Skydda grejer från råttor

MissFideli

Trådstartare
När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar man bäst sina saker så dom imte blir råttätna? Plastlådor? På hyllor? Kan man lägga nått runt som skyddar? Det kommer ju vara allt från julsaker till kläder.
 
Katter är ju lite svårt att ordna, så den hjälpen får jag klara mig utan.
Men okej, då vet jag att det är omöjligt.
 
När jag flyttat till "mitt" lilla hus, får jag använda en del av logen som förråd. Men självklart finns där råttor/möss. Hur förvarar man bäst sina saker så dom imte blir råttätna? Plastlådor? På hyllor? Kan man lägga nått runt som skyddar? Det kommer ju vara allt från julsaker till kläder.
Jag skulle tro att det oavsett råttor och möss är för fuktigt på logen för att förvara den typen av saker utan stor risk att de blir förstörda.
 
Plast av alla sorter är godis enligt råttor och möss. Plåtlådor är enda hållbara lösningen för sådan förvaring för råttornas skull men fukten förstör och det är en annan faktor man bör tänka på.
 
Fundering: kan det funka bättre om textilierna packas i täta vakuumpåsar (som förstås i sin tur läggs i tät förvaring) ? Tänker nu enbart på fukt etc - sådana skyddar självklart inte det minsta mot råttor/möss (men erbjuder iofs ännu ett skydd mot insekter som gillar textilier).

Sen lär en förstås oavsett hålla koll på saker som långtidsförvaras. Oavsett hur det förvaras (även inomhus...), men i synnerhet i kalla förråd och liknande.
 
Fundering: kan det funka bättre om textilierna packas i täta vakuumpåsar (som förstås i sin tur läggs i tät förvaring) ? Tänker nu enbart på fukt etc - sådana skyddar självklart inte det minsta mot råttor/möss (men erbjuder iofs ännu ett skydd mot insekter som gillar textilier).

Sen lär en förstås oavsett hålla koll på saker som långtidsförvaras. Oavsett hur det förvaras (även inomhus...), men i synnerhet i kalla förråd och liknande.
Om textilen är riktigt torr och du lyckas suga ut det mesta av luften i vakuumpåsen skulle det kunna funka :)
 
Jag har använt IKEAS samla och aldrig haft problem med möss som tar sig igenom. Då har jag använt de i många år och på många olika ställen.
Däremot så tror jag inte att det håller för råttor.
 
Här finns flera grannkatter som patrullerar i området, men de tar sig inte in i stallet, som numera är låst förråd.
Möss gör det, det vet jag sedan vi hade häst, men jag har inte sett någon råtta där ö h t.
Kan man känna sig hyfsat säker då om man har kraftiga plastlådor med kläder där?
Har mkt dåligt med plats i huset så jag har flyttat ut en del plastlådor till stallet.
 
Den här gjord i plåt är ännu säkrare:
https://www.ikea.com/se/sv/p/manick-back-med-lock-svart-40348131/

Om man inte förvarar något ätbart är risken för råttor eller möss i tät plastlåda ganska liten skulle jag tro, det har aldrig hänt mig i varje fall.
Eftersom plasten är godis enligt råttor och möss så kvittar det vad man har i. Jag trodde som många andra att plastbackar, stabila sådana med snäpplock skulle vara säkra. Det vet jag nu att de inte är. Mössen hade nog inte varit ute efter det inuti men då de hade knaprat på plasten var det förstört inuti med. Lakan som var helt nya fick kastas för de var fulla med hål.
 
Eftersom plasten är godis enligt råttor och möss så kvittar det vad man har i. Jag trodde som många andra att plastbackar, stabila sådana med snäpplock skulle vara säkra. Det vet jag nu att de inte är. Mössen hade nog inte varit ute efter det inuti men då de hade knaprat på plasten var det förstört inuti med. Lakan som var helt nya fick kastas för de var fulla med hål.
Det kanske är olika sorters plast, jag har mängder med olika dunkar och plastbackar och annat i förråd och den enda gången det hänt mig var råttor som gnagde sig in i en soptunna jag förvarade säd i.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: Ainon
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 474
Senast: Paddington
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp