Bukefalos 28 år!

Skummig i munnen

finapina

Trådstartare
Skummig i munnen o på bettet- vad tolkar ni det som? Efter ett dressyrpass eller hoppass?Olika betydelser?
 
Sv: Skummig i munnen

Beror på vad för skum...

Mjukt, löst lödder, avslappnad häst som suger på bettet och trivs med bett/hand.
dsc-4249_shrink-398x600.jpg


Segt skum som kan hänga i långa trådar tyder på en häst som får sina spottkörtlar vid ganascherna ihoptryckta, antingen av en mindre bra arbetsform riden från ryttaren eller att hästen spänner ihop sin hals på grund av stress/spändhet...
drool.jpg

salzgeber_drool2.jpg

Mjukt, löst lödder vill jag ha både i hoppning och dressyr

(Bilderna är från Google)
 
Sv: Skummig i munnen

Segt skum som kan hänga i långa trådar tyder på en häst som får sina spottkörtlar vid ganascherna ihoptryckta, antingen av en mindre bra arbetsform riden från ryttaren eller att hästen spänner ihop sin hals på grund av stress/spändhet...

tyder på en häst som får sina spottkörtlar vid ganascherna ihoptryckta ?
Visst, kanske det men finns det att läsa om detta?

Kan hålla med om att man vill ha ett sk *läppstift*
Kommer det mycket lödder så tecknar jag det som stress, mentalt eller att hästen har ont.
 
Sv: Skummig i munnen

Ja, om det är ngt positivt / negativt liksom. Väldigt bra bildexempel jag fått som svar tycker jag! Att det kan vara skillnad på skum o skum.
 
Sv: Skummig i munnen

Är nog mer givande i längden att lära sig tolka sin häst som helhet snarare än en sån detalj. Ser hästar lite som ett pussel, med bara en bit är det väldigt svårt att få en helhetsbild.

Om du tittar på din egen häst (i spegeln eller på bilder/videoklipp t ex) - ser den nöjd ut eller t ex spänd och irriterad? Man kan gärna jämföra med när andra rider samma häst och samma häst i andra situationer, för att lättare lära sig se skillnad i uttrycket. Alltid bra att fråga andra också för att undvika hemmablindhet. :)

Överdrivet skummande tolkar jag aldrig som bra, men för att veta vad det bero på får man ta hänsyn till fler pusselbitar.
 
Sv: Skummig i munnen

Det var ju intressant att du ställde en sådan fråga just idag för idag har jag ridit en häst som blev rejält skummig runt munnen och funderade själv över det. Det droppade rätt mycket.

Jag kan inte påstå att den hästen var särskilt avslappnad så något positivt verkar det inte vara med så mycket skum. Men jag ska nog fråga ridläraren vad hon anser om det.
 
Sv: Skummig i munnen

Det är stor skillnad på skum och skum som flera erbjudit fragmenterade rapporter om i tråden .

Hästen skall skumma mjukt i munnen, inte dregla massor. Det är också skillnad på vilken saliv den ska "skumma med". När hästen skummar, (det vita skummet) är det saliv som utsöndras i samband med välbefinnande, det är äggvita i den saliven till skillnad från den vanliga "genomskinliga" saliven. Det man ska vara uppmärksam på, är när hästen börjar "droppa" vanligt, genomskinligt saliv. då handlar det om att hästen av ngn anledning inte vill/kan välja den vanliga produktionen av saliv som normalt utsöndras och ska ner i svalget. DET har ofta sin orsak i smärta/spänning, tandproblem, eller annan fysisk obekvämhet.
 
Sv: Skummig i munnen

Så att hästen droppar det vita skummet i mängder, så det stänker ner bogen på hästen, är inte ett tecken på obehag? Utan det är det genomskinliga som man ska uppmärksamma?

Eller kompletterade du bara ovanstående?
 
Sv: Skummig i munnen

Delvis KL*

Vissa hästar skummar mer än andra...

Så länge skummet ser ut som marängsmet och inte blir segt (Tänk dig när du dricker ett glas mjölk och du ska försöka spotta, du får ett segt saliv som blir som ett "gummisnöre") Att det droppar små klumpar med "fluff-skum" gör inget...
skummar.jpg

(Bild från google sökning Häst som skummar)
Hästen har typiskt marängsmets-skum..
 
Sv: Skummig i munnen

Det är det genomskinliga och droppandet drällandet som bör uppmärksammas . Som skrivet .
 
Senast ändrad:
Sv: Skummig i munnen

Min häst får ofta "läppstift" med mjukt, vitt skum även vid uteritter där hon inte arbetat i form i en sekund, utan bara legat och sugit mycket på bettet, så i hennes specifika fall tolkar jag det inte som annat än att hon är pigg och glad, men inte nödvändigtvis rätt jobbad eller lösgjord.

Segt skum ser jag, som någon mer i tråden, aldrig som något positivt. Inte för att jag har några vetenskapliga belägg, utan helt enkelt för att jag aldrig sett en sådan häst som i mina ögon verkat tillfreds och avspänd.
 
Sv: Skummig i munnen

vill bara tillägga att olika individer oxå har olika mycket saliv o olika blöta slemhinnor ( eller hur man ska förklara det)... mina skummar inte när jag rider, men hade en gång en hästmassör upp som gick igenom mina pollar och hon sa det bara att ena pollen hade blötare slemhinnor än den andra och det stämde för han dräglar i allmänhet mer ;) blir oxå skummig vid ridning ( nu är han inte min polle längre) men dom 2 jag har idag gör inte det, men den ena utav dom är ganska liten och tränas inte så hårt ännu så det kan ju ändras ;)

Men som sagt har ingen direkt erfarenhet av skummande annars ;)
 
Sv: Skummig i munnen

Delvis KL*

Vissa hästar skummar mer än andra...

Så länge skummet ser ut som marängsmet och inte blir segt (Tänk dig när du dricker ett glas mjölk och du ska försöka spotta, du får ett segt saliv som blir som ett "gummisnöre") Att det droppar små klumpar med "fluff-skum" gör inget...
skummar.jpg

(Bild från google sökning Häst som skummar)
Hästen har typiskt marängsmets-skum..

Fast det där är ju väl bra med skum. hästen ska suga lugnt på bettet, och det ser den inte riktigt att ha gjort precis.
 
Sv: Skummig i munnen

*KL* Mycket marängigt skum = pålle har varit duktig och fått många sockerbitar. :love:
 
Sv: Skummig i munnen

Hästarna producerar olika mycket saliv vid ridning...

Min häst har väldigt lite medan en annan i stallet får väldigt mycket, och den är varken stressad eller felriden...
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 002
Senast: villhöver
·
  • Artikel
Hästnyheter Forskning visar att många hästar har tryckskador i munnen efter bettet. Förutom att det kan leda till obehag och smärta hos hästen så...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp