Skydda bandage mot lervälling

Nelly har fått ett sticksår straxt under ett framknä som jag bandagerar. Hennes hage är dock extremt blöt på vissa ställen, det är djup lera med stående vatten. Hade det "bara" varit lera så hade det inte varit några problem att få bandaget att hålla torrt men nu är det mer som leriga vattenpölar som hon plaskar omkring i.. :crazy:

Bandaget håller torrt vid själva såret men jag gillar inte att det blir blött/smutsigt i över och underkant. Känns som att det kan krypa in bakterier..
Just nu bandagerar jag med:
- kompress
- bomull
- polsterbinda
- 2 rullar vetflex

Men det räcker inte. Polsterbindan ska inte suga åt sig väta men den har blivit jätteblöt ändå nertill..
Någon som har tips? Behöver alltså skydda främst upptill och nertill där det är störst risk att vatten smiter in och sen sugs upp av bomullen.

Såg bild på någon som hade använt tejp- Hur funkar det? Vilken tejp och hur kan man i så fall tejpa?
Har övervägt att beställa den snögg-varianten som inte har klister, men det är ju svindyrt.
Snögg är dyrt och överskattat tycker jag. Men det är min åsikt, jag kämpade tre veckor i somras med att få bandage att sitta kvar med snögg. Blev ruinerad. Sorbac kompresser funkar jättebra, plåster tyckte jag mindre om. Vanliga dambindor funkar oxså utmärkt ( såg att någon föreslagit blöjor) men bindor är lika bra om dom täcker såret.

/B som även hon hoppas att det snart fryser på så vi slipper geggan.
 
Idag gav jag upp bandage, kändes som att det bara blev mer och mer blött oavsett vad jag försökte med. Såret har dock ändå varit skyddat och läker bra.
Har nu rakat pälsen runt såret och så testar vi Sorbact secure.

Tror valet gällande såret är bra.

Men fy ang hagen att i övrigt ha häst där med sen/ligamentskador 😞
 
Jag köpte bandageskydd på Hööks tror jag det var, som är liknande det som nämndes tidigare i tråden. De är långa och gick bra att sätta över bandagerade ben för att hålla lera och skit borta från bandaget. :idea:
 
Hur nära knäet sitter såret? När vi har haft nån med sår på/vid framknä har vi skyddat med knäskydd (knästöd) för människa. Den varianten som har kardborre både uppe och nere, har suttit väldigt bra.
 
Jag har god erfarenhet av att använda fetvadd på rulle på hästar som behöver bandageras men som man ändå vill ha ute. Den brukar ha samma "format" som bomull på rulle och brukar säljas i 1 kg förpackning.

Nu har jag visserligen inte djup lera i hagarna som hästarna har gått i men däremot har jag vid några tillfällen haft på bandaget dygnet runt på sommaren på hästar i högt gräs som därmed blir väldigt blöta på benen av gräset. Ibland kan kanterna bli lite "impregnerade" av smågrus och lera om de går med samma bandage i flera dagar så att den första cm av övre/nedre kanten är lite fuktig tack vare det, men resten av fetvadden är torr. Har haft bandagen på upp till fyra dagar och lindat som vanligt, dvs kompress, Cellona, fetvadd, gasbinda, Vetflex. Har det varit pissväder så kan gasbindan och Vetflexen nästan gå att vrida regnvatten ur efter fyra dagar men förutom att kanterna på fetvadden som sagt kan vara lite blöta så brukar resten av fetvadden vara snustorr.
 
Jag har god erfarenhet av att använda fetvadd på rulle på hästar som behöver bandageras men som man ändå vill ha ute. Den brukar ha samma "format" som bomull på rulle och brukar säljas i 1 kg förpackning.

Nu har jag visserligen inte djup lera i hagarna som hästarna har gått i men däremot har jag vid några tillfällen haft på bandaget dygnet runt på sommaren på hästar i högt gräs som därmed blir väldigt blöta på benen av gräset. Ibland kan kanterna bli lite "impregnerade" av smågrus och lera om de går med samma bandage i flera dagar så att den första cm av övre/nedre kanten är lite fuktig tack vare det, men resten av fetvadden är torr. Har haft bandagen på upp till fyra dagar och lindat som vanligt, dvs kompress, Cellona, fetvadd, gasbinda, Vetflex. Har det varit pissväder så kan gasbindan och Vetflexen nästan gå att vrida regnvatten ur efter fyra dagar men förutom att kanterna på fetvadden som sagt kan vara lite blöta så brukar resten av fetvadden vara snustorr.
Suger fetvadd åt sig mindre än bomull?
Cellona har jag använt just för att få ett lager som inte ska suga åt sig vätska, den har dock också blivit blöt..
Men har du cellona närmast kompressen? Jag brukar ha det över bomullen.
 
Hur nära knäet sitter såret? När vi har haft nån med sår på/vid framknä har vi skyddat med knäskydd (knästöd) för människa. Den varianten som har kardborre både uppe och nere, har suttit väldigt bra.
Några cm nedanför. Vet inte om det är tillräckligt högt upp..
 
Googlade nu, verkar säljas på rulle på kontorsinriktade webbutiker bara. Hade varit skönt om man kunnat köpa på närmsta apotek för att testa direkt..
Det finns i mindre förpackningar på apotek och det är en relativt billig produkt så kan vara värt att köpa en vanlig förpackning att testa med iallafall. Även en liten 25 grams förpackning bör räcka till en omläggning iallafall.
 
Det finns i mindre förpackningar på apotek och det är en relativt billig produkt så kan vara värt att köpa en vanlig förpackning att testa med iallafall. Även en liten 25 grams förpackning bör räcka till en omläggning iallafall.
Aha den vanliga veckade? Får köpa och prova!
 
Suger fetvadd åt sig mindre än bomull?
Cellona har jag använt just för att få ett lager som inte ska suga åt sig vätska, den har dock också blivit blöt..
Men har du cellona närmast kompressen? Jag brukar ha det över bomullen.
Japp, fetvadd är bomull som inte blivit "avfettad", så den ska inte suga någon vätska.

Cellona använder jag för att hålla fast kompressen så att man i lugn och ro kan lägga på bomullen/fetvadden exakt där man vill ha den. Skulle kompressen glida lite under tiden hästen har bandaget brukar det dessutom vara lättare att få loss Cellona från såret/sårskorpan än bomull/fetvaddsfibrer så därför har jag alltid Cellona som "lager 2". Eftersom Cellona tar åt sig lite vatten så lindar jag inte hela vägen upp och ner på benet med Cellona på de hästar som ska ha bandage ute, utan jag slutar om möjligt (beroende på var såret och därmed kompressen sitter) ca 3 cm tidigare än där kanten kommer komma från fetvadden, så oftast räcker det med 1/2 rulle Cellona per bandage.

Sedan alltid minst två lager fetvadd. Beroende på hur tjock fetvadden är kan det behövas fler lager men normalt brukar det bli ca två lager och för ett normalt halvblodsben brukar det då krävas ca 80 cm fetvadd. Jag brukar förbereda en "kaka" så man slipper stå och fippla med hela rullen runt benen och så är det lättare att dra av rätt längd vid sidan av hästen än när rullen delvis är upplindad på ett hästben. ;) Därefter gasbinda och sist vetrap.

Även om det blir några kronor dyrare så använder jag numera i stort sett alltid fetvadd på rulle vid sjukbandage. Många bandage ska sitta i flera dagar och hästarna svettas ofta lite på benen av värmen från bandaget så jag tycker det blir fräschare med fetvadd även för de som står på box. Om bandaget avsiktligen ska vara blött, t ex spritbandage eller jodopaxomslag vid hovböld är det ju dock bomull som gäller.
 
Googlade nu, verkar säljas på rulle på kontorsinriktade webbutiker bara. Hade varit skönt om man kunnat köpa på närmsta apotek för att testa direkt..
Ja, tyvärr är det så. Där jag brukar handla brukar det dock vara leverans dagen efter om man beställer innan kl 16, och har varorna funnits hemma har det funkat klockrent varje gång. Dumt bara att det är torsdag idag för då får du det tidigast måndag i alla fall. Av någon anledning har ju kontorsvaruhusen rätt mycket olika typer av bandagematerial, de specialkompresser som jag använder ibland till tråkiga sår finns oftast inte heller på Apoteket i "häststorlek", så jag brukar köpa lite smått och gott när jag ändå beställer fetvadden. Och jag som är "fetvaddsfrälst" :D ser till att alltid ha minst en halv rulle hemma, som jag skrev ovan använder jag den oftare än bomull på rulle.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon med något bra tips på hur skydda ett bandage mot väta, UTAN att det blir någon form av plast/tejp under hoven. Bandaget går ner på...
2
Svar
34
· Visningar
4 920
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp