven = bett - men sker naturligtvis även utan bett fast då syns det oftast mindre. Det är rent fysiologist naturligt. Prova att stoppa något själv i munnen så märker du hur salivutsöndringen ökar vare sig du gillar det eller inte! :p Om du sedan upplever obehag av det du har i munnen kommer du antingen undvika att suga på det (bita fast) eller frenetiskt tugga och flytta om det i munnen...rätt så logiskt? Därför hävdar jag fortfarande att både en helt torr och stum mun som en överdrivet skummande kan vara tecken på att något är obehagligt för hästen...

Helheten och vår kännedom om hästen totalt sett måste alltid få avgöra vad som är vad. Det viktigaste är dock att komma ihåg att hästen aldrig varit ämnad att ha något i sin mun - så var mjuka och försiktiga med era händer!

MVH/Niccan
 
Förmodligen inte tillräckligt men av egen erfarenhet. Sett otal hästar i munnen och ridit och sett hästar ridna. Det står helt klart att hästen inte ska bita i betslet. Hur saliven ändras vid behag/obehag ser man tydligt, både av att titta i munnen och att se hästar ridna. Saliv är inte bara saliv. Skummande vid välbehag, seg skummig vid smärta, genomskinlig seg vid obehag, vattnig normalt sett mm.
(finns alltid undantag naturligtvis)
/absolut
 
Min häst skummar massor, och han tuggar tyvärr på betet för mycket. Han drar upp det med tungan och biter i det. Hade ett gummibett ett par dagar men det fick jag slänga, han bet igenom. Enligt hästtandläkare så är det en dålig ovana för det är inget fel på hans tänder. Bettet jag använder (vanligt tvådelat) fick godkänt, dvs det låg bra och var rätt längd. Fick tipset att köpa ett bett som inte hästen kunde röra så mycket, och få med sig när han mekar med tungan. Jag har provat att rida på rakt ridbett- han blev väldigt irriterad och mekade hysteriskt med bettet, jag fick hoppa av och leda honom hem.
Funderar på att köpa ett bett, storleken för litet och ta eggbett eller liknande ringar så han inte nyper sig.
Någon som har tips?
 
Ett kortare tredelat med fasta ringar kan vara ett allternativ. Men först tycker jag du ska ge det raka betslet en rimlig chans. Hästar som är väldigt intensiva kan bli oerhört sura och frustrerade för att dom inte kan göra som dom brukar. Ha betslet i munnen men rid bettlöst tex. För att veta att det inte fungerar bör du ge det 6-8 veckor, hästen måste få en chans att vänja sig. Du kan även hjälpa/förstärka genom att trä tex en sporr rem som en kind kedja genom bett ringarna. Remmen ska ligga an men inte spänd!!
Lycka till.
/absolut
 
Vill inte jämför med "eliten" men, alla dessa dressyr Grand Prix hästar går och skummar i munnen hela tiden. Jag tycker det ser ut som om dom jobbar bra. Visst dom kanske inte är helt nöjda med en massa skrot i mun.
Skulle då verkligen vara något negativt med att hästen skummar mycket?

Min sköthäst blev helt annolunda när vi bytte bett på henne. När hon fick ett 3-delat så började hon skumma jättemycket när man red, innan nästan inget.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: Palermo
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 875
Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp