Bukefalos 28 år!

Skydd i hagen. Hur har ni det?

P

_paniiik_

Hej!
Vi här hemma har bestämmt att det är dags att bygga ett vindskydd/skjul till hästarna då vi har börjat utöka antalet beteshagar och det inte finns naturligt skydd i alla. När stallet står klart kommer det finnas plats för 14 hästar, nu finns här 8 och de är delade i två olika hagar. Skyddet är menat till att skydda mot sol/regn/vind och så givetvis insekter..
Frågor;

Hur mycket plats åt varje häst har ni i era skydd?

Hur mycket tid tillbringar era hästar i skyddet? Behöver man tänka att alla ska få plats samtidigt?

Vi hade tänkt oss tre väggar.. Hur har ni det?

Har ni någon form av strö?

Dröm hade det ju varit att kunna flytta skyddet genom att koppla till traktor/fixa med lastare eller liknande. Någon som har en smart lösning på det?

Ritningar? Någon godhjärtad själ som har lust att dela med sig av sina ritningar?

Hoppas på svar!!!:bump:
// panik
 
Sv: Skydd i hagen. Hur har ni det?

_paniiik_ skrev:
Hej!
Vi här hemma har bestämmt att det är dags att bygga ett vindskydd/skjul till hästarna då vi har börjat utöka antalet beteshagar och det inte finns naturligt skydd i alla. När stallet står klart kommer det finnas plats för 14 hästar, nu finns här 8 och de är delade i två olika hagar. Skyddet är menat till att skydda mot sol/regn/vind och så givetvis insekter..
Frågor;

Hur mycket plats åt varje häst har ni i era skydd?

Hur mycket tid tillbringar era hästar i skyddet? Behöver man tänka att alla ska få plats samtidigt?

Vi hade tänkt oss tre väggar.. Hur har ni det?

Har ni någon form av strö?

Dröm hade det ju varit att kunna flytta skyddet genom att koppla till traktor/fixa med lastare eller liknande. Någon som har en smart lösning på det?

Ritningar? Någon godhjärtad själ som har lust att dela med sig av sina ritningar?

Hoppas på svar!!!:bump:
// panik

Tänk på att byggnaden måste förprövas av Länsstyrelsen (mer än 4 hästar) om den skall användas för utegångsdjur utanför betestillväxttid. Kravet är att det ska vara tre väggar, vi fick rita om vår ligghall trots att vi tyckte att vi hittat en riktigt smart lösning.....

Är det bara en "skyddad plats i hagen" under betessäsongen så är kraven mindre.

Strö kommer att behövas! Försök att aldrig fodra inne i ligghallen så att inte hästarna jämt står där...

Måtten för att ha det för utegångsdjur är 80% av normalytan i box enligt Djurskyddsmyndigheten.
 
Sv: Skydd i hagen. Hur har ni det?

okej, men är detta för ligghal eller för vanligt "skjul". Eller är det samma regler för båda?
Vi ska få det kollat av kontrollant eftersom hela anläggningen byggs om och då måste kontrolleras...

Fleera svar! Allt ni kan komma på...
Kram
 
Sv: Skydd i hagen. Hur har ni det?

Ingen som har ett skjul till sina hästar??? :confused: :confused:
 
Sv: Skydd i hagen. Hur har ni det?

Sista försöket! *putt* *putt* *puuuutttt*
Alla ni som har häst öht och har sett hur era skjul är, ge mig några rader att läsa..
 
Sv: Skydd i hagen. Hur har ni det?

Har det där häftet någon stans men tyvärr så minns jag ju inte var (såklart). Tack, nu vet jag ju lite mer...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 684
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 290
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Daydreamer
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 862
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp