Skutt med bakbenen

aglaonema

Trådstartare
Min häst har börjat göra konstiga hopp med bakbenen då man rider, mest då man ber om mera fart hon har inte gjort så innan utan det är något nytt hon har börjat med. Verkar vara irriterad på något någon som har ideer vad detta kan bero på?
 
Håller med @Bison

i det fall med konstiga ”skutt” som jag har erfarenhet av fanns det SI-ledsproblem, i vårt fall allvarliga och det behöver det ju inte vara hos er - men klinik behöver ni besöka för att undersöka.
 
Håller med @Bison

i det fall med konstiga ”skutt” som jag har erfarenhet av fanns det SI-ledsproblem, i vårt fall allvarliga och det behöver det ju inte vara hos er - men klinik behöver ni besöka för att undersöka.

Ja, det enda man kunde se på min häst när han var skadad var att han ibland gjorde skutt med bakbenen i övergångar mellan trav och galopp. Ingen hälta, inget annat trots en ganska omfattande problematik bak.
 
Vad jag vet om hästen innan är att den har misstänkt spatt på bakbenen 1-gradig hälta på böjprov. Hon har också varit sjuk tidigare pga felaktig sadel öm bak på ryggen pga för lång sadel då hon har kort sadelläge. Vet inte om den sadel hon har nu är tillräckligt kort lång ser den inte att vara men om hästen är känslig så. Hon är också svårskodd på alla ben mest bak och gillar inte att få sömmar islagna.
 
Vad jag vet om hästen innan är att den har misstänkt spatt på bakbenen 1-gradig hälta på böjprov. Hon har också varit sjuk tidigare pga felaktig sadel öm bak på ryggen pga för lång sadel då hon har kort sadelläge. Vet inte om den sadel hon har nu är tillräckligt kort lång ser den inte att vara men om hästen är känslig så. Hon är också svårskodd på alla ben mest bak och gillar inte att få sömmar islagna.

Den hästen ska inte ridas utan kontrolleras ordentligt på klinik.
 
Ja, det enda man kunde se på min häst när han var skadad var att han ibland gjorde skutt med bakbenen i övergångar mellan trav och galopp. Ingen hälta, inget annat trots en ganska omfattande problematik bak.
Min gör inte skutt direkt i övergångar utan mer när som helst, speciellt om man använder skänkeln eller ställer några krav. Vet att den brukat bocka om man rider med sporrar men såna har jag aldrig provat rida den med.
 
Min gör inte skutt direkt i övergångar utan mer när som helst, speciellt om man använder skänkeln eller ställer några krav. Vet att den brukat bocka om man rider med sporrar men såna har jag aldrig provat rida den med.

Som sagt, den hästen ska inte ridas.
Misstänkt spatt? Varför är den inte röntgad?
Böjprovsreaktion och svår att sko, hästen har ont 😔
Blir så ledsen av den här typen av trådar.
 
Förra ägaren hade den 5 år och den hade gått bra att sko dom senaste 2 åren fast inte innan. Efter ägarbyte är den svår att sko igen men en viss förbättring har skett den är alltså rädd för skoning.
 
Vad jag vet om hästen innan är att den har misstänkt spatt på bakbenen 1-gradig hälta på böjprov. Hon har också varit sjuk tidigare pga felaktig sadel öm bak på ryggen pga för lång sadel då hon har kort sadelläge. Vet inte om den sadel hon har nu är tillräckligt kort lång ser den inte att vara men om hästen är känslig så. Hon är också svårskodd på alla ben mest bak och gillar inte att få sömmar islagna.
Att inte gilla att få sömmar islagna är ett väldigt typiskt tecken på spatt. Hammarslag mot skon gör ont då. När det gäller beteendeförändringar på det där sättet i ridningen är det i regel alltid tecken på att något är fel, så jag säger som övriga, sluta rid och ta hästen till klinik.
 
Vad jag vet om hästen innan är att den har misstänkt spatt på bakbenen 1-gradig hälta på böjprov. Hon har också varit sjuk tidigare pga felaktig sadel öm bak på ryggen pga för lång sadel då hon har kort sadelläge. Vet inte om den sadel hon har nu är tillräckligt kort lång ser den inte att vara men om hästen är känslig så. Hon är också svårskodd på alla ben mest bak och gillar inte att få sömmar islagna.
Och den rids med "misstänkt spatt" och hälta?? :(
 
Instämmer med övriga. Rid inte på hästen och åk till en klinik för utredning. Om du känner dig osäker på om det är rätt så kan du ju alltid prata med veterinären i telefon innan och förklara problemen. Jag är ganska övertygad om att även veterinären kommer vilja att hästen ses över då. Alla de saker du beskriver är typiska för olika former av smärta i bakdelen.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 410
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp