Skydd - stöd??

Centaur

Trådstartare
Vad anser ni - KAN man ge bästen stöd vha olika skydd och lindor? Vad är era erfarenheter? Vad ger mest stöd? :confused:
 
Visst kan man göra det.
Men man ska också komma ihåg att "extra stöd" kan ha en
dubbel effekt.
Man ger hästen stöd i det aktueklla området, men samtidigt "försvagas" hästens egna stöd just där
om man använder stödet för ofta.
 
Jag tror på att lindor lindade runt kotorna och motsvarande skydd ger stöd (lindor mest). Men inte "vanliga" senskydd, strykkappor osv, skenbenet kan ju inte "stödjas" däremot kan leder det. Tjejen som red min förra ponny innan ansåg att hon gick stadigare (alltså inte stadigare form...) med lindor ro på dressyrträningarna (dressyrfantast). Tyckte och tycker fortf att det låter skumt men hon var en ENORMT skicklig ryttare och hon påstår att hon kännt det så och jag är villig att tro henne även om det verkar skumt...
 
Att tro att lindor stöjder så pass att de försvagar benen är som att tro att näsan blir smalare om man sätter en klämma på den.

OM du använder en jättehårt åtdragen elastiskt linda dygnet runt i några år kanske du till slut kan märka en viss skillnad. Men innan dess uppkommer nog andra problem..
 
Försvagas?

Benen försvagas inte, däremot ligamenten.
Det gäller när man alltid använder "stöd" av olika slag.
Skydd av olika slag påverkar ju inte.

Jag fick en "föreläsning" om det här av vet. på Täby när jag diskuterade "vrickningsproblem" på en foderhäst jag hade förut.
 
Re: Försvagas?

Men, om hästen nu är lindad 1 utav 24 timmar i dygnet, så kan väl det knappast orsaka att ligament och senar försvagas? :confused:
 
lindor - absolut! Lindar själv mina ben när jag ex. löptränar, upplever dom som ett skydd och stöd samt att de tillför värme till benet.

Skydd - nej, inget stöd, men dock skydd, vet själv ett par tillfällen då jag har haft skydd som jag är riktigt glad över. senast var det när hästen la sig ner (hon har gjorkramp) med sadeln och frambenskydden var alldeles sönderrispade, gissa om jag var glad att det inte var hennes ben :)
 
Jag brukar linda min häst då jag vet att vi ska rida ut och trava rätt mkt. har även boots då jag rider då min häst är rätt snubblig av sig. Skydd använder jag ibland som när jag ska löshoppa till exempel. Tycker det är bra med skydd då så hästen inte gör sig illa. Lindar mest för att det känns bra att ge hästens ben ett extra stöd!
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp! Jag har drabbats av hälsporre, och behöver använda skor som ger ett bra stöd och dessutom ha en uppbyggd iläggssula. Igår...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: MiniLi
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
262
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
542
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 059
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp