Skydda SGi när barnet är ett år.

Cilla89a

Trådstartare
Hur gör ni när era små blir ett år? Skyddar ni eran SGi då?
Jag är så kluven till hur jag ska göra.
Jobbar 3 dagar i veckan och kommer göra det till i höst/vinter nån gång och sen gå upp till 80% och troligen bara jobba 80% under småbarnsåren.
Min fundering är det här med syskon, planen är att skaffa syskon inom relativt snar framtid, nu kom sambon in på utbildning som varar 2 år, så innan dess blir det inte.
Men säg att jag bara jobbar 80% om 2 år, blir gravid, då vill jag ju gärna att SGi:n för syskonet ska baseras på en 100% tjänst. Hur länge måste jag då arbeta 100% för att höja SGi:n igen?
 
Hur gör ni när era små blir ett år? Skyddar ni eran SGi då?
Jag är så kluven till hur jag ska göra.
Jobbar 3 dagar i veckan och kommer göra det till i höst/vinter nån gång och sen gå upp till 80% och troligen bara jobba 80% under småbarnsåren.
Min fundering är det här med syskon, planen är att skaffa syskon inom relativt snar framtid, nu kom sambon in på utbildning som varar 2 år, så innan dess blir det inte.
Men säg att jag bara jobbar 80% om 2 år, blir gravid, då vill jag ju gärna att SGi:n för syskonet ska baseras på en 100% tjänst. Hur länge måste jag då arbeta 100% för att höja SGi:n igen?
Sex månader.
 
Efter första barnet jobbade jag ca 90 % då skyddade jag min SGI eftersom vi skulle få syskon men inte tillräckligt tätt (missade gränsen med två dagar :grin:). Nu efter andra barnet ska jag gå ner i tid igen efter sommaren. Då kommer jag inte skydda SGI.
 
Jag fattar inte riktigt detta heller... Jag jobbar 75%, men fem dagar i veckan. Måste jag ta ut föräldrapenning då?

Och hur är det om jag börjar plugga 100% i höst. Skyddas min SGI då?
 
Jag fattar inte riktigt detta heller... Jag jobbar 75%, men fem dagar i veckan. Måste jag ta ut föräldrapenning då?

Och hur är det om jag börjar plugga 100% i höst. Skyddas min SGI då?

Jupp, man måste vara sysselsatt 100% antingen med bara jobb, eller fylla ut resterande tid med FP efter att barnet fyllt ett år om man vill skydda SGi.
Men man har samma höga SGi tills att barnet fyller två år även om man inte skyddar den, när barnet fyller ett år, det gäller dock inte för VAB eller sjukpenning, då får man SGi som baseras på den sysselsättningsgrad man har, i mitt fall 60%.

Är rätt säker på att man skyddar SGi om man pluggar, har börjat kolla på det nu då sambon börjar plugga i höst.
 
Jag ska börja plugga i höst och om man pluggar minst 50% så skyddar man sin SGI, enligt svaret jag fick när jag frågade FK.
 
Har tänkt skydda min SGI.

Jobbar inom vården och går därför 38.25h/vecka heltid. Eller 19 istället för 20 dagar på 4 veckor.
Någon som vet hur det blir om jag går ner på 80 % och kanske jobbar säg 16 dagar på 4 veckor. Måste jag ta 3 eller 4 dagar FP på 4 veckor då?

Och hur blir det om man ena veckan jobbar 3 dagar och nästa 6 dagar? Vanligt förekommande inom vården om man går deltid.
 
Vad gör du övriga 50 %? Eller räcker det med 50 % sysselsättning?

Oj tappade citatet, var fråga till @hemlig
Jag ska plugga 100%, men fick svar att det skulle vara minst 50% för att skydda sin SGI. Då måste man inte vara sysselsatt på 100% tydligen. Men om man jobbar så måste det bli totalt 100% för att skydda SGI, även om man som jag jobbar deltid i vanliga fall.
 
Jag ska plugga 100%, men fick svar att det skulle vara minst 50% för att skydda sin SGI. Då måste man inte vara sysselsatt på 100% tydligen. Men om man jobbar så måste det bli totalt 100% för att skydda SGI, även om man som jag jobbar deltid i vanliga fall.

Aha, fattar! Men vad märkligt. Ok att plugga 50 % men inte att jobba 90 %....
 
Har alltid skyddat min SGI. Även mellan barnen trots att jag fick de tillräckligt tätt för att behålla föräldrapenningen. Tjänade ändå på att skydda SGIn då jag blev sjukskriven under andra graviditeten. Använt lägstanivådagar för att skydda SGIn. Vet inte vad jag annars ska använda lägstanivådagar till, de ger ju inga pengar.
 
Jobbar 50%, pluggar 50%, kommer göra så tills jag går upp till 75% när hon fyllt drygt två år. Då tar jag mina lägsta dagar som finns kvar och skyddar 12.5% så länge det går. Med 87% skydd innebär det i stort sett inget inkomstbortfall för mig vid sjukdom.

Inga fler barn planerade.
 
Låt oss säga att man tar ut 25% FP när barnet fyllt ett år och jobbar 75%, hur har FK koll på att man arbetar? Ska man skicka in något intyg eller ens arbetsgivare? Eller dem gör stickprov?
 
Låt oss säga att man tar ut 25% FP när barnet fyllt ett år och jobbar 75%, hur har FK koll på att man arbetar? Ska man skicka in något intyg eller ens arbetsgivare? Eller dem gör stickprov?
Jag har aldrig skickat in något intyg. De gör stickprov antar jag och litar på folks "heder och samvete" som man ju kryssar i när man ansöker.
 
Låt oss säga att man tar ut 25% FP när barnet fyllt ett år och jobbar 75%, hur har FK koll på att man arbetar? Ska man skicka in något intyg eller ens arbetsgivare? Eller dem gör stickprov?

Att skydda sin SGI handlar om ifall du blir sjukskriven tex. Då får du skicka in intyg från jobb och FK på att du varit sysselsatt 100%
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 278
Senast: Manji
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Jag har ett kontorsarbete idag. Jag har pluggat i två år för att kunna arbeta med min arbetsuppgifter. Dock hade jag ingen erfarenhet av...
2
Svar
29
· Visningar
3 771
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Jag har haft 50% aktivitetsersättning i flera år på grund av psykiska och fysiska sjukdomar. Jag gjorde en tråd om detta tidigare, som...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp