Skydda bandage mot lervälling

MiniLi

Trådstartare
Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup lera med stående vatten. Hade det "bara" varit lera så hade det inte varit några problem att få bandaget att hålla torrt men nu är det mer som leriga vattenpölar som hon plaskar omkring i.. :crazy:

Bandaget håller torrt vid själva såret men jag gillar inte att det blir blött/smutsigt i över och underkant. Känns som att det kan krypa in bakterier..
Just nu bandagerar jag med:
- kompress
- bomull
- polsterbinda
- 2 rullar vetflex

Men det räcker inte. Polsterbindan ska inte suga åt sig väta men den har blivit jätteblöt ändå nertill..
Någon som har tips? Behöver alltså skydda främst upptill och nertill där det är störst risk att vatten smiter in och sen sugs upp av bomullen.

Såg bild på någon som hade använt tejp- Hur funkar det? Vilken tejp och hur kan man i så fall tejpa?
Har övervägt att beställa den snögg-varianten som inte har klister, men det är ju svindyrt.
 
Om sticksåret ligger utom räckhåll för leran/vätan skulle jag inte vara speciellt orolig. Du gör ju vad du kan i lindningsväg. Man kan ju också kanske raka precis över sticksåret och ha något bara över det, inte linda så långt ner. Då kanske inte ens lindänden hamnar under vatten.

Det tredje alternativet är att hitta en bättre plats att ha henne. Kanske en provisorisk hage eller en som går att flytta varje dag.
 
Om sticksåret ligger utom räckhåll för leran/vätan skulle jag inte vara speciellt orolig. Du gör ju vad du kan i lindningsväg. Man kan ju också kanske raka precis över sticksåret och ha något bara över det, inte linda så långt ner. Då kanske inte ens lindänden hamnar under vatten.

Det tredje alternativet är att hitta en bättre plats att ha henne. Kanske en provisorisk hage eller en som går att flytta varje dag.
Leran är verkligen överallt. Hon är lerig på HELA benen och hela magen varje dag när hon kommer in. Det plaskar väl så mkt.
Men jo själva såret har ju hållt sig torrt. Du tror alltså inte att det är någon fara om det blir blött/smutsigt på bomullen över och under såret? Jag tycker inte alls det känns bra, men kanske är överdrivet nojig.

Har tyvärr en pest eller kolerasituation med hagen. Hon har en sen/ligamentskada så får inte gå i sin vanliga hage (den är för kuperad), denna hage är väldigt blöt på vissa ställen men den är helt platt och hon har äntligen lugnat ner sig där. Är rädd att hon skulle bli galen igen om jag byter hage och det är ingen höjdare för hennes andra skada..
Står inackorderade och just torra hagar är något av en bristvara just nu.. Framförallt torra hagar med kompisar omkring.
 
Leran är verkligen överallt. Hon är lerig på HELA benen och hela magen varje dag när hon kommer in. Det plaskar väl så mkt.
Men jo själva såret har ju hållt sig torrt. Du tror alltså inte att det är någon fara om det blir blött/smutsigt på bomullen över och under såret? Jag tycker inte alls det känns bra, men kanske är överdrivet nojig.

Har tyvärr en pest eller kolerasituation med hagen. Hon har en sen/ligamentskada så får inte gå i sin vanliga hage (den är för kuperad), denna hage är väldigt blöt på vissa ställen men den är helt platt och hon har äntligen lugnat ner sig där. Är rädd att hon skulle bli galen igen om jag byter hage och det är ingen höjdare för hennes andra skada..
Står inackorderade och just torra hagar är något av en bristvara just nu.. Framförallt torra hagar med kompisar omkring.

Jag förstår problematiken när man är inhyst. Däremot är ju frågan om leran i den utsträckningen är så himla bra för senskadan men nu frågade du inte om den.

Ja, alltså att vara blöt/lerig i sig är ju inte ett problem om hästen är blöt och lerig annars. Man vill, som du ju säger, inte ha in lera i såret, inte heller fukten som är kopplad till den. Lera, urin, bajs och bakterier i en härlig soppa liksom.

Jag skulle se problemet i två steg.

1. lindade ben som är våta, leriga och varma en längre tid KAN vara dåligt för både sår, senor och hud. Det betyder inte att det kommer att ske.

2. Kan man hålla såret torrt och skyddat på annat sätt än just lindor, som ju verkar ge mer problem än lösningar, så skulle jag försöka mig på det. Raka benet in till huden just över såret (för att få tejpen att fästa bättre) och sätt en bit bomull över såret och sedan en bit silvertejp. Eller kanske faktiskt bara silvertejp utan bomull.

Jag tror inte det är en katastrof om det inte skulle lyckas i en eller två dagar när man provar sig fram.
 
Jag förstår problematiken när man är inhyst. Däremot är ju frågan om leran i den utsträckningen är så himla bra för senskadan men nu frågade du inte om den.

Ja, alltså att vara blöt/lerig i sig är ju inte ett problem om hästen är blöt och lerig annars. Man vill, som du ju säger, inte ha in lera i såret, inte heller fukten som är kopplad till den. Lera, urin, bajs och bakterier i en härlig soppa liksom.

Jag skulle se problemet i två steg.

1. lindade ben som är våta, leriga och varma en längre tid KAN vara dåligt för både sår, senor och hud. Det betyder inte att det kommer att ske.

2. Kan man hålla såret torrt och skyddat på annat sätt än just lindor, som ju verkar ge mer problem än lösningar, så skulle jag försöka mig på det. Raka benet in till huden just över såret (för att få tejpen att fästa bättre) och sätt en bit bomull över såret och sedan en bit silvertejp. Eller kanske faktiskt bara silvertejp utan bomull.

Jag tror inte det är en katastrof om det inte skulle lyckas i en eller två dagar när man provar sig fram.
Nej jag vet. Leran är inte det minsta bra, men just nu känns det som att detta alternativ ändå är det minst dåliga. Jag önskar verkligen att det hade funnits en bättre hage (lerfri, platt och med kompisar omkring så att hon håller sig lugn) men det finns inte..

Tack för dina förslag! Jag ska fundera och kanske testa mig fram lite.
 
Jag undrar dock fortfarande om det här med att tejpa vid bandagets kanter! Någon som testat eller har koll på den varianten?
 
Enda jag kan komma på är plastfolie. Funderar på om det fungerar att linda runt. Då blir det ju vattentätt. Jag har varit i din situation förra året och det slutade med att hästen fick stå på box ett par veckor till såret var safe. Nu har jag uteboxar i anslutning till hagen så han fick ju sällskap på det sättet.
 
Vet inte? Blöjor suger väl åt sig jättemycket vätska?

Nackdelarna och fördelarna på grejer är oftast samma.

Blöjan kan dra åt sig massor av fukt men också hålla fukten borta från såret.

Silvertejp kan hålla vatten ute men också stänga in såret.

Lindor kan skydda såret men ge andra skador.

Man får testa sig fram till vilket som passar.
 
Hade en pålle med ett lurigt sår mitt i pannan, henne satte vi Sorbact-plåster på.
Satt bra trots pälsen och kom inte in någon skit i såret under läkningstiden.
Kan det vara ett alternativ?
 
Enda jag kan komma på är plastfolie. Funderar på om det fungerar att linda runt. Då blir det ju vattentätt. Jag har varit i din situation förra året och det slutade med att hästen fick stå på box ett par veckor till såret var safe. Nu har jag uteboxar i anslutning till hagen så han fick ju sällskap på det sättet.
Ja jag har övervägt plastfolie :laugh:
Men jag har inte möjlighet att vara ute både morgon och kväll, tänker att det kanske inte är så bra att ha plast konstant..

Hon kommer riva stallet om hon ska stå inne. Det är verkligen sistahandsalternativet..
 
Hade en pålle med ett lurigt sår mitt i pannan, henne satte vi Sorbact-plåster på.
Satt bra trots pälsen och kom inte in någon skit i såret under läkningstiden.
Kan det vara ett alternativ?
Ja jag såg att de hade kompresser som liksom var inplastade! Hade ni det på hela tiden?
Det blir inte för instängt?
 
Ja jag såg att de hade kompresser som liksom var inplastade! Hade ni det på hela tiden?
Det blir inte för instängt?

Vi bytte varannan kväll, men annars satt det på dygnet runt.
Såret var ganska torrt och fint från början förutom lite vätskande i kanterna men hellre lite instängt än skit resonerade vi..

Den här pållen hade en förmåga att lägga sig rakt på näsan och gnugga in lera i hela pannan 🙄
 
Ja jag såg att de hade kompresser som liksom var inplastade! Hade ni det på hela tiden?
Det blir inte för instängt?

Instängt är inte bra men blött sår läker lika bra som ett torrt men det är alltid förutsatt att det inte är blött av sådant det inte ska vara blött av (lera och annan skit).
Sticksår kan med fördel ha blöt skorpa så det inte stänger in bakterier under skorpan.
 
Instängt är inte bra men blött sår läker lika bra som ett torrt men det är alltid förutsatt att det inte är blött av sådant det inte ska vara blött av (lera och annan skit).
Sticksår kan med fördel ha blöt skorpa så det inte stänger in bakterier under skorpan.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar nu?
Jag spolar rent såret med plastspruta varje dag/vid varje bandagebyte (sprutar in koksalt i sårfickan) så det finns ingen sårskorpa alls.
 
Vi bytte varannan kväll, men annars satt det på dygnet runt.
Såret var ganska torrt och fint från början förutom lite vätskande i kanterna men hellre lite instängt än skit resonerade vi..

Den här pållen hade en förmåga att lägga sig rakt på näsan och gnugga in lera i hela pannan 🙄
Ja det kanske är ett bra alternativ. Just nu byter jag varje dag men så snart det inte vätskar så mkt + om jag hittar en bra bandagelösning så kommer det ju få sitta fler dagar.
 
För flera år sedan köpte jag ofodrade skydd (de ser ut som låga transportskydd men är ofodrade) som varit väldigt bra de gånger jag velat hålla bandage fräscha.
Om du vill kan jag kolla om det står tillverkare eller något på dem?
 
Jag är inte riktigt säker på vad du menar nu?
Jag spolar rent såret med plastspruta varje dag/vid varje bandagebyte (sprutar in koksalt i sårfickan) så det finns ingen sårskorpa alls.

Jag menar att plast ibland kan fungera bra om det hålls blött men det får inte bli instängt i den mån att det stänger in bakterier under plasten för länge. Varmt och vått är nog inte så bra i det avseendet, tänker jag.

Bara som en tanke, precis som din egen.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon med något bra tips på hur skydda ett bandage mot väta, UTAN att det blir någon form av plast/tejp under hoven. Bandaget går ner på...
2
Svar
34
· Visningar
4 918
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp