Skydda spishäll från katt

Caoimhe

Trådstartare
Jag har en spishäll som sätts igång med touch. Katten vill ständigt upp på spisen, och härom dagen lyckades hon låsa upp barnlåset. Jag behöver akut något som hindrar att hon sätter igång spisen och bränner ner hemmet. :nailbiting:

En kollega nämnde ett värmetåligt skydd som man kunde lägga över spishällen som också kan ge en utökad bänkyta. Detta hade varit optimalt, men hen mindes inte vad det hette, och jag kan inte hitta något trots googlingar. Någon som vet hur man kan hitta detta?

Vanligt barnskydd känner jag inte täcker tillräckligt, eftersom katten fortfarande kommer åt touchknapparna.

Den bästa lösningen till mitt problem hade så klart varit att katten inte hoppade upp på spisen till att börja med... men katten har en väldigt stark egen vilja, så detta är fortfarande ett work in progress.

Snälla hjälp en desperat bukefalist!
 
Jag har en spishäll som sätts igång med touch. Katten vill ständigt upp på spisen, och härom dagen lyckades hon låsa upp barnlåset. Jag behöver akut något som hindrar att hon sätter igång spisen och bränner ner hemmet. :nailbiting:

En kollega nämnde ett värmetåligt skydd som man kunde lägga över spishällen som också kan ge en utökad bänkyta. Detta hade varit optimalt, men hen mindes inte vad det hette, och jag kan inte hitta något trots googlingar. Någon som vet hur man kan hitta detta?

Vanligt barnskydd känner jag inte täcker tillräckligt, eftersom katten fortfarande kommer åt touchknapparna.

Den bästa lösningen till mitt problem hade så klart varit att katten inte hoppade upp på spisen till att börja med... men katten har en väldigt stark egen vilja, så detta är fortfarande ett work in progress.

Snälla hjälp en desperat bukefalist!
Något i stil med ett sånt här spisskydd?

Fanns i lite olika utföranden :)
 
Haha. Jag har en induktionshäll med touchknappar på ovansidan. Råkar jag ställa något i metall över dem så piper spisen hysteriskt .

Jag har löst det genom att helt enkelt lägga en grytlapp i silicon över området om jag behöver ställa en plåt på spisen.

siliconet glider inte och ligger kvar där jag lagt det. Kan nåt sånt vara kattsäkert?
 
Lägg aluminiumfolie på spisen, och låt se'n katten hoppa upp.
Strax har hon lärt sig att om man ska hoppa upp, så ska man välja annat än spisen.

(edit: oj, induktionshäll kanske fungerar mindre bra med alufolie..?)
 
Jag vet flera som satt upp kastruller med vatten så katten inte kommer åt och inte kan peta ner dem.
 
Vi har en separat strömbrytare till spishällen, placerad i en av kastrull-lådorna. Den sattes dit när vi fick vårt första barn och är skitbra på många sätt! (man kan t.ex stänga av spisjäveln om den piper för att man råkat placera saker på den när man ligger efter med disken... 🙈)
 
Visste inte det fanns såna där, ska nog inskaffas. Vi har induktion med touch, katten kliver ofta där och slår igång timer eller lyckas så av barnspärren.
 
Separat strömbrytare som @ameo nämner tror jag på, kanske i form av en timer. Mitt kök har snyggt installerade timers för spis och ugn (förbikopplade nu), ditsatta i en akt av självinsikt/självbevarelsedrift av förre ägaren.
 
Imponerad över att katten lyckas slå av barnlåset. Jag lyckas knappt själv ibland😆
Vårt barnlås måste man hålla fingret på en längre stund och den är rätt kinkig med rätt tryck osv. Står ofta och svär när jag inte lyckas få till det🤣
 
Jag har en bekant vars katt har lärt sig starta ugnen på deras spishäll med touch och barnlås. Den lärde sig att det blir en mysig och varm liggplats då. De har induktionshälls så ingen större fara för brand så länge inget står på spisen men de funderar på att sätta in en "demestimer".
 
Senast ändrad:
Ha! Här kan ingen katt sätta igång spisen längre! :bump:

IMG_20210518_192525.jpg
 
Njaa, sanning med modifikation iaf vad gäller Megara. Jag svepte in sladdar och kablar i folie så hon skulle sluta käka på dem. Så fort folien trillar av så är hon där igen :meh:
 
Är det ett svar på mitt inlägg?
I så fall, syftet med min folie är inte att hindra katten från att äta spis.

Näh men katter (Megara) vet när det är folie på och inte folie på. Så om man inte vill ha spisen täckt med folie resten av sitt liv så.... Smarta och envisa små djur är de.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp