Skydd vid lastning

Jennie75

Trådstartare
Vår ponny är väldigt obekväm med att ha skydd bak. Har det inte vid ridning men skulle vilja ha det när vi åker. Som det är nu så blir han superstressad när vi ska iväg om vi börjar försöka sätta skydd bak. Strunta i skydd? Fortsätta träna?
 
Blir hästen stressad av skydden är ju risken för skada större om du sätter på dem än om du åker utan. Våra hästar som åker stillsamt har bara skydd på i släpet om de ska ha dem när vi kommer fram - annars åker de utan. Om hästen trampar runt mycket och det finns risk att den skadar sig utan skydd är det bästa att träna utan att dessutom åka med den. Du behöver kanske inte ha så stora skydd, utan strykkappor + ev boots kanske kan räcka? Men se till att hästen accepterar dem utanför transporten först.
 
Vår ponny är väldigt obekväm med att ha skydd bak. Har det inte vid ridning men skulle vilja ha det när vi åker. Som det är nu så blir han superstressad när vi ska iväg om vi börjar försöka sätta skydd bak. Strunta i skydd? Fortsätta träna?

Strunta i skydd. Kan mångmiljonvärda hästar åka utan skydd kan hobbyhästarna. Jag har inte kört med skydd de senaste 15 åren jag hade häst, de blev mer stressade och varma och kliande om benen med skydd än utan.
 
Jag säger också strunta i skydd. Jag har aldrig använt transportskydd och har aldrig upplevt att det behövts (jag har kört en gång i veckan med olika hästar de senaste 10 åren och innan det lite mer sällan).
 
Vi har bara vanliga benskydd (typ dressyrskydd) och boots när vi åker.
Ibland stallbandage från back-on-track. Beror på vart vi ska och hur länge vi ska åka
 
Min häst är också jätteirriterad på (bak)skydd så hon åker utan. Annars står hon bara och sparkar för att hon är irriterad på skydden. Utan skydd står hon bra.
Jag gillar det inte, men det får vara så.
 
Strunta i skydd säger jag med. Hade en häst som alltid skadade både sig själv och skydden, ville inte stå still i släpet. Jag testade utan och hon stod alltid helt still när hon slapp skydden.

Slutade helt med skydd på alla hästar och ingen har skadat sig.
 
Jag kör också mina utan skydd.
Hade en period pga alla hade och det skulle vara så men slutade med dem då hästen uppenbart var bekvämare utan än med
 
Åker med 'ridskydd', helt utan eller låga mjukare typ av transportskydd. Det beror på häst.
Är din väldigt stressad av åkning pga skydden hade jag valt att ta bort stressmoment.

Har aldrig ens ägt några stora otympliga stela transportskydd som ingen häst ändå verkar bekväm med 🙊
 
Har åkt utan alla dessa år, sedan 1984. Med undantag på något år då jag ständigt hade det på mitt sto.

Seanre, med valacken, vid något tillfälle när de hade fyra brodd på varje tänkte jag att jag nog måste ha skydd och jag fick en häst med värmepanik i transporten. Varje gång vi stannade för rött ljus var det rumba inne i transporten. Han hade inga problem med skydd annars men just tranportskydd som är fodrade, varma och heltäckande. Det var bara för mycket.

Om jag känner att jag behöver skydd nu blir det boots bara. Högre än ett tramp på kronranden skulle jag nog aldrig kunna tänka mig skulle ske, om det verkligen inte händer något speciellt.
 
Jag har transportskydd fram och boots bak när jag åker.
Funkar finemang.

Upplever liksom många andra att hästarna tycker att transportskydd bak är irriterande.
 
Jag hade struntat i skydd vid transport eftersom man vill ha hästen så lugn som möjligt vid transport.
Däremot är det absolut något ni måste träna på, så hästen är van att ha saker runt benet ifall man tex skulle behöva linda benet pga skada eller liknande.
 
Upplever inte att det alls blir samma sak flr hästarna.
Jag har svårt att se att hästen ska kunna bli stressad av ett par bakbens skydd, men vara lugn om man lindar bakkotan eller hela bakbenet från hasen ner till hoven med tex vet-flex linda, och låter hästen gå i hagen/sjukhage med det.
Det borde ju vara själva grejen att något sitter fast runt benet som hästen reagerar på. Om det inte är så att skydden gör ont/skapar obehag? men då borde man skaffa andra skydd...
 
Jag har svårt att se att hästen ska kunna bli stressad av ett par bakbens skydd, men vara lugn om man lindar bakkotan eller hela bakbenet från hasen ner till hoven med tex vet-flex linda, och låter hästen gå i hagen/sjukhage med det.
Det borde ju vara själva grejen att något sitter fast runt benet som hästen reagerar på. Om det inte är så att skydden gör ont/skapar obehag? men då borde man skaffa andra skydd...

Jag har haft hästar med stallbandage över natten som inte lyft en hov men som slagit som galningar mot transportskydd. Det är absolut inte samma sak.
 
Jag har svårt att se att hästen ska kunna bli stressad av ett par bakbens skydd, men vara lugn om man lindar bakkotan eller hela bakbenet från hasen ner till hoven med tex vet-flex linda, och låter hästen gå i hagen/sjukhage med det.
Det borde ju vara själva grejen att något sitter fast runt benet som hästen reagerar på. Om det inte är så att skydden gör ont/skapar obehag? men då borde man skaffa andra skydd...
Mina hästar har aldrig haft problem med lindor men transportskydd har dom aldrig gillat
 
Mina hästar har aldrig haft problem med lindor men transportskydd har dom aldrig gillat
Transportskydd är en annan sak som många hästar stör sig på, men nu lät det ju som TS menade vanliga bakskydd som man har när man rider.

"Har det inte vid ridning men skulle vilja ha det när vi åker."
 
Jag har haft hästar med stallbandage över natten som inte lyft en hov men som slagit som galningar mot transportskydd. Det är absolut inte samma sak.
Fast på TS låter det ju som om det handlar om vanliga bakbensskydd och inte transport skydd.
"Har det inte vid ridning men skulle vilja ha det när vi åker."

Transportskydd är en annan sak som många hästar reagerar på.
 
Jag har svårt att se att hästen ska kunna bli stressad av ett par bakbens skydd, men vara lugn om man lindar bakkotan eller hela bakbenet från hasen ner till hoven med tex vet-flex linda, och låter hästen gå i hagen/sjukhage med det.
Det borde ju vara själva grejen att något sitter fast runt benet som hästen reagerar på. Om det inte är så att skydden gör ont/skapar obehag? men då borde man skaffa andra skydd...
Jag tror det är transportsituationen också som gör att det blir annorlunda.
 
Jag tror det är transportsituationen också som gör att det blir annorlunda.
Jo men det har jag ju redan svarat på?

Jag skrev att jag hade struntat i skydd vid transport eftersom man vill ha hästen så lugn som möjligt vid transport.
Däremot att det är viktigt att träna hästen att ha saker runt benen ifall hästen blir sjuk eller skadad och då behöver lindas/bandage.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
949
Senast: Miingla
·
Kläder & Bli fin ”Haglöfsjackan har blivit en symbol för den svenska gängkulturen.” SvD Jag hade ingen aning och kommer fortsätta köpa Haglöfskläder...
2
Svar
24
· Visningar
1 295
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp