Skydda bandage mot lervälling

Tror den veckade blir betydligt lurigare att få jämn och att ligga still jämfört med den rullade, men kan kanske vara värt att prova i alla fall för att se om du lyckas hålla såret torrt under helgen.
Jag köpte veckad och använde som en linda. Blev rätt tjockt och klumpigt men värt att testa!
 
Ja, tyvärr är det så. Där jag brukar handla brukar det dock vara leverans dagen efter om man beställer innan kl 16, och har varorna funnits hemma har det funkat klockrent varje gång. Dumt bara att det är torsdag idag för då får du det tidigast måndag i alla fall. Av någon anledning har ju kontorsvaruhusen rätt mycket olika typer av bandagematerial, de specialkompresser som jag använder ibland till tråkiga sår finns oftast inte heller på Apoteket i "häststorlek", så jag brukar köpa lite smått och gott när jag ändå beställer fetvadden. Och jag som är "fetvaddsfrälst" :D ser till att alltid ha minst en halv rulle hemma, som jag skrev ovan använder jag den oftare än bomull på rulle.
Borde väl beställt tidigare idag.. Får se om jag beställer under helgen, beror på hur såret utvecklas.
 
Köpte dessa neoprendamasker som faktiskt håller allt torrt!
1574544126699.jpeg

Sitter bra och håller helt tätt 👍
 
Nu har du ju hittat benskydd som hjälper. Men när min häst fick sys i somras så sa vet. att så länge det är vatten som kommer utifrån och inte att det blir fuktigt inifrån och ut så var det ingen fara.
 
Nu har du ju hittat benskydd som hjälper. Men när min häst fick sys i somras så sa vet. att så länge det är vatten som kommer utifrån och inte att det blir fuktigt inifrån och ut så var det ingen fara.
Veterinären kanske menade regnvatten? Lerplask är ju inte så fräscht direkt..
 
Sådana här kanske?
Som tidigare westernryttare med ständigt benskydd som alltid blev blöta o skitiga så var dom perfekta,även vid uteridning i slask o blöta.
313962_BL.jpg
 
Jag har just nu en häst med sårskada som jag bandagerar varje dag. Hon får visserligen inte gå ut just nu.
Vi ska lägga om med sorbact foam dressing närmast såret. Den är bakterie och svampbildande, det gör att den mikrobiella belastningen minskar i vätskande sår. Fäster den med hudtejp i överkant för att den ska sitta när vi lindar det andra. Efter det är det bomull, gasbinda, vetrap och efter det har vi tensoplast i ovan och nederkant för att det ska sitta kvar.
Tänkte att tensoplasten kan hjälpa dig? Det är ju en linda som är väldigt klistrig på insidan, man sätter ca halva bredden på bandaget och resten runt benet på hästen. Har använt det i 4 veckor nu och bandaget har inte glidit en enda gång. Tänker att det kanske hindrar att lera och smuts kommer in också?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon med något bra tips på hur skydda ett bandage mot väta, UTAN att det blir någon form av plast/tejp under hoven. Bandaget går ner på...
2
Svar
34
· Visningar
4 920
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp