Skydd mot identitetsstölder (Spinoff bluff-sms)

strawberrysylt

Trådstartare
Jag pratade med mitt försäkringsbolag och fick en lista på åtgärder man kunde göra för att skydda sig mot identitetsstölder. Helt kan man inte skydda sig, men det finns ju en del saker man kan göra iaf.

Har ni blivit bedragna någon gång? Eller satt in några åtgärder ändå?
Tycker de e lättare o hålla koll efter konstiga saker i fysiska posten än digitalt, men har tänkt jag har koll och brukar inte handla särskilt mycket så brukar ha koll på det, men det kan säkert slinka in konstigheter. Digitala världen är bra, men lite osäker...

Man kunde t ex bankID-skydda sin adress på Skatteverket, sätta BankID-spärr på Klarna, sätta lås på sin fysiska brevlåda, riva bort/sönder personuppgifter på brev/papper man kastar/återvinner, hålla koll på kontot/tel/ i posten efter konstiga brev osv
Gör ni detta?

Jag ska fixa de där spärrarna det ska jag. River sönder uppgifter på brev jag kastar o försöker som sagt hålla koll.
 
De va för att ingen skulle kunna byta adress på ens personnummer o sen köpa saker i ens namn som sen skickas till den adressen så man inte ser de.
Gjordes det bluffbytet via vanligt brev? För via internet måste jag redan använda Bank-ID för att komma in på mina sidor hos skatteverket.
 
Gjordes det bluffbytet via vanligt brev? För via internet måste jag redan använda Bank-ID för att komma in på mina sidor hos skatteverket.

Ja det är ju bara att fylla in blanketten, skriva under och skicka in.

Om man inte spärrat sig gällande obehörig adressändring.
 
Har endast gjort så det inte går att ändra adressen på mig och mitt kort är spärrat för internet köp.
Just det jag har valt att inte ha den utökade bank id så måste ha dosan till en hel del.
 
Jag tyckte länge att min sambo var fånig som river bort namn & adressuppgifter från brev, räkningar och liknande innan han slänger dem, men jag har fått ändra mig och gör samma sak numera. Det är väl i princip det enda jag gör dock. Landet jag bor i är dock långt ifrån lika öppet som Sverige när det gäller t.ex. personuppgifter, möjligt att jag hade agerat annorlunda om jag bott i Sverige.
 
Har bank-id skydd hos skatteverket sedan flera år, bank-id skyddat kivra, tvåstegverifikation på de inloggningar som erbjuder det, tuggar 'känslig' post, spärrat kort för köp utomlands.
 
Gjordes det bluffbytet via vanligt brev? För via internet måste jag redan använda Bank-ID för att komma in på mina sidor hos skatteverket.

Jag har inte blivit bluffad så (vad jag vet), men tydligen går det ju väldigt enkelt som @lil-sis skriver...
Ja det är ju bara att fylla in blanketten, skriva under och skicka in.

Om man inte spärrat sig gällande obehörig adressändring.

Jag tyckte länge att min sambo var fånig som river bort namn & adressuppgifter från brev, räkningar och liknande innan han slänger dem, men jag har fått ändra mig och gör samma sak numera. Det är väl i princip det enda jag gör dock. Landet jag bor i är dock långt ifrån lika öppet som Sverige när det gäller t.ex. personuppgifter, möjligt att jag hade agerat annorlunda om jag bott i Sverige.

Vad bra det låter! Ja, här känns det väldigt öppet med sånt :S

Tack för tipset om att spärra adressändring på Skatteverket för andra sätt än med BankID ! Både jag och maken fixade detta nu :up: !
👍😊
 
Behöver en verkligen förstöra känslig post om en har egen soptunna? Går folk och rotar i villors återvinning?:nailbiting:
 
När det gäller post som då kommer i brevlådan, är pappersinsamling mer känsligt att slänga i än vanliga soptunnan? Vet att mina föräldrar är noga med att inte slänga "känslig" post i pappersinsamlingen för att det enligt dom inte är lika säkert... Jag som nyss flyttade och rensade ut massa gammal och ny post slängde den posten i sekretesstunnan på kontoret (låst sopkärl vars innehåll destrueras) - det kändes säkert.

Numera får jag ytterst lite post i brevlådan dock, det mesta kommer till Kivra.
 
Behöver en verkligen förstöra känslig post om en har egen soptunna? Går folk och rotar i villors återvinning?:nailbiting:
För några år sedan en blåsig höstnatt upptäckte jag en mindre brand på en pappersåtervinning i stan, det virvlade gamla räkningar och kuvert och tidningar över hela området. Efter det strimlar/tuggar jag allt som har personuppgifter på som jag ska slänga. Jag har en liten papperskorgstugg som inte kostade så många kronor på clas olson.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp